Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa,

Jeg er i den situation, at jeg har fået et tilbud om, at få pengene tilbage for min U2410 hos Dell. Det er grundet problemer med en af funktions knapperne, samt at power recovery efter powersave er langsom. Det skulle dog være fikset i en A01 firmware update, som jeg også har muligheden for at få.

Alligevel er jeg nu i tvivl, om jeg skulle købe noget helt andet, eftersom U2410 ikke har nogen polarizer indbygget, og at man derfor har "white glow" effekten i hjørnerne (ikke backlight bleed.)

Men hvad siger i, er der noget 24" i sammen prisklasse, som ville være bedre end U2410?

SLL
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der fandtes på et tidspunkt nogle billigere varianter med A-TW polarizer indbygget, men så vidt jeg husker skal du noget om i prisniveau for at få en sådan en i dag - desværre.

Har du erfaringer med PVA panelerne? Selvom der er mange som foretrækker IPS, så synes jeg personligt, at PVA har nogle fordele. Jeg har ikke nogen klar favorit, men jeg synes alligevel at PVA panelerne er bedre end mange IPS paneler - og det er på trods af at jeg ellers arbejde foran en U2410 til dagligt.
Senest rettet af Rasmus Larsen 18 feb 2010, 18:42, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg sværger også til S-PVA til dagligt. Mine egne modeller er dog erstattet af U2410 så de kan ikke bruges som anbefaling.
Af SLL
Takker yakken,

En anden ting som jeg lagde mærke til første gang jeg satte 2410'en til, var den coating IPS panelerne har. Jeg syntes den er lidt slemt grumset på Dell'en, som gør teksten i native opløsning en lille smule uskarp. Jeg har dog efterhånden vænnet mig til problemet, som er værst lige når skærmen skal varme panelet op til fuld brightness. PVA havde ikke problemet.

Men okay, farverne er jo super gode på 2410'eren, og A01 firmwaren indeholder "power save recovery" forbedringer, samt løser "dithering" problemet. Desværre kan man stadig være uheldig, at så en skærm med "tint/color" problemet, hvor panelet kan have et rødt/grønligt skær. Det kan Dell ikke løse, øv.

Dog er der alligevel mest der taler for at beholde den, specielt hvis jeg kan bytte til en nyere A01 model.

Jeg tænkte bare, som nogen her vidste om der var kommer noget bedre IPS eller PVA efter 2410'eren blev annonceret, som man skulle kikke efter :-)

EDIT:
Ups... så ikke Rasmus også havde svaret. PVA har jeg selv i form af den gamle 2007FP skærm, som jeg mener yakken også har. Tekst på den står mere skarp end på U2410. Sikkert pga. den coating IPS panelerne har, hvor nogen er værre end andre. Jeg syntes ikke U2410 er super god mht. coating :-)

Men det var da også PVA som jeg typisk ville nappe. Men skal selvfølgelig også tage med, at jeg "kun" har givet 3800kr. for min U2410 hos Dell (tilbud), og at Dell har en rimelig god 3 årig ombytningsservice / pixel garanti jeg ikke har set hos mange andre producenter.

Det ender sq nok med, at jeg beholder den for får den ombyttet til en A01.

SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, deres service fejler som regel ikke noget. Jeg har også fået ombyttet en 2007FP pga. noget snask inde bag fronten, og der kom de med en ny indenfor bare 3 dage - og tog den gamle med. Jeg kan dog også andre historier hvor serviceniveauet ikke var helt så højt, men de hører vist ikke til her ;)
Af SLL
Tak for jeres svar,

Jeg besluttede mig til, at få en ny U2410 m. A01 installeret. Jeg gider bare ikke og lede efter andre gode 24" skærme, min tålmodighed er opbrugt efter 2 x Dell U2410 og 2 x Dell 2408 skærme :-)
Hvor U2410 faktisk har været en god skærm med små problemer, langt bedre end Dell's 2408 skræm.

Så nu får jeg min femte skærm :o

Og det er jo absolut ikke nogen dårlig skærm. Man kan være uheldig med en fejlbehæftet model, men så har Dell jo heldigvis en rimelig god 3 års garanti.

Jeg ved, at "dithering", "power recovery time" er fikset i A01. Ud over dette aner jeg ikke hvad der ellers er fikset i A01.

----------------------------------------------------

Ugens U2410 tip:

Ved begge de to U2410 skærme jeg har haft, har hele skærmen hældt en lille smule ned i den ene side, set når man sidder lige forfra. Det irriterede mig meget, at skærmen ikke kunne sættes 100% vandret.

Men man kan løsne de 4 skruer på fodens monitor beslag, og dreje den i modsat retning, stramme skruerne igen. Og så står skærmen helt vandret! :-)

SLL