Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle sammen, jeg står nu og skal ud og købe en ny fladskærm da den gamle (Hisence) er brændt af.
Men da jeg absolut ingen viden har om området ville jeg forhøre mig hos eksperterne.
Vi er ude i 5000,- klassen og derunder.
37-40"
LCD/Plasma
Være kompertiebel med parabol antenne (MPEG 4)
I fremtiden kunne køre godt sammen med en konsol.

Er meget usikker på følgende ting.
LCD/Plasma, hvilken slags og hvorfor? Er fastbrænding stadig et problem man skal tænke over i den prisklasse jeg leder i?
50/100/200 hz, hvor vigtige er disse?

På forhånd tak :)
Lenni
Senest rettet af Lenni Laursen 08 mar 2010, 17:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
100 Hz er ikke altafgørende og det kommer med an på producenten.

Der findes meget få Tv med indbygget digitaltuner til parabol. Nu skriver du dog parabol antenne? Hvilken mener du? Der er stor forskel på en parabol og en antenne :)

Jeg synes Panasonics X10, eventuelt den nye X20 serie lyder som et godt bud. Den findes også i 37 tommer.
Af Lenni Laursen
Nogen siger parabol nogen parabol antenne, :)
Men hvordan med valget mellem LCD og plasma, nogen gode råd og eller anbefalinger?
Af steadi
Lige mht. LCD og plasma er det her ret brugbart:

http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?s ... 10750202#2

Jeg har selv stået i din situation for et par uger siden.
Jeg valgte plasma ud fra mængden af billedkvalitet i de lidt billigere prisklasser. Og så ud fra tonsvis af anbefalinger her på siden:)
Af Lenni Laursen
steadi skrev:Lige mht. LCD og plasma er det her ret brugbart:

http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?s ... 10750202#2
Rigtig meget infomation, mere end jeg lige kan overskue :)
steadi skrev: Jeg har selv stået i din situation for et par uger siden.
Jeg valgte plasma ud fra mængden af billedkvalitet i de lidt billigere prisklasser. Og så ud fra tonsvis af anbefalinger her på siden:)
Hvad faldt valget så på?
Af steadi
Valget faldt på en Panasonic X10Y i 37" udgaven. Jeg gav 4195,- og er mere end godt tilfreds med billedet til den pris.

Det er i hvert fald langt mere fristende nu at se diverse film end det var på 24" Phillips fra 80'erne:)
(Det er dog knap så frugtbart for studieindsatsen)

Spørgsmålet er om du skal vente og se hvad X20'eren kan bringe med ind i kampen. Ifølge de officielle priser bliver den ikke så meget dyrere end X10'eren og det kan vel være, at den er 10000 gange bedre.. Jeg tvivler dog, men man ved jo aldrig:)

Jeg købte mit fordi jeg blev træt af at vente. Jeg ville have en fladskærm.
Af mathiasdk
Jeg har sporet mig ind på at jeg skal have enten en 37" eller 42" pana x20'er.

Jeg sidder 2,1m fra skærmen på mit lille kollegie værelse.

Fjernsynet skal bruges 70/30 på hhv. at se tv og dvd/film via pc'en.

Hvilken skærm vil i anbefale, og har det nogen betydning overhovedet at 37"'erens opløsning er: 1.024x720

Mens 42" = 1.024x768
Af Rod1983
hej mathiasdk

Opløsningsmæssigt er der ikke den store forskel på 768 og 720p. Nu skriver du at du vil bruge den sammen med pc'en. Personlig ville jeg være lidt betænkelig at bruge en plasma til pc da der en risiko for burn-in. Bevares panasonics skærme er mere resistente over for det, men risikoen er der :).

Til prisen dog er det et godt tv og skulle valget være mellem en 37" og 42", så ville jeg nok se om ikke jeg ville kunne presse de ekstra 5" ind et eller sted 8)
Af jordan
hvordan har en pc direkte indvirkning på burn in?! Jeg spørger bare, da jeg er på vej til at købe en ny fladskærm, og har tænkt mig at bruge pc'en en del i forbindelse med dette!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du bruger skærmen til at arbejde med alm. PC-programmer vil der være en del stationære elementer, såsom titellinier, startknapper og andre ikoner. Ser du blot film fra PC'en, så er det ikke anderledes end hvis du havde set TV, så dét er ikke et problem.