Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Jeg står og skal købe et nyt fladsskærms tv til stuen i min lejlighed. Den skal hænge tæt op af nogle vinduer, og kan via et vægbeslag komme til at hænge så vinduet er baggrund (ved godt det ikke er optimalt).

Skærmen skal være 40-42", og jeg har kigget på følende modeller Panasonic TX-P42G15 vs. Philips 42PFL7404H.

Jeg har læst mig frem til at pana'en skulle være et utroligt godt tv, men har nogle ulemper som plasmaskærme typisk lider af. Tv'et skal bruges til mange sportsudsendelser, alm. tv og film.

Pana'en er noget dyrere end Philips'et, så derfor skal Pana'en også være et markant bedre tv, før jeg vælger det, da jeg er studerende.

Hvilken fladsskærm ville I vælge af de to? Og evt. andre, hvis I mener de er bedre (dog max 7.000 kr.)
Af -Price-
Jeg har set Panasonic TX-P42G15 til 6.995 kr. og Philips 42PFL7404H til 5.899 kr.
Af Nick_S
G15 er et _klart_ bedre tv end philips'en.

I min ærlige mening er de to tv slet ikke i samme klasse. G15 til 7k er MEGET billigt og et virkelig godt køb.

Dog skal du også lige gøre op med dig selv hvorvidt du ønsker at vente til G20 kommer om et par uger. Dog minimum 1000 kroner dyrere end det G15 står til nu.
Af ping
Har lige fået Panasonic TX P42G15E købt ved komplett ind af døren igår.
Kan kun anbefale det, kanon billede og alt fungerer også DVB-t som man skrev i en anden tråd at det mugligvis ikke gjorde. Så det var med bange anelser jeg instalerede det men de blev gjordt til skamme.

Er bleve den lykkelige ejer af en plasma O_O
Af BrianH
ping skrev:Har lige fået Panasonic TX P42G15E købt ved komplett ind af døren igår.
Kan kun anbefale det, kanon billede og alt fungerer også DVB-t som man skrev i en anden tråd at det mugligvis ikke gjorde. Så det var med bange anelser jeg instalerede det men de blev gjordt til skamme.

Er bleve den lykkelige ejer af en plasma O_O

Var det ikke DVB-C man var i tvivl om?
Af ping
Nej der står at det ike var sikkert at DVB-T virker i Danmark .Der stod også at der var DVB-S istedet for DVB-C men den har det hele.
Af -Price-
Er det efter Jeres vurdering at Panasonic'en er markant bedre end Philips'en??
Altså jeg er jo, som skrevet, studerende så de 1.100-1.200 kr. skal derfor være givet godt ud for at jeg skal købe pana'en.

Jeg er også lidt nærvøs for fosforslør - er det noget jeg bør være?
Fjernsynet skal kunne klare hurtige sportsudsendelser.

På forhånd tak
Af S.G
hurtige sportsudsendelser er intet problem for panaen.
Det er kun det trænede og meget skeptiske øje der kan se det! Har ikke set phillipsen live, men mon ikke det er samme!
Husk på at alle de tests der ligger herinde er lavet af "nørder" og feinsmekkere. Dvs de finder samtlige fejl som mange almindelige dødelige ikke kan se.
Ikke onget ondt i det! Tværtimod! Det er godt der bliver skåret ind til benet og at man er kritisk med tingene
Af -Price-
Super - det var også det jeg tænkte..

Men vil du tro der er meget stor forskel mellem de to fladsskærme?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det vil der være. G15 er bedre gearet til at blive indstillet korrekt end 7404 er og forskellene mellem de to teknologier gør, at billedet aldrig vil være helt identisk. Der er utallige punkter hvor den ene teknologi vil have fordele ift. den anden - og omvendt. Kig i vores sektion for fokusartikler for at læse mere om plasma vs. LCD:
http://www.flatpanels.dk/artikler.php
Af -Price-
Tak for svaret yakken

Men du vil altså mene at de ekstra penge er givet godt ud ved at købe pana'en i forhold til philips'en - selvom jeg er studerende og ikke en "nørd" eller feinsmekker på tv-området?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Personligt ville jeg helt klart gå efter G15, men nu er det også et stykke tid siden jeg har måttet leve på SU, så problemstillingen er ikke helt den samme for mig. Man behøver ikke være nørd for at sætte pris på G15's dyder.

Jeg har lidt modstand overfor flere af Philips' TV indbygget i mig, da deres billedbehandling er meget aggressiv og typisk gør det noget sværere at få et optimalt billede på dem. Hvis du ikke er indstillet på, at knokle lidt med finjusteringen, så vil du få et bedre resultat hurtigere med G15. G15 vil stå bedre "ud af kassen" end 7404 gør.

Til gengæld så har 7404 ikke samme støjniveau, da G15 har en indbygget blæser, som du måske vil lægge mærke til.
Af -Price-
Tusind tak for svaret - det hjalp meget.

Hvad med i forhold til genskin? Tv'et kan komme til at hænge således at der vil være et vindue lige bagved. Bagved sofaen vil der ligeledes være vinduer. Har det noget at sige i forhold til enten at vælge pana'en eller philips'en?
Af -Price-
Tusind tak for svaret - det hjalp meget.

Hvad med i forhold til genskin? Tv'et kan komme til at hænge således at der vil være et vindue lige bagved. Bagved sofaen vil der ligeledes være vinduer. Har det noget at sige i forhold til enten at vælge pana'en eller philips'en?