Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pipper
Jeg ville snuppe LH5000 serien. Syntes selv den leverer et rigtigt gogt billede.
Du kan nemt få afslag i prisen hos Elgiganten og ja 13.000 er alt for dyrt. Bare husk på at hvis du køber den på nettet er det ikke en nordisk model med pixelgaranti (gælder ikke alle steder) men hold godt øje med det.
Af pipper
Glemte lige at skrive mht. de 2 meter.

Jeg syntes det er for lidt til et 50".

Der ville jeg nok tage et 32" lcd eller et 37" plasma.
Af BrianH
caterina skrev:ja det er også det som jeg tænker. At det måske kunne blive for voldsomt. Hvis du skulle vælge mellem LG 50" PQ6000, LG 47" LH5000 og LG 50PS8000. Hvis vi kun kigger på billedkvalitet osv og ikke størrelsen? Min første indskydelse ville være LG 50" PQ6000, da den har 600 Hz. Er det forkert tænkt?
Hvad er det for nogle herz du mener det har? Du ved det med garanti ikke, så hvorfor tænker du det er bedst??
Jeg ved godt det er derfor du spørger (og det er også i orden) men det plager mig alligevel at læse...

Hvis du reelt sidder 2 meter fra skærmen er 42" MAX (helst 32-37) efter min mening, men du kunne jo tage tommestokken med i Elgiganten og se hvad du selv synes.
Min mening er, at det totalt ødelægger et ellers godt tv at se det så tæt på, hvor alle små uregelmæssigheder ses
Af Perfod
yakken skrev:Hvis du skal have parabol, så er det en DVB-S tuner TV'et skal have indbygget. Det er der imidlertid ikke rigtigt nogen TV, der har i dag, så du må indstille dig på at du skal bruge den medfølgende parabol-boks.

PS8000 har en DVB-C tuner. Den skal bare aktiveres først, hvilket dog burde være gjort i de nye modeller. Denne tuner virker med kabel-TV.
den dvb-c tuner er ikke aktiveret i de nye modeller , jeg har lige modtaget et tv med den nyeste firmware og der er den ikke aktiveret
Af Kratz
caterina skrev:Jeg har idag været ude og kigge på tv og fandt to tv'er som er disse: LG 50" PQ6000 som har 600 Hz og koster 13.000 i Elgiganten og LG 47" LH5000 som har 200 Hz og koster 13.000 kr i Elgiganten. Er der nogen som kender disse?
Med hensyn til størrelsen så spurgte jeg én af dem hvor stor afstand der skal være når man har et 50" tv. Han sagde at det skulle være 5 meter. Jeg har dog kun ca. 2 meter, men vil alligevel have et stort tv. Er det dumt?? :)
Som allerede nævnt er priserne du lister alt for høje. Jeg har set begge TV til under 10.000 kr. og PQ6000 er efterhånden en ældre model du kan få til omkring 6.000 kr.
Jeg vil dog stadig mene PS8000 er et bedre TV hvis det skal være LG.

Med hensyn til størrelsen af TV'et er jeg også enig i tidligere betragtninger om at 50 tommer bliver lige voldsomt nok på 2 meters afstand, hvis ikke du udelukkende skal se HD materiale.
Jeg vil dog ikke gå ned i 32 eller 37 tommer. De bedre skærme begynder fra 42 tommer og opefter. På 2 meters afstand kan du godt klare en 42 tommer, eller eventuelt 46 tommer.

Når det kommer til 200 Hz vs 600 Hz er det to usammenlignelige størrelser. Som at sammenligne æbler og appelsiner. 600 Hz er et marketing stunt flere plasma producenter er begyndt at bruge fordi de ved hvor stor fokus er på specifikationer. Det har intet med skærmopdatering at gøre, som de 'normale' 50, 100 eller 200 Hz du ser opgivet. PQ6000 kører med 100 Hz skærmopdatering som de fleste andre plasma skærme så vidt jeg husker. Hvis det endelig skal være kører Panasonic P42/46G10 også med 600 Hz subfield drive.

Men alt det er så faktisk ligegyldigt for billedkvaliteten.
Af MEOLSEN
@Laksefar: Jo jeg fik dem presset i pris - men "kun" ned til 12500kr. Det var det som min lokale Expert også kunne sælge det til. Jeg skrev ellers at jeg syntes det var noget fis med deres slogan om at "vi vil være billigst" - jeg skrev til dem at den sætning vist manglede ordene "...men kun med nogle få ting". Deres kommentar var bare at de matchede priserne hos de forhandlere de ville sammenlignes med. Det gælder bla. Expert, men ikke Danskitlager som jeg endte med at handle ved.

