Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er LED efterhånden at fortrække frem for plasma? Jeg har set lidt på de TV der anbefales her på siden, kunne dog ikke spotte nogen LED modeller.

Er det simpelthen fordi de er for dyre i forhold til hvad man kan få en god plasma for?

Jeg søger et tv til en lys stue (så helst ikke glasfront). Kan LED levere sort som plasma kan?
Af amarone
Jeg tror, at rigtig mange her på siden (stadig) sværger til plasma . Det synes jeg faktisk fremgår ret tydeligt :p
Men det er dog mit indtryk at LCD/LED-teknologien haler lidt ind på plasma. Også hvad angår sort-niveauet. Dog er de bedste plasma-TV efter sigende stadig bedst med sort-niveauet. Men ellers er der fordele og ulemper ved de 2 teknologier.
Men der er vist en del "religiøst sprængstof" i det emne O_O.
Hvis jeg ikke tager fejl, er de fleste af de helt tynde skærme LED-skærme (altså bortset fra dem der er plasma :-)). Samsung har f. eks brilleret med dem i det senest års tid.
Senest er f. eks en LED-Sharp (Sharp LE820) anmeldt her på siden (se blot på forsiden).
Hvad prisen lige er på den, er jeg ikke helt med på. Men det burde kun koste et par klik.
Jeg hørte for resten også noget om, at Elgiganten sælger en LED Samsung (model 6050 mener jeg det er) for 7.000 kr. - hvis jeg ikke husker helt galt. Om det stadig fås til den pris, er jeg ikke opdateret på.
Arvtageren til denne model er i øvrigt forleden modtaget til test her på siden (fremgår også af forsiden).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pt. døjer en hel del af LED-modellerne med børnesygdomme af forskellig art. Den mest dominerende fejl er inhomogen baggrundsbelsning, eller "clouding" som det kaldes. Det er meget ødelæggende for oplevelsen når belysningen ikke er helt jævn.

Sharps 820'er er dog en af undtagelserne (i hvert fald dét eksemplar vi fik ind), men ellers så skal man op i "premium"-paneler, som oftest gør skærmen noget dyrere. B&O benytter Samsungs premium-paneler, som har en strengere kvalitetskontrol end Samsungs egenproducerede skærme undergår.

For at få ligeså "sort" som på de bedste plasma, så skal du over i LED med local dimming, men her får du typisk "halos" omkring tingene i stedet, fordi der ikke er én diode pr. pixel på skærmen. Igen så tager B&O teten med deres Beovision 7, som må betegnes som toppen af poppen indenfor LED med local dimming. Prisen er derefter.
Af Bone
For at skære det ud i pap, så er der sådan set stadig ikke nogen fordel i at købe en LED frem for plasma.

Har LED så pt. ingen fordele?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo da.
- Du får markedets mindste effektforbrug generelt set (der er brodne kar).
- Du slipper for bekymringen om burn-in.
- Du får potentielt et tyndere TV, som vejer forholdsvist lidt og derfor er nemmere at hænge op med nye smarte ophæng.

På billedsiden kan du dog finde plasma-TV, som overgår de nuværende LED til langt færre kroner.
Af Bone
TV'et står ikke tændt hele dagen, så effekten har ikke nogen betydning for mig.

Hører burn-in ikke efterhånden til fortiden og billige tv?

Om et TV hænger 1 eller 20cm fra vægen har ikke nogen betydning for mig. Selvom det ser skide smart ud med de tynde tv :)

Når nu du siger overgår. Snakker vi så forskelle som "ikke tv nørder" som mig lægger mærke til?
Jeg kan godt leve med et LED som giver mig et "godt" billede frem for et plasma som giver mig et "virkelig godt" billede. Så længe jeg ikke sidder med noget som giver mig et dårligt billede. Hvis du forstår.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så længe du sørger for at få indstillet TV'et korrekt, så har du allerede vundet en hel del ift. 90% af befolkningen. Det er ikke ringe TV vi snakker om her, men plasma-TV'ene er generelt bare lige en tand bedre (læs: nogle af dem!). Men hvis forcerne ved LED ikke er vigtige for dig, hvorfor så fokusere på dem specifikt? Der findes jo også LCD-TV uden LED, som koster mindre, men yder bedre.

Burn-in er ikke et fortidslevn, som man kan ignorere 100%. Selv Kuro-serien kan få burn-in, og disse er ellers de mest resistente på markedet. Ikke at man skal være panisk på forhånd, men lader du TV'et køre med TV3 i dagevis, så vil det give skade på ethvert plasma-TV. Det samme gælder alle andre former for ensidig brug.
Af Captain Awesome
Det mest nævneværdige er vel også prisen! For gode LED tv koster markant mere end gode plasma tv... så spørgsmålet er om man er villig til at betale mere for de fordele som LED tv har overfor plasma.
Af lennon
Som Yakken har nævnt, så er der flere gode grunde til at købe LED/LCD frem for et godt plasma - de gode grunde har bare ikke lige noget m billedkvalitet at gøre. Og når så også prisen spiller en væsentlig rolle , såhhh . .
Af Bone
Jamen hvis vi så siger det skal være et godt LED. Hvad ville det så være?

Bare ikke B&O, de ligner jo lort (sorry, men har intet tilover for deres upraktiske design og overpris)
Af lennon
Bone skrev:Jamen hvis vi så siger det skal være et godt LED. Hvad ville det så være?

Bare ikke B&O, de ligner jo lort (sorry, men har intet tilover for deres upraktiske design og overpris)
Noget med "local dimming" . Går selv og venter spændt på hvad Sony HX900 kan . .
Af Bone
Jeg synes jeg har svært ved at finde et sådan tv på f.eks hifipriser.

evt nogen forslag?