Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg påtænker, at vi kan samle folks indledende oplevelser med 3D-oplevelsen fra de nye 3DTV i denne tråd. Der er blandt andet gode tilbagemeldinger i nyheden omkring Sonys 3DTV, som også kan opleves frem til d. 18. marts 2010.
Link: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1268719200

Jeg skal nok byde ind med mine oplevelser inden længe. Jeg har efterhånden fået set 3D fra alle producenterne, pånær Samsungs plasma-Tv.
Af Billy
Jeg har nu været henne og se Sony LX900 i Fields. Og synes generelt effekten var rigtig god.

De viste lidt fodbold, hvor effekten var god, men ikke noget jeg ville købe tv'et for.

Men derimod synes jeg klippet med isbjørnen var en del mere imponerende, det var en isbjørn der svømmede rundt i vandet, man fik næsten fornemmelsen af at man var i zoo eller hvor man nu kan se en indespærret isbjørn. Det var som om tv'et var glasruden mellem en selv og isbjørnen.

Og til sidst prøvede jeg Wipeout til PS3, og uden tvivl spil er det område der får størst gavn af 3D, for det så godt nok imponerende godt ud!!!

Det skal tilføjes at jeg har 3D skærm og briller til min pc, og det giver også en vanvittig fed effekt. Det der dog slog mig som ekstra fantastisk ved Sony's tv kontra min skærm er, at det næsten overhovedet ikke skaber "ghosting" effekten, hvilket er væsentligt tydeligere på min skærm. Men skærmen kom selvfølgelig også på markedet for over 1 år siden, så forhåbentligt kommer der også snart skærme som kan enten minimere eller eliminere effekten.

Til folk som ikke ved hvad "ghosting" er, så skal det forstås på den måde at man nærmest kan fornemme at billedet er dobbelt nogle steder, hvor det ene billede er fuldt optegnet og det andet er nærmest bare et omrids og gennemsigtig derfor "ghost". Grunden til dette er at billedet på skærmen ikke når at skifte helt fra det ene til det andet. Så man når i et brøkdel af et split sekund at se begge billeder hvorefter det så skifter fuldt over til det andet.
Af maskus
Billy skrev:Jeg har nu været henne og se Sony LX900 i Fields. Og synes generelt effekten var rigtig god.

De viste lidt fodbold, hvor effekten var god, men ikke noget jeg ville købe tv'et for.

Men derimod synes jeg klippet med isbjørnen var en del mere imponerende, det var en isbjørn der svømmede rundt i vandet, man fik næsten fornemmelsen af at man var i zoo eller hvor man nu kan se en indespærret isbjørn. Det var som om tv'et var glasruden mellem en selv og isbjørnen.

Og til sidst prøvede jeg Wipeout til PS3, og uden tvivl spil er det område der får størst gavn af 3D, for det så godt nok imponerende godt ud!!!

Det skal tilføjes at jeg har 3D skærm og briller til min pc, og det giver også en vanvittig fed effekt. Det der dog slog mig som ekstra fantastisk ved Sony's tv kontra min skærm er, at det næsten overhovedet ikke skaber "ghosting" effekten, hvilket er væsentligt tydeligere på min skærm. Men skærmen kom selvfølgelig også på markedet for over 1 år siden, så forhåbentligt kommer der også snart skærme som kan enten minimere eller eliminere effekten.

Til folk som ikke ved hvad "ghosting" er, så skal det forstås på den måde at man nærmest kan fornemme at billedet er dobbelt nogle steder, hvor det ene billede er fuldt optegnet og det andet er nærmest bare et omrids og gennemsigtig derfor "ghost". Grunden til dette er at billedet på skærmen ikke når at skifte helt fra det ene til det andet. Så man når i et brøkdel af et split sekund at se begge billeder hvorefter det så skifter fuldt over til det andet.
Cool, var selv imponeret af "isbjørn-videoen", da jeg besøgte Sony. Jeg syntes dog, at billedet var lidt mørk i det; men de har formentlig indstillet det. Da jeg så det, var det lige blevet opsat, og selv personalet havde ikke set det. Jeg syntes også, at Sony's design på skærmen er ret godt.

De aktive briller var jeg også interesset i, da de helst ikke må være for tunge og klosede. Jeg syntes de sad godt på mig. Faktisk bedre end de trælse briller, man får i bio'en.

