Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peter W
I går var jeg nede i Hifiklubben for at se forskelle på G20 og andre skærme.
Ved siden af G20 stod en Samsung 655 til 6.775 - begge i 42".
Kunne se at farver og billedet som sådan forekom mere naturligt på G20, men det forekom nu også som om, at 655 stod med et skarpere billede.
Hifiklubben DVD-system kunne ikke sluttes til, så det eneste jeg kunne se var Venner på TV2.
Hifiklubben mente, at begge tv var kalibreret.

Har I observeret noget tilsvarende?

I øvrigt ærgerligt, at Hifiklubben ikke har returret på deres tv. Jeg er nemlig lidt nervøs ved at købe G20, da jeg er overfølsom overfor støj, og G20 har det åbenbart fortsat med at døje lidt fra trafostøj, så jeg vil gerne kunne returnere, hvis det støjer for meget. Må nok købe det på nettet i stedet, hvor der jo er 14 dages obligatorisk returret.
Af BrianH
Ja LCD er skarpere, men er det det der er ønskværdigt? Det er ikke flere detaljer i billedet, kun større "kant-kontrast" der får billedet til at se skarpt ud
Af Peter W
BrianH skrev:Ja LCD er skarpere, men er det det der er ønskværdigt? Det er ikke flere detaljer i billedet, kun større "kant-kontrast" der får billedet til at se skarpt ud
Hej Brian

Hvad mener du med "kantkontrast".
Af musher
Under min søgen efter min første fladskærm til at afløse mit fremragende Loewe CRT, kom jeg til samme konklusion. LCD kan se skarpere ud i butikkerne, kanterne ser skarpere ud. Jeg sammenlignede flere gange et godt LCD med S10 og G10 side om side med samme udsendelse og fik lov at stille på indstillingerne.

Efter et stykke tid fandt jeg, at der var mange flere detaljer i plasmaskærmene. F.eks i ansigter og ensfarvede pudsede vægge på bygninger, hvor strukturen kunne ses på plasmaen, men ikke på LCD'en.

Derudover gav for mig plasmaerne et mere naturtro billede af virkligheden, så jeg gik til sidst hjem med et S10.
Af xcardman
lcd er skarpere som teknologi og derfor gode som pc monitor og andet på et kontor.

men til se film og tv med, foretrækker jeg plasma.

netop fordi lcd ser skarpere ud og farverne er skuet farverne skruet helt i vejret. samt i butiksindstilling er det endnu værre.
så ved første øjekast for man øje på lcd og plasma ser farveløs og uskarpe ud.

Kunne se at farver og billedet som sådan forekom mere naturligt på G20
netop derfor er vi mange som foretrækker plasma.

så du har ramt helt rigtig, da du har observerede i HIFI klubben.

Men de sikkert begge to indstillet forkert og billedet vil være anderledes hjemme i din stue og efter indstilling.
Efter mit første lcd, som jeg sendt retur efter 14 dage. Har jeg aldrig købt et tv ved at se det i en butik. Man kan se design og andre, men billedet kan jeg ikke bedømme. Billedet overlader jeg til test som her på flatpanels og andre steder hvor man også måler på billedekvaliteten.

Men held og lykke med dit valg af din første fladskærm
Af kjeppesen
Jeg blander mig lige lidt her med et kontraspørgsmål...

Jeg er også i vildrede om det skal være plasma eller LED...

Jeg vil bl.a. se still-billeder taget med høj opløsnings spejlreflekskamera og vil derfor gerne have at billederne fremstår så skarpt som muligt - ville det i så fald være mere hensigtsmæssigt med LCD/LED TV fremfor Plasma?..

Mvh.

Karsten
Af musher
kjeppesen skrev:Jeg blander mig lige lidt her med et kontraspørgsmål...

Jeg vil bl.a. se still-billeder taget med høj opløsnings spejlreflekskamera og vil derfor gerne have at billederne fremstår så skarpt som muligt - ville det i så fald være mere hensigtsmæssigt med LCD/LED TV fremfor Plasma?..

Mvh.

Karsten
Jeg er selv ivrigt amatørfotograf, som fotografer med DSLR og kvalitetsobjektiver. Jeg kopierede billeder over på SD kortet og satte i min nye S10. Mest for at tjekke farveindstillinger og hvidbalance. Billederne stod knivskarpe og med flotte farver på plasmaskærmen. Meget imponerende.
Af lennon
musher skrev:
kjeppesen skrev:Jeg blander mig lige lidt her med et kontraspørgsmål...

Mvh.

Karsten
Jeg er selv ivrigt amatørfotograf, som fotografer med DSLR og kvalitetsobjektiver. Jeg kopierede billeder over på SD kortet og satte i min nye S10. Mest for at tjekke farveindstillinger og hvidbalance. Billederne stod knivskarpe og med flotte farver på plasmaskærmen. Meget imponerende.
Har Nikon D300, og er i samme båd. Min erfaring siger altså at LCD er bedst til nævnte formål. LCD teknikkens lidt sterile skarphed,let pumpede farver og "faste greb" om stillbilleder fungerer ligesom bedre - performer simpelthen lidt mere a-la en diasprojektor.Men til alt andet - plasma !