Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jase-dk
Jeg har lige købet et 40" Philips PFL8664H/12 hos Fona. Det er 40" modellen med LED baggrundslys som de pt. sæger til kr. 9.999.

Jeg har et par problemer/spørgsmål, som jeg håber nogen af jer vil give lidt feedback på.

1. Ambilight brummer lidt når det er tændt. Den svagt brummende lyd lader til at kommer fra TV'ets nederste hjørner. Lydstyrken afhænger af hvor meget blus der er på Ambilight. Det er ikke meget, men dog hørbart når der er helt stille i stuen (i filmenes stille passager).

2. TV'et afgiver nogle periodiske "tsk" lyde under drift. Det lyder lidt som om at bagsiden af kabinettet giver sig (arbejder) efterhånden som det opvarmes. Det er ganske irriterende, da disse "tsk" lyde er hyppige og høje. Skærmen er monteret på væggen med Philips' originale bøjlebeslag (afstand 5 cm fra væg).

3. Hvis jeg sætter en ensfarvet lys baggrund op på skærmen (f.eks. den grønne baggrund på PS3), så kan jeg - hvis jeg betragter skærmens underkandt lidt fra oven se nogle små parvise inhomogeniteter i baggrundsbelysningen. Inhomogeniteterne i baggrundsbelysningen ses 3 steder jævnt fordelt over billedets bredde. Hvad er forklaringen på disse? - ikke fordi det generer, da det ikke er synligt når skærmen betragtes lige forfra.

4. Hvis jeg sætter HD skærmbilleder på i rød, grøn, blå og hvid (f.eks. via DLNA på PC'en), så giver alle farverne, undtagen rød, en helt ensartet og homogen farveflade. På den røde er der dog nogle svage vertikale linier i hele billedet. Hvad er mon forklaringen? - der er ingen fejl at se i de røde farver ved normal brug.

5. Jeg har yousee, og har haft problemer med bl.a. at modtaget Zulu, Charlie, TV2 News, TV3 og en række andre kanaler. En opdatering med seneste firmware har løst problemet.

6. HDMI stikkene på denne skærm stikker bagud. Ikke særligt smart, men OK hvis man anvender Philips' originale vægbeslag. Har nogen tænkt på om der ikke er vel meget belastning på de vandret monterede HDMI bsøninger som sidder inde på printpladen - eller er dette ikke noget problem?

Håber at der er nogen som kan give mig lidt feedback på ovenstående. Jeg kunne også godt tænke mig at høre om andres erfaringer med denne Philips model - specielt mht. de underlige brumme og kabinetlyde som den lader til at afgive.

Mvh.

JASE-DK
Af nrhalne
Hej

Jeg har også købt nævnte tv, og er også stødt på, hvis man kan sige det, problemerne med lyden fra Ambilighten og "tsk" lyden. Tvèt er monteret på væggen med et uorginalt beslag.

Mvh PC
Af jase-dk
Tak for feedback.

Har du også de svagt lysede "prikker" ved skærmens nederste kant. De er kun synlige når du betragter skærmens underkandt oppefra med en ensfarve lys baggrund på skærmen (f.eks. hvid).

De ligger parvist tre steder langs skærmens underkant.

--------'---'-------------------'---'-------------------'---'--------

Tror måske at de har relation til panelets tilslutninger internt. Hvis man kigger op underskærmen, ser det ikke ud som om at de har relation til fastgøringen af panelet.

Mvh.

JASE-DK
Af nrhalne
Jo - jeg må lige se efter igen, men jeg husker på et tidspunkt så nogle hvide "prikker" eller "firkanter" nederst ved rammen.

Mvh
Per
Af jase-dk
Måske kommer disse lysende pletter af, at der er et tryk på LCD panelet ved skærmens underkant?

Så vidt jeg kan se, sidder der nogle grå klips ud for de steder hvor panelet har de lysende "prikker". Der er også en svag grå skygge (på hvid baggrund) mellem prikkerne.

Lidt irriterende... dette ser ikke ud til at være et problem på f.eks. Samsung's skærme, eller de andre Philips LCD TV. Måske er det et design issue på Sharp panelet som Philips bruger på denne skærm?

Se evt. http://www.youtube.com/watch?v=iP2wqh_jsHI

Mvh.

JASE-DK
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. stikkene bagpå, så kan du købe vinklede HDMI-kabler, så du ikke får så stort et tryk på bagpladen.
Af jase-dk
Tak, det er jeg godt klar over :-)

Det er dog ikke stik'ene som trykker på panelet, de sidder frit bag skærmen. Grundet anvendelsen af det org. Philips beslag, hænger skærmen ca. 5,5 cm fra væggen, hvilket også er optimalt mht. effekten fra Ambilight.

Det jeg tænkte var, at trykmærkerne på LCD panelet måske skyldes den måde panelet er fastgjort i kabinettet. Efter nærmere besigtigelse, tror jeg dog det kan henføres til samlingen af selve LCD panelet. Er det tilfældet, er der ikke noget at gøre ved det.

Trykmærkerne nederst på skærmen minder om den effekt man får ved at trykke let på et LCD panel (f.eks. en computermonitor). Selv et let tryk giver en svag misfarvning af krystallerne.

Mvh.

JASE-Dk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det var nu heller ikke mærkerne på skærmen jeg ville aflaste med knækkede stik, men dit punkt nr. 6 gik jo på stikkenes placering. Eller var det et redundant spørgsmål der ikke skulle svares på alligevel?
Af jase-dk
Fint nok. Af en eller anden grund har Philips sat HDMI stikkene "på hovedet", så de alm. vinklede kan ikke bruges (ledningen vil gå op i stedet for ned).

Så er der selvfølgelig muligheden for de "bøjelige" stik, men dem har jeg haft lidt dårlige erfaringer med.

Kan dog se at der er mange skærme hvor stikkene sidder vinkelret, så det er vel OK?

Mvh.

JASE-DK
Af sbak
Er i ellers glade for skærmen, jeg havde overvejet at købe sådan en.
Af Bob_the_Builder
Mht. "tsk" lyde kan det være at TV'et er følsomt overfor dårligt signal.

Mit LG havde "tsk" lyde og decideret udfald - løstes med et godt (færdigtermineret) antennekabel.
Af jase-dk
"tsk" lydene er mekaniske, dvs. at det er materialet i skærmen som giver sig når det ændre temperatur. Om det er bagbeklædningen, selve LCD panelet, Ambilight eller andet - det ved jeg ikke. Philips er ikke til nogen hjælp, de stiller sig uforstående overfor problemet, dette til trods for at nettet bugner med kunder som klager over problemet.

Dem som kan tysk, kan se det her: http://translate.google.dk/translate?js ... l=de&tl=da

Ja, jeg er tilfreds med kvaliteten af billede og lyd. Dog er jeg så utilfreds med de "tsk" lydene at jeg fortryder købet. Skulle jeg vælge i dag, havde jeg valgt en af Samsungs LED modeller.
Af jase-dk
Jeg har fået Philips skærmen byttet til en Samsung UE40B7070.

Samsung skærmen har bedre billede og lyd, men har selvfølgelig ikke Ambilight. Philips skærmen har bedre Internet del, men mangler muligheden for WIFI dongle. Bedst af alt, så siger Samsung skærmen ikke en lyd under drift (ingen knitren eller knirken), hvilket er sand lykke :-)