Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Rasmus Larsen skrev: 17 sep 2025, 09:01
lunddal skrev: 16 sep 2025, 16:13 Vi oplever ingen særlige problemer med TV 2 Play på ATV.
Prøv at start et stream, sæt det på pause, vent til Apple TV (eller en anden TV-platform) går på pauseskærm eller lignende, og vend da tilbage. Nu er TV 2 Play appen hoppet ud af streamet og det er ikke altid, at den kan huske, hvor man nåede til.
Vi må åbenbart ikke pause længe nok :D
Rasmus Larsen skrev: 10 sep 2025, 12:27
Rasmus Larsen skrev: 10 sep 2025, 08:54- A19 Pro chippen virker ikke som et stort spring. Mon ikke de oprindeligt havde håbet på, at TSMCs 2nm procesnode ville være klar nu? Næste store spring kommer vel nok med 2nm og så senere muligheden for at "stacke" chips. Stadig kun 6 GPU-kerner i A19 Pro. Ideelt set burde en Apple TV have flere, hvis den skal afvikle de AAA-spil optimalt, som er begyndt at komme til Mac.
Måske jeg bliver nødt til at revidere min umiddelbare opfattelse, hvis de første målinger står til troende. På GPU siges springet at være 40% ift. A18 Pro.

CPU:
M3: 3050 single-core og 11950 multi-core
A19 Pro: 3900 single-core og 9750 multi-core
A18 Pro: 3500 single-core og 8600 multi-core

GPU:
A19 Pro: 45500 metal
M3: 45000 metal
A18 Pro: 32500 metal

Det svarer til omkring 3,5-4 TFlops, altså omkring Xbox Series S grafikydelse (men højere CPU-ydelse i A19 Pro).
Der er lavet nogle gaming-tests med A19 Pro vs. A18 Pro og A17 Pro. De måler i fps (frames per second) I Assassins Creed Mirage, Death Stranding og Resident Evil 4.

Rimelig pæn forbedring, men også højere peak strømforbrug. Den ekstra varmeudvikling udlignes jo så af den nye køleløsning.
Vedhæftede filer
Assassins Creed Mirage
Assassins Creed Mirage
A19-Pro-vs-A18-Pro-vs-A17-Pro-in-Assassins-Creed-Mirage-1456x819.jpg (161.36 KiB) Vist 267 gange
Death Stranding
Death Stranding
A19-Pro-vs-A18-Pro-vs-A17-Pro-in-Death-Stranding-1456x819.jpg (100.02 KiB) Vist 267 gange
Resident Evil 4
Resident Evil 4
A19-Pro-vs-A18-Pro-vs-A17-Pro-in-Resident-Evil-4-Remake-1456x819.jpg (87.13 KiB) Vist 267 gange
Vi skal pludselig vælge bruger på vores ATV ved hver opstart?

Det er da irriterende nok til, at jeg nok blot sletter bruger 2. I forvejen har det ikke den store betydning :)

Tilføjelse: vi har... 2021-4K modellen, og jeg synes ikke, at tvOS føles videre smidigt efter opdateringen til 26. Derimod føles det lidt tungt i optrækket.
Tvivlsomt om A19 dukker op i den nye boks, da der allerede er fundet kode i betaen af tvOS 26 i august, der indikerer at det bliver A17 og så sandsynligvis med den nye Apple chip der varetager wifi og bluetooth.
https://www.macrumors.com/2025/08/13/ne ... -pro-chip/
Største wildcard bliver sikkert rygterne om indbygget webcam til FaceTime, men hvor stort behovet er for det er der nok delte meninger om.
Mit i stuen ville glo ind i en skabslåge og det i soveværelset op i loftet 😂

Det er et mindre refresh og sikkert også derfor der ikke har været nogen større annoncering endnu.

Én ting er sikkert og det er at syndsynligheden for audio pass-through er minimal hvis ikke mikroskopisk hvis det relaterer til TrueHD Atmos.

Skulle den understøtte pass-through for TrueHD Atmos skulle det være fordi det var relevant for funktionaliteten for boksen i sig selv ifht streaming apps.
Apple ville i hvert fald aldrig implementere det for at give mulighed for Atmos i TrueHD lydspor for folk der remuxer deres egne blu-ray.
Det er ligger ikke i kortene.

Som jeg ser det ville pass-through være relevant for DTS:X på Disney+ da boksen fjerner al rummelig data ligesom den gør ved TrueHD Atmos når den konverterer til PCM. Men om en enkelt streaming tjeneste ville retfærdiggøre pass-through for Apple ved jeg ikke.

Måske det er der den ligger begravet ifht den kode der er fundet omkring pass-through.

Men derfor ville jeg da bestemt være den første til at klappe i hænderne hvis det BETØD at TrueHD Atmos blev en mulighed.

