Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bjerregaard
Manse skrev:Rasmus: Jeg har selv prøvet via USB'en på skærmen og på computeren. Det er det samme.
Det har jeg også. Det har intet med det at gøre. Når jeg nævnte det med USB-hubben, var det blot for at høre om der var andre der havde problemer med USB-hubs generelt. Med andre ord: off-topic.
Manse skrev: Jeg har nogle andre tråde som du kan kigge på:
http://forums.us.dell.com/supportforums ... rue#M53633
http://forums.us.dell.com/supportforums ... rue#M52859

Som der står i en af de indlæg, blev problemet løst ved at købe en ny computer. Jeg overvejer at købe en og se om problemet stadig er det samme.
Det har jeg skam også, men på den anden side er det måske ikke ligefrem rimeligt at man skal skifte computeren ud pga. en ny skærm.

Jeg købte min på ebay (helt ny), og Dells support vil ikke hjælpe mig når jeg ikke har et fakturanummer.

Dog tror jeg heller ikke at de kunne hjælpe meget.
Manse skrev: En af mine kammerater har samme skærm. Hans gfx er et Radeon 9000 og han har fortalt mig at det kører glimrende. Måske skulle man som du selv siger prøve med et Radeon?
Jeg har som sagt også prøvet den på bærbare computere. Der er intet problem. Det der er meget, meget mærkeligt, er at min computer jo ikke har noget problem når min gamle Samsung-skærm er sat til. Som om selve kompatibilitetsproblemet er mellem *selve skærmen* og grafikkort/chipset/processor/whatever.

Meget, meget mærkeligt.

Men det har tilsyneladende ikke noget med Radeon/geforce at gøre...
Brugeravatar
Af bjerregaard
Hej... én i Dell-forumet skriver:
i think its related to the overdrive technology and cant be fixed but i got used to it over the last month's and dont recognice it anymore...
Er der nogen der har en anelse om hvad "the overdrive technology" er?
Af Manse
Jeg har personligt tænkt mig at prøve dette gfx: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=182859 og hvis det er bedre med skærmen beholder jeg det. Men jeg er enig med dig i at der ikke burde være problemer uanset hvad!

Jeg har samme problem som dig med at den er købt på ebay.
Brugeravatar
Af bjerregaard
Jeg må indrømme, at jeg tvivler på at et nyt grafikkort er svaret. Jeg ved dog imidlertid ikke hvad svaret er. Men det er nu lykkedes mig at "fremkalde" problemet på min laptop også. Det er faktisk utroligt mærkeligt.

Jeg sætter skærmen til min laptop (IBM Thinkpad Z60m via VGA) - problemet er der ikke. Jeg ændrer indstillingerne på min laptop, så skærmen nu er den primære skærm, frem for det interne display i laptoppen, og så er problemet der pludselig i samme grad som på den stationære.

Skifter tilbage igen, så Dell 2001FP'eren er sekundært display, og ingen forsinkelse!?

What-the-beep?
Brugeravatar
Af Pengzi
Manse skrev:Pengzi:
Hvilket bundkort har du?
Manse,

Jeg har et ASRock K7S8X Mboard med AMD Barton XP2800+ og overclock'et til 3000+. Øvrige komponenter er rimelig standard.
P.S. Har prøvet med forskellige mus-konfigurationer (alm. mus; usb med og uden ledning) uden at der virker lag. Det skal lige bemærkes at jeg har aldrig installeret skærm-driver fra Dell, hverken på min bærbare eller stationære.

Håber I finder fejlen.
Af Manse
@Pengzi, ok. Dit gfx?

@Bjerregaard

Meget mærkeligt! Er ikke sikkert det hjælper, men jeg er villig til at forsøge. Køber det nok på torsdag, så skal jeg nok komme med en opdatering.

Jeg prøvede idag din omtalte 2001FP. Og musen på den kørte som en drøm, så det er muligt :)
Brugeravatar
Af Pengzi
Manse,

Et Nvidia 7800 GS, som det har været nævnt i et tidligere indlæg :-).
Af Manse
Ja, i eksamenstresset er der bare nogle sætninger man overser. Tak :)

Køber det nye gfx imorgen hvis jeg husker det.
Af Manse
Så har jeg fået et x1600pro fra Saphire. Og jeg vil mene at mit delay praktisk talt er væk. Hvis man skal være rigtig kritisk er der stadig lidt. Jeg beholder dette kort som et midlertidigt indtil sommer hvor, jeg nok alligevel skal ud at investere i en ny spand.
Af Dyg
Jeg håber da ikke at der er et generelt problem med TFTskærme og Nvidias produkter?
Af Manse
Nej, det tror jeg heller ikke du skal regne med! Jeg har snakket med flere der har nvidia kort til denne skærm og det virker glimragende. Som før sagt så har jeg en teori om, at det er bundkort og gfx der har problemer med hinanden.
Brugeravatar
Af Pengzi
som støtte til Menses sidste indlæg, citerer jeg herunder de relevante afsnit fra 2405 review hos Prad.de
We also want to elaborate on an aspect which is currently being discussed in many message boards. Some users sense a kind of mouse lag during gaming, meaning that what‘s happening in the game is delayed to their actual moving of the mouse. Next to his knowledge in the LCD monitor sector, our reviewer has also gathered lots of experience in gaming for many years. So mouse lag would catch his eye immediately. This effect could definitely not be observed with the Dell 2405FPW. The topic of mouse lag is such a complicated one that we don‘t want to explain it in detail within the scope of this review but we are certainly going to dedicate a PRAD special issue to this topic in the near future. Basically, it should be minded that the delay is not created in the monitor itself as it is only responsible for displaying what is being sent by the graphics card.

In the meantime, videos have already started circulating the web for the purpose of visualizing this phenomenon. As an example, we took a look at the video which had been posted on the 3DCenter.de board as proof of this effect. A gaming sequence is shown simultaneously on a 17 inch CRT and the Dell 2405FPW. For one thing, the fact that a demo is being played back and filmed doesn‘t give evidence of anything at all. And inherently, the lower latency of the CRT device accounts for quicker successions of frames which by itself can already be enough to result in the slight delay of playback.

Neither do we want to nor can we dispute those who notice mouse lag. However, this effect is a combination of many different aspects which are generally to be found with the computer rather than the monitor. Even if the previous CRT did not show any mouse lag, the deeper underlying problem causing it might have been there all along. Maybe it is the higher hardware requirements posed by the Dell what is making this effect surface just now.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jge har nu set forskellige stillbilleder af high-speed counters kørt i clonemode på en CRT og Dells 24" skærm og her ses det tydeligt at billedet ikke er det samme. Det er rigtigt at man kan diskutere gyldigheden af et spil idet CRT skærmen vil være hurtigere om at opdatere, men i tilfældet af en counter på skærmen er situationen en lidt anden idet skærmen jo ikke kan vise noget som ikke er der - og tallene må jo formodes at komme fortløbende :)

Det ses tydeligt at det ikke er det samme tal der vises på de to skærme, hvis man tager et billede med et kamera med lav lukketid. Der er således næsten 50 ms forskel på de to billeder der vises på CRT og TFT skærmen.

Se billedet herunder for en sammeligning mellem en 2405FPW og en CRT skærm:
[img]http://www.tftcentral.co.uk/images/dell ... g_2405.jpg[/img]