Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er der støj fra din PSxxC7705 model?

Af NintendoB
Har også stemt ja mit PS63C7705 buzzer en del jeg kan lave en afstan til mit tv på lige godt 4 meter og selv her kan jeg høre tvet buzzer en del selv under normal lydniveau.

Dog kan jeg for tid til anden glemme helt at tvet buzzer da det kommer meget an på hvad der bliver vist på tvet mørke scener fremprovokere i den grad mit buz.
Af BGL
Har haft mit PS50C7705 nr. 2 hængende i 2 uger nu - og må desværre konstatere at også dette eksemplar er en "buzzer". Jeg må skrue op for mit fjernsyn og prøve at abstrahere fra problemet. ALT andet på det fjernsyn er bare super :)
Af NintendoB
Nu vi snakker om plasma buz bliver sådan noget så beder med tiden eller kun værre ?
Af trykkertor
Begge dele.
Nogle rapporterer om at lyden bliver svagere med tiden.
(Måske de vender sig til den????)
Andre rapporterer om at den ikke var så slem i starten, men blev værre på sigt.
(Måske kom de til at lægge mere og mere mærke til den)

Mine erfaringer med min PS63C7705 er:
Hos mig er det meget retningsbestemt.
Bare ved at flytte mig 15 cm til ene eller andre siden gør STOR forskell.
Det er meget afhængig av hvad der vises på skærmen, OG hvilket signal.
Når jeg starter op min Blu-Ray afspiller, og den viser oppstartslogo, så larmer mit apparat meget. Men straks spilleren er klar og logo væk, så roer det sig ned igen.

Vores stue er har meget bare vægge. Så vi får ekko og reflektioner. Og det er en faktor der kan være med til at forværre støjen.
For nå jeg sidder i sofaen på ene siden af skærmen, kan jeg høre buzz lige fra fjernsynet i ene øret, og reflektionen fra bagvæggen i andre øret.

Så vil jeg lægge til at det buzz jeg oplever er fint til at leve med hos mig.
Ja, hvis jeg går ind for at høre lyden under film/sending, så kan jeg snappe den op i stille partier.
Men ellers glemmer jeg den let.

Den kan ej hellere høres i stuen generelt. Kun når man kommer lige foran skærmen, eller et specielt sted på skrå for den.
Højden på hovedet også har noget at sige.
Så når den skal på væggen i morgen bliver den monteret 12cm højere op for at give plads til centerhøjttaleren.
Og måske kan det være med til at sende buzz over min ørehøjde.
(Eller måske kan det ende op med at sende mere buzz i min ørehøjde.
Lige nu sidder jeg 5m til siden for skærmen. Den står på og køres ind med pixar-filme. Lyden er slået fra. Og jeg kan ikke høre noget som helst.
Men sidder jeg mig i sofaen, så kan jeg høre den tydelig siden der ikke er filmlyd på tv lige nu.

Så konklusjonen min bliver.
Forholdt i stuen kan være en afgørende faktor. Har man en stue der afslører buzz, hjælper det ikke altid at skifte skærmen.
Har man en stue der dæmper for buzz, oplever man sit apparat som helt stille.

Min gamle Panasonic PV60 havde næsten intet forfra. Men jeg kunne tydelig høre det bag skærmen.
Samsung er næsten omvendt. Høres bedre foran skærmen, og lytter jeg på bagsiden er det næsten intet.

Forøvrig en fantastisk skærm men en billedkvalitet jeg virkelig er imponeret over.
Særlig når de her pixar-filme kører på den nu, så er selv gamle komprimerede dvd-versioner af filmene, næsten som HD at regne.
De står virkelig godt på skærmen.
Af Tetris
Har i dag modtaget min første plasma skærm (PS50C7705) og jeg fik alt det jeg ønskede mig, dejligt billede, design og størrelse. Desværre fik jeg også en buzz'er!

Da jeg først tændte skærmen var der ikke noget at bemærke og jeg var en meget glad mand men efter ca. 5 min kunne jeg høre en kraftig buzzen som minder meget om lyden fra en strømforsyning/transformator som er blevet lidt for løs i betrækket.
Selv med volumen på hvad der er normalt for mig (det er ikke ret højt da jeg har en 9 måneder gammel søn som sover tæt på stuen) så kan jeg høre det meget tydeligt på 3 meters afstand! Det værste er næsten at buzzen ændrer sig hele tiden alt efter hvad der er på skærmen så det er ikke bare en konstant baggrundsstøj man kan vende sig til.

