Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja jeg venter stadig på en "rimelig" fladskærm til at erstatte min CRT.

Jeg ønsker mig en: 24"-26",1920 x 1200/1080, H-ips, LED backlit, 120hz.

Er jeg virkelig i så hårdt mindretal at det for producenter ikke kan svare sig at lave noget rimeligt ?

Ville da godt betale en 10 - 15 kilo

Men det sker nok aldrig :p
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Vi venter også herinde med spænding. LED er så småt ved at blive mere standardiseret og det er fedt. 120 Hz har haft en lidt sløv introduktion, men det virker som om der sker noget nu.

Desværre er IPS og PVA panelerne desværre ofte de sidste til at få integreret innovation, som f.eks. LED og 120 Hz. Jeg gætter på, at de første får det, når det findes i størstedelen af TN skærmene. :((
Senest rettet af Rasmus Larsen 25 jan 2010, 17:10, rettet i alt 1 gang.
Af Kleen™
En sådan LED Backlit skærm findes skam allerede:
Den hedder iMac 27", koster knap 12 klick og er intet mindre end helt og aldeles forrygende.

http://www.apple.com/dk/imac/

NB: Hvis du (af ubegribelige årsager) ikke bryder dig om MacOS installerer du bare windows på den - eller - bruger skærmen sammen med en anden, ekstern enhed (eks en PS3, PC)
Brugeravatar
Af koenigs
Kleen™ skrev:En sådan LED Backlit skærm findes skam allerede:
Den hedder iMac 27", koster knap 12 klick og er intet mindre end helt og aldeles forrygende.

http://www.apple.com/dk/imac/

NB: Hvis du (af ubegribelige årsager) ikke bryder dig om MacOS installerer du bare windows på den - eller - bruger skærmen sammen med en anden, ekstern enhed (eks en PS3, PC)
Er den 120 hz?
Er den 24-26"
Er den 1920x1200?

Den opfylder dog kravet om IPS panelet.
Af Kleen™
Fair cop - jeg valgte at læse størrelse og opløsning som minimumskrav..:-)
Brugeravatar
Af nightrhyme
Tak for respons gutter

Kender skam godt Mac udbudet. Men nægter at støtte deres elitære standarder AKA mini-port

Vil dog gerne uddybe mine ønsker for at gøre den helt uopdrivelig :s

Jeg ønsker mig en: 24"-26",1920 x 1200/1080, H-ips, LED backlit, 120hz, zero-inputlag, ingen scaler.

Det er jo ikke fordi det er umuligt at konstruere en sådan monitor :(
nightrhyme skrev:Ja jeg venter stadig på en "rimelig" fladskærm til at erstatte min CRT.

Jeg ønsker mig en: 24"-26",1920 x 1200/1080, H-ips, LED backlit, 120hz.

Er jeg virkelig i så hårdt mindretal at det for producenter ikke kan svare sig at lave noget rimeligt ?

Ville da godt betale en 10 - 15 kilo

Men det sker nok aldrig :p
du har 100 procent samme holdning som mig og samme tv :)

venter selv meget spændt på en oled skærm frem for min lcd skærm i dag.
dog synes jeg faktisk en lcd klarer det fint til almindelig brug ved pc arbejde
Brugeravatar
Af nightrhyme
Ja oled ville da også være rart men tror vi kommer til at vente længe på en oled med disse specs

Glæder mig du kan leve med LCD. Kompromis er ikke min stærke side. Har haft et hav lcd'ere som enten blev solgt eller returneret fordi det var hovedrystende ringe.

Min nye skærm skal som udgangspunkt være bedre end min nuværende :((
Af xcardman
Ja men stort Kompromis :(( , som hurtigst muligt bliver skiftet ud når noget bedre kommer
Men ja kig efter en led skærm, de skulle lide mindre af backlight bleeding.
Af donoester
Hvad præcis vil du gerne have som LED-baggrundsbelysning tilbyder? Hvad har du væred utilfreds med ved de LCD-skærme du har prøvet?

Det er stadigvæk rygter, men muligvis får HP ZR24W LED backlight. Den er 24", WUXGA og H-IPS, men ingen forlydener om 120 Hz.
Apple har en 24" Cinema Display med LED, H-IPS og WUXGA men igen - ikke 120 Hz.

"Vi" er i et virkeligt hårdt mindretal, ja. Kig en tur i Bilka, Elgiganten, Fona osv - og det vil være svært, hvis ikke umuligt at finde en skærm med IPS-panel. Jo mere areal pr. pris man kan få, desto mere tilfreds er mange folk - eller sådan virker det ihvertfald.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
nightrhyme skrev:Ja oled ville da også være rart men tror vi kommer til at vente længe på en oled med disse specs
Ja, men ikke desto mindre så er de hvert fald på vej nu. 120 Hz får en mindre markant rolle på OLED end på LCD. Det er klart, at det kan give nogle af de samme fordele, men 120 Hz på LCD opvejer jo også til dels en del af de ulemper der ligger i sample-and-hold princippet på LCD paneler.

Jeg er dog ret sikker på, at når fundamentet for 120 Hz er lagt på LCD monitors, så er det legende let at integrere på OLED monitors.

Personligt afventer jeg lige pt. at der kommer 20-25 tommer OLED-TV. Når den tid kommer satser jeg formentlig på at bruge en af disse som monitor på skrivebordet, for sammen med en kalibrering med en kalibrator, er det næsten ligegyldigt hvor slemt producenterne har skruet op for de forskellige billedparametre. Det kan rettet :)
Af bladmand
Står i fuldstændig (eller næsten) samme situation som dig. Min gamle LCD monitor gik i stykker og jeg sidder nu ved en oldnordisk CRT og får ondt i øjene af at sidde ved den i mere end en time.

Der er annonceret flere 120hz monitor med de rigtige specifikationer (1080p/LED) ved CES messen, men de bliver først udgivet i danmark fra april af :/ Gider ikke købe en 60hz monitor her og nu, bare for at der 2 måneder senere, bliver introduceret monitors med radikalt nye features.
Brugeravatar
Af nightrhyme
Rasmus Larsen skrev:Så er ZR24W modtaget til en test: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1271755380
Spændende har fulgt den på flere udenlanske sites.

Flere indledende meldinger bekymrer mig:
- For høj luminance, 150cdm2 ved 0% Brightness
- For ringe sortniveau, 0,3 cdm2