Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
lassep. skrev:
Supergris skrev:
Torben Rasmussen skrev:Du kan få sådan en fætter her:
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2876907/ ... ign-Priser

Jeg tror faktisk det nævnte tv, er det bedste bud i prisklassen. Jeg har det selv, og det er noget sludder, at det ikke understøtter 1080p. Det er blot opløsningen, der er mindre, men det skalerer jo helt sig selv.
Jeg har spillet timevis af konsolspil på det, og set masser af sport. Kvaliteten er rigtig fin, og bedre end de LCDére, jeg har testet i samme prisklasse...

Det plasma tv jeg havde før var også 720P og understøttede kun 720p samt 1080i og ikke 1080P. Det har ikke noget betydning for om du kan spille konsol spil på tvet. Men det har noget at sige med kvaliteten af spillets grafik. Desto højere resolution desto bedre grafik. Jeg kan se en markant forskel fra mit gamle tvs 720p til mit nye tvs 1080P.

Det var derfor jeg afskrev det henviste tv og ikke fordi man slet ikke kan spille på det :)
SLUDDER!
Alle moderne tv i dag understøtter 1080p, hvilket vil sige, at det kan modtage og behandle et 1080p signal, blot har det mindre pixels til rådighed, som faktisk betyder mindre for kvaliteten af billedet, end de fleste tror.
Der er tonsvis af eksempler på såkaldte "HD-Ready" tv, der banker "Full-HD" tv tilbage til stenalderen!
At dit eget tv ikke viste et godt billede er nok nærmere fordi, dit nye tv af nyere generation og generel bedre kvalitet.
Data kan bruges til meget lidt, når man sammenligner tv, udover at sammenligne features.
Det er en langt bedre ide, at læse nogle tests af de tv, man evt. er interesseret i at købe...
Af lassep.
SLUDDER!
Alle moderne tv i dag understøtter 1080p, hvilket vil sige, at det kan modtage og behandle et 1080p signal, blot har det mindre pixels til rådighed, som faktisk betyder mindre for kvaliteten af billedet, end de fleste tror.
Der er tonsvis af eksempler på såkaldte "HD-Ready" tv, der banker "Full-HD" tv tilbage til stenalderen!
At dit eget tv ikke viste et godt billede er nok nærmere fordi, dit nye tv af nyere generation og generel bedre kvalitet.
Data kan bruges til meget lidt, når man sammenligner tv, udover at sammenligne features.
Det er en langt bedre ide, at læse nogle tests af de tv, man evt. er interesseret i at købe...

Jeg tror du har misforstået et eller andet. Det er måske meget muligt at du har en dvd eller blueray afspiller derkan opskalere dit billede for dig så du kan se "1080p" på et hd ready tv. Men prøver du på at sætte et hd-ready tv til et 1080p signnal fra eksempelvis en xbox 360 får du slet ikke noget signal men blot en sort skærm. Så det er da helt ude i hampen.
Af Supergris
lassep. skrev:
SLUDDER!

Jeg tror du har misforstået et eller andet. Det er måske meget muligt at du har en dvd eller blueray afspiller derkan opskalere dit billede for dig så du kan se "1080p" på et hd ready tv. Men prøver du på at sætte et hd-ready tv til et 1080p signnal fra eksempelvis en xbox 360 får du slet ikke noget signal men blot en sort skærm. Så det er da helt ude i hampen.

Det er da vist dig, der er HELT ude i hampen!!!
Jeg kører både Xbox, PS3 samt blu ray ud i 1080p til mit Panasonic 50X60, der modtager og behandler signalet ALDELES glimrende, så kom med nogle facts, inden du kommer med nogle påstande, der ikke holder hverken vand eller noget som helst andet...
Betegnelsen "HD Ready" hentyder udelukkende til antallet af pixels, hvilket IKKE er ensbetydende med, at den ikke kan modtage og skalere billedet, så det passer til skærmen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Supergris har ret. Alle TV i dag har skaleringskredsløb, som sørger for at du kan se alle typer HD-signaler på TV'et. Et TV med 720 linjers opløsning har brug for at nedskalere et 1080p-signal og det kan det sagtens klare. Tidligere tiders 720-linjers displays havde ganske rigtigt lidt problemer, men det er altså ved at være 5-6 år siden det var et reelt issue.