Nu lader jeg den stå resten af dagen og natten og kører noget burn-in på den. Hvis det ikke er blevet bedre i morgen tidligt ryger den retur.

Er blot lidt i tvivl om jeg skal lave en reklamation på den eller blot bruge min 14 dages returret?
Af abemand666
Jeg har svaret: "Ja, men kan kun høres når "muted" i 2,5 meters afstand"

Det kræver dog lidt mere uddybning. Mit tv har en meget retningsbestemt buzz når jeg sidder lige foran. Vender jeg hovedet til siden eller kigger op, så forsvinder lyden. Derudover så er der mere støj i helt hvide scener, men ikke noget der generer ved normalt lydniveau.

Jeg har indtil videre bestemt mig for at beholde tv'et på trods af støjen, da det (umiddelbart) ikke har hverken line-bleed eller retention problemer og man ved jo ikke hvad man får hvis man bytter.

Opdatering: Efter et par dage var buzz ved at drive mig til vanvid og retention viste sig at være ret slemt. Bla. blev undertekster hængende når man så film. Jeg returnerede tv'et og fik et nyt (se side 3).
Senest rettet af abemand666 23 sep 2010, 13:12, rettet i alt 1 gang.
Af Senic
Troede at Samsung havde lært af sidste års fejltrin... ca. ½ af alle der har svaret melder om støj...det er bare ikke iorden..
Hvad er årsagen rent faktisk til plasma buzz ? For billige komponenter eller hvad er det der gør at lige netop Plazma kan buzze og LCD ikke ?
Af trykkertor
abemand666 skrev: Jeg har indtil videre bestemt mig for at beholde tv'et på trods af støjen, da det (umiddelbart) ikke har hverken line-bleed eller retention problemer og man ved jo ikke hvad man får hvis man bytter.
Lige præcis.
Hvis man kan sige sig tilfreds med det man har. Så er det ikke værd at tage risikoen på at bytte til en der kunne være værre.
Af trykkertor
Senic skrev:Troede at Samsung havde lært af sidste års fejltrin... ca. ½ af alle der har svaret melder om støj...det er bare ikke iorden..
Hvad er årsagen rent faktisk til plasma buzz ? For billige komponenter eller hvad er det der gør at lige netop Plazma kan buzze og LCD ikke ?
Jeg tror et er et helt andet niveu i år.
De der larmede sidste år larmede a h11des til.
Men hvis du kikker på poll her, så er det ikke nogen der er i den høje enden af skalaen.
Og siden vi er så vaks på problemet, sidder mange af os og ni-lytter til vores apparat.

Jeg er sikker på at om jeg aldrig havde hørt om Samsung sit Buzz-fenomen. Havde jeg aldrig bryd mig om den lyden jeg har.
Jeg stemmede også på den 2.5m muted tilstand.

Men så skal det også siges at mit gamle plasma havde en lille bidde smule plasma buzz.
Jeg "hørte" ikke den lyden i 4 år. Men efter å have læste om fenomenet plasma-buzz, kunne jeg så søge og finde lyden på mit gamle apparat. Så kunne jeg sagtens høre lyden.

Jeg tror vi må se på den stille buzz de flæste av os oplever som Plasma-god-lyden.

Så igen. Hvis du ikke hører efter problemet, så skal du have en der larmer vildt inden du bliver opmærksom på det.

Vi går nok bare i lidt trange sko med hensyn til buzz i år, og de forhold der kom på markedet sidst år.
Af holmallmighty
Tetris skrev:Har i dag modtaget min første plasma skærm (PS50C7705) og jeg fik alt det jeg ønskede mig, dejligt billede, design og størrelse. Desværre fik jeg også en buzz'er!

Da jeg først tændte skærmen var der ikke noget at bemærke og jeg var en meget glad mand men efter ca. 5 min kunne jeg høre en kraftig buzzen som minder meget om lyden fra en strømforsyning/transformator som er blevet lidt for løs i betrækket.
Selv med volumen på hvad der er normalt for mig (det er ikke ret højt da jeg har en 9 måneder gammel søn som sover tæt på stuen) så kan jeg høre det meget tydeligt på 3 meters afstand! Det værste er næsten at buzzen ændrer sig hele tiden alt efter hvad der er på skærmen så det er ikke bare en konstant baggrundsstøj man kan vende sig til.