Mit største ønske ville være at kunne deaktivere lyset på fronten af boksen 😅
Lars K Jeg vil gerne have lov til et lille øjeblik at tro at ATV får A19pro :)
Og der kommer ikke noget kamera og det skal der heller ikke være.

"Passhrough" "bitstream" er jeg ligeglad med. Jeg er selv stoppet med disk efter mange år. Men jeg var også typen der mente at disk ikke skulle rippes men afspilles på en god afspiller. Man bruger jo længere tid på at rippe og organisere film end den tid man bruger på at se film. Det gider jeg ikke. Jeg vil hellere bare se filmen :).
Det er jo kun hvis man er pirat at det giver mening.
Jeg synes ikke ATV har noget med disk afspilning eller disk ripning at gøre. Men andre ønsker det. Synes bare at dem der ønsker det skal vænne sig til at skrive hvad de præcis ønsker i stedet for bare at skrive "Passhrough" "bitstream". feks support for Atmos i TrueHD hvis det er det de ønsker. Efter min holdning er det ikke optimalt at rippe sine disk for så efterfølgende at bruge en streamingboks til at afspille video og så have et ønske om lyd passthrough. Jeg synes ikke det giver mening. Det er jo en form for andenrangsløsning. Men hvis lyd passthrough muligheden er der til at starte med er det jo en mulighed. Men at ønske det??
Hvis man jagter en smule bedre lydkvalitet fra sine filer eller disk, kan man jo ligeså godt ønske det optimalt i boksen, når det alligevel kun er et ønske eller bruge sin disk afspiller til at afspille disk.

Nej, Jeg ønsker til gengæld at Apple skruer op for kvalitet på streamingtjenesterne. Selvom Apple i forvejen går forrest hvad det angår. Hvis de ellers må få lov af myndighederne.
Men komprimerings kvalitet bliver jo også hele tiden bedre uden mere båndbredde.

ps. Jeg er klar til at få et par lussinger også for mine fejl :).
og min holdning og tekst er ikke rettet mod dig Lars K, men generel udluftning.
jamen jeg forstår dig fuldt ud og kan sagtens følge dig ifht A19 chippen.
Har selv to ATV 2022 men ved ikke om jeg ville skifte noget ud.

Jeg tænker også primært at et skift til A19 ville ske primært pga af gaming men hvor udbredt er gaming pt på ATV ifht andre løsninger? Apple kan self vælge at smide en A19 for at satse på at gaming platformen skal tage fart men igen havde de valgt at gøre det så havde de sikkert også valgt at tage den nye ATV med her den.

Ifht diske så er jeg også enig. En skive i maskinen og så popcorn osv som i gamle dage :D
Men der er en del der ripper deres blu-ray til et remux dvs uden tab men over i en anden container som MKV og så placerer de deres samling digitalt og centralt på en NAS.
Lidt ligesom nogle gør ved CD.
Men igen for mig forsvinder noget af magien ved det. Bevares det er ikke som at lægge en LP på men det er derhen af 🙂

Som ATV står pt synes jeg ikke der er meget at hente på hardwaren eller tilføjelser heraf. Den med webcam virker lidt desperat men nu må vi se :) Jeg kunne godt tænke mig at brugen af Apples egen afspiller bliver normen da taleforbedring er eminent god.
Som afspiller er det uden tvivl den bedste, mest gennemførte og stabile jeg har haft. Ikke for at der skal smides benzin på det bål der allerede er i tråden 😅

Jeg ser det ikke som fejl, men holdninger og dem skal der være plads til. Jeg kan også sagtens tage fejl og gør det tit 😂
Liquid Glass renderes i øvrigt native i HDR (PQ EOTF), op til 350 nits for glasrefraktioner. Nu hvor Apple har OLED i rigtig mange enheder kan de begynde at tænke på, hvordan man kan udnytte HDRs større lys- og farvedynamik i brugerfladen. Når de har OLED overalt, så kan de gå længere end til 350 nits, men det tager flere år.

Infuse version 8.2.5 tilføjer Liquid Glass i brugerflade, men ikke i videoafspiller endnu: https://community.firecore.com/t/infuse ... able/57408

Gad vide hvornår DRTV, Netflix m.fl. opdaterer. :)
Lars K skrev: 19 sep 2025, 09:46.

Jeg kunne godt tænke mig at brugen af Apples egen afspiller bliver normen da taleforbedring er eminent god.
Jeg forstår ikke at 3.part streamintjenester gider at bruge resourcer på udvikling af app til Atv, når Apple har en app klar som de tilbyder 3.part at udlicitere deres app arbejde til. Her tænker jeg på TV app og som det Apple kalder for channels.
Så skal 3. Part kun opdatere indhold og kan sætte lidt mere ressourcer af på app udvikling på andre platforme.
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 118