X60 kan sagtens modtage et 1080p-signal, som så tilpasses skærmens fysiske opløsning, hvilket svarer til at du zoomer lidt ud på et billede på din PC for at få det til at passe til skærmens faktiske størrelse. Det samme foregår når du ser et SD-signal, hvor der zoomes lidt ind for at det passer.
Netop!
Et tv i dag bliver jo nødt til, at kunne både strække eller gøre mindre, for at tilpasse signalet til skærmen i forhold til alle de forskellige opløsninger, der findes i dag...
Hvordan tror du ellers en pc-skærm fylder hele skærmen ud, ligegyldigt hvilken opløsning, du f. eks spiller i???
Okay jeg må indrømme at mit gamle hd ready plasma tv var af en meget gammel type. Så hvis de har ændret det så tvet kan nedscalere billedet vil det jo rigtigt nok blive vist på dit tv uanset.

Men er spørgsmålet så ikke hvad fordelen er ved netop at have et hd ready tv der kan nedscalere et 1080p
billede til 720p så det kan vises. Istedet for et tv der faktisk køre med et 1080p billede der ikke er nedscalerert?

Bliver hele pointen i at køre 1080p så ikle besejret hvis man alligevel kun ser billedet som 720p og giver det ikke blot ekstra arbejde til tvet uden at give nogle kvalitets forbedringer?

For mig mangler logikken der og vil da til hver en tid mene at du vil få mere ud af et full hd tv.
Hvad vil du så gøre, når ingen tv-signaler sendes i 1080p???
Så bliver tvet jo nødt til at opskalere så det passer til opløsningen, altså uanset om du vælger et full HD tv eller ej, vil der foregå skaleringer, enten den ene vej, når der ses tv, eller den anden vej, når der sendes et 1080p signal i form af blu ray eller konsol.
Et tv behøver ikke nødvendigvis at have et bedre billede, bare fordi panelet har nogle flere pixels, men efterhånden er det få modeller, der kan betegnes som HD-ready.
Faktum er, at det nævnte Panasonic, er ét af de bedste køb i prisklassen, og det viser et flot, skarpt og kontrastrigt billede, med et godt sortniveau og billedbehandling, med meget lille input-lag, som er en stor fordel ved konsol-spil...
At det så ikke på papiret har de bedste data, er vel ligegyldigt. Det drejer sig vel om, at få mest mulig billed-kvalitet, for sine kroner.
Hellere et HD ready tv i god kvalitet end et full HD tv i ringere kvalitet!
Det er det samme med kameraer, hvor mange folk tror, at jo flere mega-pixels jo bedre, men optik og billedbehandling betyder mere for billedkvaliteten end blot antallet af pixels...
Nu var hele omdrejningspunktet i mit fravalg af det tv jo at det skulle bruges netop til et 1080p signal fra xbox.

Jeg kan som skrevet se en væsentlig forbedring i grafikken fra 720p til 1080p og uanset panelet vil der altid være en synlig forskel da opløsningen er højere i 1080p og det kan ikke logisk bestrides

Det er godt du er tilfreds med dit tv, men det var ikke det jeg skulle have da det ikke passede til mine behov.
lassep. skrev:Uanset panelet vil der altid være en synlig forskel, da opløsningen er højere i 1080p [end 720p], og det kan ikke logisk bestrides.
Jo, det kan det faktisk.

Til alt held for tv-producenterne (og deres bundlinje) når de fleste forbrugere dog frem til samme konklusion som dig.
edinger skrev:
lassep. skrev:Uanset panelet vil der altid være en synlig forskel, da opløsningen er højere i 1080p [end 720p], og det kan ikke logisk bestrides.
Jo, det kan det faktisk.

Til alt held for tv-producenterne (og deres bundlinje) når de fleste forbrugere dog frem til samme konklusion som dig.
Kunne du tænke dig at give en forklaring på hvordan det så skulle fungere?
Som skrevet tidligere, er det ikke opløsningen, der giver et godt billede, så burde alle tv jo næsten give et næsten ens billede, derimod er det af langt større betydning, hvilke kredsløb, der sidder og styrer teknikken bag.
Jo større tvet bliver jo større betydning får opløsningen, men op til ca. 50" på et par meters afstand vil de fleste ikke være i stand til at kunne se forskellen, her er det mere vigtigt at der er ofret nogle kroner på teknikken bag, hermed sagt igen, at et tv der "kun" er HD Ready, sagtens kan banke et tv der er full HD.
Øjnene lyver ikke...
Jeg er helt med på at der sagtens kan laves flotte billeder på et godt panel i 720P men det ændre vel ikke på det faktum at der stadig kun er tale om 720p og ikke 1080p.

Uanset hvordan man vender og drejer det vil der unægteligt være tale om en langt lavere opløsning, hvilket i konsol sammenhæng vil have en markant betydning for det grafiske udseende i spil, på samme måde som det også har betydning på en pc.

Uanset hvor pæne billeder et tv/monitor laver kan det vel i virkelighedens verden aldrig gøre op for manglende resolution. Grafikken vil være langt mere 'kantede' og grov i 720p end 1080p selvom man måske har flotte og klare farver.