Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thinkor
hey

har g20 tv, har en computer tilsluttet via dvi - hdmi kabel

Det kører fint men når jeg afspiller blueray film fra min pc af, hvad skal mit tv så kører med af hz? det højeste er 60hz (hvilket jeg har kørt med indtil videre), men har hørt at når man ser film fra sin pc af så skal man køre 23,24 eller 25 hz på tv'et?

Men når jeg sætter den ned til fx 24 hz, så kan jeg se min mus makør hakker en del, når jeg bare kører den frem og tilbage på skrivebordet.

Så hvor hvor mange hz skal jeg køre med når jeg skal se film?

Edit: har lige prøvet at se hvordan film kørte på 24 hz og så faktisk ca det samme ud som 60 hz, det er bare når man ikke ser film at det hakker vildt på 24 hz. Men nogen der ved hvad der er bedst?
Af red_martians
du skal i de fleste tilfælde køre med 24hz. Selvfølgelig hakker din musemarkør, da 24hz er en meget lav framerate. Det er dog den framerate man optager film ved, så det vil give dig det originale billede fra filmen, som instruktøren har tænkt sig den skulle se ud.
24hz er dog ikke egnet til computerbrug, og her vil det være en fordel at vælge det højest mulige. I dit tilfælde med HDMI er det 60hz. men da 24hz og 60hz ikke passer sammen vil det give noget man kalder en 2:3-pulldown, der får film-billedet til at hakke i ryk. istedet for jævnt.
Af thinkor
okay så 24 hz når man skal se film, hvor slemt er det der 2:3 pulldown, er det noget med aspect ratio at gøre eller kvaliteten af billede eller hvordan?

edit: har ellers set en hel masse film hvor jeg kørte 60 hz på mit tv, har jeg så snydt mig selv for en masse?, altså hvor tydeligt er forskellen? selvfølgelig vil jeg have 24 hz hvis det er bedre, det er jo ikke en smagssag, jeg ville bare høre om hvor svært det er at se forskel?
Af RogueAgent
3:2 pulldown har ikke noget med aspect ratio at gøre, men med forskellen i framerate mellem 24 og 60 fps.

Film er som nævnt (normalt) optaget med 24 billeder i sekundet, men indtil for ganske få år siden kørte de fleste skærme med 60 hz, og da 24 som bekendt ikke går op i 60, så kan det kun lade sig gøre ved at nogen frames gentages flere gange end andre, to ud af tre frames vises to gange, den tredie vises tre gange og så videre.

Dette resulterer i en ujævn "hakken" i billedet, som nogen mennesker slet ikke bemærker, og andre er voldsomt generet af.

Det skal iøvrigt bemærkes at region 1/NTSC DVD'er alle dage har lidt af denne skavank, da 3:2 pulldown er en del af processen når film skal konverteres til NTSC. Indtil BD's lancering har det bare ikke været noget man har kunnet undgå.

Fænomenet er tydeligst ved langsomme panoreringer eller langsomme rulletekster.

Det må iøvrigt endelig ikke forveksles med film judder, som er den "naturlige" hakken der opstår i billedet, fordi 24 fps ikke helt er nok til at opnå fuldstændig glidende bevægelser. Men i modsætning til 3:2 pulldown er judder jævnt fordelt, og virker derfor (for de fleste) mindre generende.
Af thinkor
okay tak for svar, vil da helt sikkert se film ved 24 hz i fremtiden fra nu af så. Dog lidt nederen siden jeg lige har set avatar og det var på 60 hz...
Af RogueAgent
thinkor skrev:okay tak for svar, vil da helt sikkert se film ved 24 hz i fremtiden fra nu af så. Dog lidt nederen siden jeg lige har set avatar og det var på 60 hz...
Tjooh, men hvis det ikke er noget du har tænkt over, så er problemet jo trods alt heller ikke større ;)