Ang. størrelse er jeg nok også blevet overbevist om at 50" til 2m er for stort. Selv med mine knap 5 meter væk kan man sagtens se at der er mange udsendelser hvor der er plads til forbedringer. På min normale afstand kan jeg ikke se forskel på DVD og BlueRay. Men rykker jeg ind på de ca. 2m er der kæmpe forskel. Og da alle udsendelser langt fra kan matche en DVD-film i optage kvalitet vil jeg nok være lidt betænkelig ved at gå op i så stor en skærm til 2 meter. Gerenelt kan man vel også sige at 40/42" er den størrelse hvor man får mest for pengene, da det nok er i denne størrelse der er mest konkurrence.
Af Chester
Undskyld jeg blander mig, men hvorfor er der ingen der nævner LG 47SL8000 som også koster 10.000kr

Står selv og er ved at købe den. Skal jeg i stedet købe LG50PS8000??

Er sl8000 ikke et bedre tv?? Hvad med strømforbruget??
Af velsing
Hej Caterina.

Med 2 meter til væggen ville jeg helt sikkert ikke gå over 42". Jeg sidder selv 4-5 meter fra min 42" Pana S10, men sætter jeg mig på 2 meters afstand, er der altså en del udsendelser der ikke står knivskarpt, qua kvaliteten. Til gengæld står hd og især full hd fuldstændig fantastisk indtil 1 meter.

Jeg ville klart spare en masse penge, finde et pana G10 til en god pris (6-7.000), og så evt smide en blueray afspiller eller en PlayStation oveni i hatten, for de sparede penge. Så venter der en masse gode film- og evt spiloplevelser :-).

Mvh Velsing
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Jeg er lidt i samme båd som opretteren af denne tråd, Caterina, bortset fra at jeg ikke har så travlt. Jeg håbede på et godt tilbud, og i dag købte jeg et LG 42SL9000 for 9.999 kr i Bilka. Jeg havde længe haft et godt øje til det, og da det stod med 3.000 kr i rabat, tænkte jeg, at det kunne ikke gøres billigere. Nu skal siges, at jeg betalte for det, men har ikke hentet det endnu, for jeg ville lige checke her på siden, om jeg kan få et godt råd.

På nettet har jeg så lige set, at Cinemagic sælger det for 9.146 kr og ikke tager noget i fragt. Dansk IT lager sælger det for 9.189 kr også uden fragt. Jeg kender ikke de to firmaer. Er det ene at foretrække for det andet?

De 800 - 900 kr jeg vil kunne spare kunne jeg bruge på en 4 års forsikring og service, som begge steder tager 999 kr for. Er det spild af penge eller kan jeg regne med at få problemer med pixelfejl og hvad jeg ellers har læst om herinde?

Jeg er også meget åben for et forslag til et andet tv, hvis jeg "får mere for pengene" - for eksempel ved at købe et større tv eller et Samsung. Jeg bor i en boligforening, hvor vi har YouSee, og jeg bor på 2. sal, hvilket jeg har læst kan betyde noget for kvaliteten af billedet.

Ekspedienten i Bilka påstod, at den USB indgang der er på LG 42SL9000 kun er til opdateringer, og at jeg ikke vil kunne bruge det til at overføre billeder eller film. Det står der ellers flere steder, at man kan. Kan det være et andet tv eller er det ekspedienten som ikke ved det?

Jeg har været totalt forvirret omkring alle de tekniske ting omkring indkøb at tv, men fik lidt hjælp på YouSee siden, hvor de har en ordforklaring, men alligevel synes jeg det er meget svært at forholde sig til som ældre kvinde at skulle gøre en ordentlig handel for så mange penge.

Ud over tv vil jeg også købe en DVD optager med harddisk, men her skal jeg vel oprette en ny tråd?

På forhånd tak for eventuelle svar.

O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Drop DVD-optageren med harddisk, med mindre du er indstillet på at det ikke kan blive andet end analoge møgsignaler du får optaget på den. Der findes ikke DVD-optagere til brug med Yousee - og de kommer heller ikke foreløbigt.

Jeg ville se på SL8000 i stedet for SL9000. Vi har anmeldt begge modeller her på siden, og SL9000 klarer sig ikke så godt som SL8000. Læs mere i vores testsektion:
http://www.flatpanels.dk/tests.php
Af caterina
Jeg har besluttet mig. Det bliver ikke en 50" da jeg godt kan se at det er lidt for stort og at man ikke får bedst udbytte af det. Jeg vil dog ikke helt væk fra ideen med et stort tv så jeg tror det bliver et 46", da jeg håber at kunne flytte til en større lejlighed inden længe.

BrianH >>Jeg beklager at jeg ikke er så inteligent som dig, men det er blandt andet grunden til at jeg oprettede mig herinde. Jeg har brug for hjælp da jeg ikke har meget forstand på det tekniske og hvis det plager dig at læse mine spørgsmål så burde du nok ikke læse videre.. Ellers tak for dine råd.

Indtil videre står valget mellem en LG 47SL8000 og en Panasonic TX-P46G10. Hvad ville I vælge?
Af Kratz
TX-P46G10 uden tvivl.
Senest rettet af Kratz 18 jan 2010, 21:09, rettet i alt 1 gang.