Er der kommet pris på skærmen?
Af Billy
Jeg lod mig fortælle LX900 50" ville koste ca. 26-28000 kr. og 60" ca. 36-38000 kr., men han sagde at det ikke var fast besluttet endnu.
Af Dusty
Hej
Var i Fields i dag og så 3D. Vildt imponerende 3D effekt. Det havde jeg slet ikke regnet med. Især fodbold delen (når man ikke så det oppefra) var rigtig lækkert. Men resten var også rigtig godt. Til gengæld synes jeg at billedet var temmelig grumset, og farverne tror jeg heller ikke rigtig på holder vand. Så billedkvaliteten sådan "all round" mener jeg ikke er i top. Brillerne er decideret ringe. Sidder dårligt (for store til mig i hvert fald), de er for tunge og man ser for meget kanten. Konklusion: Total god 3D effekt (og gad VIRKELIG godt se en hel fodbold kamp), men helt anvendelig kan jeg ikke helt se det er. Hvem gider at sidde derhjemme med besværlige briller på, og konstant stirre direkte på TV'et. Lige nu har jeg svært ved at tro på det får den store udbredelse (indenfor de første 24 måneder).
Af Lars V.
Hej

Klar til at skulle købe 3D tv drønede jeg ind til Fields, og modsat mange blev jeg virkelig skuffet.

Synes slet ikke effekten var imponerende, og flere der stod med egne briller var generet af brillen. Effekten var klar bedst på de spil de viste, men jeg er virkelig ikke overbevist DESVÆRRE håbede virkelig!!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Lars V. skrev:Hej

Klar til at skulle købe 3D tv drønede jeg ind til Fields, og modsat mange blev jeg virkelig skuffet.

Synes slet ikke effekten var imponerende, og flere der stod med egne briller var generet af brillen. Effekten var klar bedst på de spil de viste, men jeg er virkelig ikke overbevist DESVÆRRE håbede virkelig!!
Havde du håbet på mere effekt ud af skærmen eller hvordan? Har du også fået set nogle af 3D filmene i biograferne?

3D effekten afhænger også af indholdet osm du nævner. Jeg er i øvrigt enig i, at den største effekt ses sammen med spil lige nu.
Af Lars V.
Hej Igen

Jeg havde forventet mere 3D effekt, og synes mest det gav lidt dybde i billedet, var mest imponeret af WIPEOUT hvor jeg endelig følte den svævede foran skærmen.

Tror jeg dropper 3D og køber Panasonic TX-P50V20 istedet.
Af Jacob23
Hej
Jeg så HX900 i Århus
Jeg synes billedet var bedre end i biografen, men man kan stadig fornemme, hvis man lægger mærke til det, at der er noget forstyrrelse for øjnene. Som mange andre, synes jeg også isbjørne-videoen var den bedste.
Ekspedienten sagde at HX900 var den bedste skærm, jeg mente bare det var LX900 inden for 3D i og med den er Full 3D og HX900 er 3D ready?

Men HX900 havde virkelig et skapt billede, så det kan være han havde ret?

Hold op jeg glæder mig til VT20 kommer!!
Brugeravatar
Af michelskovbo
Både HX900 og LX900 er Full 3D. Forskellen er, at med LX får du to par briller og en sender med. Dette er ikke tilfældet med HX. Dog kan man købe både sender og briller til HX900. Der står klart bedre billede på HX900 end på LX900 efter at have set begge skærme ved siden af hinanden. Dette gælder også for 3D signal. Det er Dynamic Intelligent LED på HX900 hvor på LX er der kun Intelligent LED. Desuden er det Motionflow 400 hz PRO på HX900.
Af henrikc
ØV, jeg har ikke haft mulighed for at se de nye 3D TV endnu, men glæder mig helt sindsygt... :)

Hvordan ser billedet egentlig ud når man IKKE har 3Dbrillerne på?

Jeg synes på nogle af de billeder jeg har set fra fjernsyn der viser 3D, der ser det hele lidt sjovt sløret ud.
Kan man ikke se f.eks. Avatar uden at have brillerne på?
Hvis man nu sidder nogle stykker sammen og ser filmen men alle ikke har briller, så skulle det jo gerne være sådan at dem der ikke har briller også kan se filmen, uden at det er sløret.
Brugeravatar
Af michelskovbo
Det kan ikke lade sig gøre. Billedet ER sløret uden briller, fordi der er to billeder "oven i" hinanden.
Så enten skal man se den som 2D så alle kan se den, ellers som 3D hvor kun dem som har briller på, kan se den :)