Nu lader jeg den stå resten af dagen og natten og kører noget burn-in på den. Hvis det ikke er blevet bedre i morgen tidligt ryger den retur.

Er blot lidt i tvivl om jeg skal lave en reklamation på den eller blot bruge min 14 dages returret?
Oplever nøjagtig det samme! Fik mit 50C7705 igår, er super super tilfreds med billedet, men efter noget tid, midt i en film efter et par timers brug, begyndet jeg at lægge mærke til den her buzz lyd, som ændres alt efter hvad der vises på skærmen.. Det er klart værst under lyse scener..

Spørgsmålet er, hvor lang tid vil det tage at få et fjernsyn helt uden problemer ? Kan jeg godt ophæve købet selvom TV'et er pakket ud og har kørt ? Altså bare tage det som reklamation og få pengene tilbage, eller bliver tv'et blot sendt til rep og så ser jeg det ikke i 2 måneder
Af abemand666
trykkertor skrev:
abemand666 skrev: Jeg har indtil videre bestemt mig for at beholde tv'et på trods af støjen, da det (umiddelbart) ikke har hverken line-bleed eller retention problemer og man ved jo ikke hvad man får hvis man bytter.
Lige præcis.
Hvis man kan sige sig tilfreds med det man har. Så er det ikke værd at tage risikoen på at bytte til en der kunne være værre.
Nu ender jeg så med at få et nyt panel alligevel. Jeg testede lige for pixelfejl og på den helt grønne (og mindre tydeligt på den hvide)skærm er der en pixel der virker mindre lysstærk end de andre. Derudover så blinker den en gang imellem.

Det smarteste ville nok have været at benytte sig af returretten, men da jeg ikke orkede at pakke det ned igen og sende det, valgte jeg at ringe til samsung. Så nu skulle der komme en og skifte panelet på hjemmeadressen. Det bliver spændende at se om det ender lykkeligt og om det har betydning for buzz.

Edit: Jeg er lige blevet ringet op af dem der står for reparationen, og der skulle lande et nyt panel til mig i næste uge.
Senest rettet af abemand666 09 sep 2010, 15:31, rettet i alt 4 gange.
Af Tetris
Har brugt min returret og afleveret mit tilbage da jeg efter hvad jeg kan læse rundt omkring tror at mit var et af de slemme tilfælde af buzz.
Nu venter jeg lige til pengene er tilbage på kontoen og så bestiller jeg en ny og vurderer derefter om det bare er noget jeg må leve med.
Af trykkertor
abemand666 skrev:Jeg testede lige for pixelfejl og på den helt grønne (og mindre tydeligt på den hvide)skærm er der en pixel der virker mindre lysstærk end de andre. Derudover så blinker den en gang imellem.

Det smarteste ville nok have været at benytte sig af returretten, men da jeg ikke orkede at pakke det ned igen og sende det, valgte jeg at ringe til samsung. Så nu skulle der komme en og skifte panelet på hjemmeadressen.
Har Samsung 100% pixel garanti?
Altså hvis kun 1 pixel er defekt, så skifter dem panelet?

Trodde normalt der skulle være 3-4 pixel døde indenfor et området inden man fik den byttet.
Af abemand666
trykkertor skrev:
abemand666 skrev:Jeg testede lige for pixelfejl og på den helt grønne (og mindre tydeligt på den hvide)skærm er der en pixel der virker mindre lysstærk end de andre. Derudover så blinker den en gang imellem.

Det smarteste ville nok have været at benytte sig af returretten, men da jeg ikke orkede at pakke det ned igen og sende det, valgte jeg at ringe til samsung. Så nu skulle der komme en og skifte panelet på hjemmeadressen.
Har Samsung 100% pixel garanti?
Altså hvis kun 1 pixel er defekt, så skifter dem panelet?

Trodde normalt der skulle være 3-4 pixel døde indenfor et området inden man fik den byttet.
Jeg læste om deres pixelgaranti her: http://www.samsung.com/dk/consumer/pdf/ ... nTV_dk.pdf
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7