Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xibalba
Hej med Jer.

Super forum det her, hvor kan man dog finde mange gode og nyttige anmeldelser og råd!!!! :)

Nå, jeg skriver fordi jeg er på udkig efter et nyt TV. Det er et godt stykke tid siden jeg var på udkig efter nyt tv sidst, og havde helt glemt hvor meget tid man egentlig kan bruge på at læse anmeldelser og erfaringer! (er efterhånden begyndt at drømme om fladskærme om natten.. :D )

Sidst faldt valget på en panasonic TH-42PX70. Den er jeg rigtig godt tilfreds med, der er lidt genskin, idet det er plasma, men det generer mig ikke!!! På det tidspunkt synes jeg det var det bedste billede jeg kunne finde, til en ok pris. Om det er plasma eller lcd gør mig ikke så meget.

Efter mange timers søgen er jeg kommet frem til to fladskærme som interesserer mig. Et LG SL8500 (glas i stedet for plexi) samt et LG 50PS800. De får begge udemærkede anmeldelser her på siden, og det ser ud til folk generelt er tilfredse med disse. Designet synes jeg også godt om. Det optimale ville måske være at købe en ny panasonic, men vil gerne prøve et nyt mærke, og LG tiltaler mig mest.

Jeg har endnu ikke besluttet om det skal hænge i voers stue (hvor pana 42px70 hænger nu), eller vores soveværelse. Bliver det stuen er det nok 50ps8000 der er mest hensigtsmæssig. I soveværelset er en SL8500 i 37 eller 42 nok at foretrække. Det skal bruges til alm tv, ps3 samt film.

(Get to the point tænker I måske snart?? :p ).

Det har ikke været mulig for mig at se PS8000 "live", men SL8500 synes jeg giver et udemærket billede. Jeg vil bare høre om nogle af Jer, som i forvejen ejer et af disse TV vil komme med Jeres generelle holdning til disse TV. Er I tilfredse med tv'et generelt, til TV kigning, spil osv? Kan begge afspille eksempelvis .avi .iso .img filer - og .srt undertekster?

Jeg har læst mange tråde herinde, og set forskellige meninger, men nu prøver jeg lige at "samle" netop disse to.

Beklager den lange tekst, håber I vil komme med et input eller to (selvom i måske har beskrevet disse fladskærme før).
Af kskruger
xibalba skrev:Hej med Jer.

Super forum det her, hvor kan man dog finde mange gode og nyttige anmeldelser og råd!!!! :)

Nå, jeg skriver fordi jeg er på udkig efter et nyt TV. Det er et godt stykke tid siden jeg var på udkig efter nyt tv sidst, og havde helt glemt hvor meget tid man egentlig kan bruge på at læse anmeldelser og erfaringer! (er efterhånden begyndt at drømme om fladskærme om natten.. :D )

Sidst faldt valget på en panasonic TH-42PX70. Den er jeg rigtig godt tilfreds med, der er lidt genskin, idet det er plasma, men det generer mig ikke!!! På det tidspunkt synes jeg det var det bedste billede jeg kunne finde, til en ok pris. Om det er plasma eller lcd gør mig ikke så meget.

Efter mange timers søgen er jeg kommet frem til to fladskærme som interesserer mig. Et LG SL8500 (glas i stedet for plexi) samt et LG 50PS800. De får begge udemærkede anmeldelser her på siden, og det ser ud til folk generelt er tilfredse med disse. Designet synes jeg også godt om. Det optimale ville måske være at købe en ny panasonic, men vil gerne prøve et nyt mærke, og LG tiltaler mig mest.

Jeg har endnu ikke besluttet om det skal hænge i voers stue (hvor pana 42px70 hænger nu), eller vores soveværelse. Bliver det stuen er det nok 50ps8000 der er mest hensigtsmæssig. I soveværelset er en SL8500 i 37 eller 42 nok at foretrække. Det skal bruges til alm tv, ps3 samt film.

(Get to the point tænker I måske snart?? :p ).

Det har ikke været mulig for mig at se PS8000 "live", men SL8500 synes jeg giver et udemærket billede. Jeg vil bare høre om nogle af Jer, som i forvejen ejer et af disse TV vil komme med Jeres generelle holdning til disse TV. Er I tilfredse med tv'et generelt, til TV kigning, spil osv? Kan begge afspille eksempelvis .avi .iso .img filer - og .srt undertekster?

Jeg har læst mange tråde herinde, og set forskellige meninger, men nu prøver jeg lige at "samle" netop disse to.

Beklager den lange tekst, håber I vil komme med et input eller to (selvom i måske har beskrevet disse fladskærme før).
Hvis du et vant til et plasma idag, så ville det være naturligt, at købe sådan et igen.

Ellers vil jeg sige, at hvis det var mig, så ville jeg vente lidt og se hvad de nye tv fra Panasonic og LG, evt. Samsung kan og ikke mindst hvad salgsprisen bliver. De nye tv vil helt sikker være bedre end dem, du kan købe i dag, især forventer jeg LG's plamsa rykke en del, da de stadige er lidt efter Panasonic og Samsung, når vi snakker billedekvalitet.
Af xibalba
Hmm.. Har ikke tænkt over at man måske vil blive "generet" ved de forskelle der evt er hvis man både har et LCD og et plasma. Skal selvfølgelig med i overvejelserne.

Ja ved godt de nye modeller er lige om hjørnet, og kvaliteten af disse er sikkert bedre, men måske er prisen også derefter? O-O Tænker også at man jo hele tiden kan vente på noget nyt og bedre?

Havde tænkt jeg ville bruge omkring 7.000 - 8.500, og både SL8500 samt 50ps8000 er til at få fat på i det prisleje. ;)
Brugeravatar
Af koenigs
Jeg tror du vil blive skuffet med begge de LG modeller du nævner, grundet et ret dårligt sortniveau.

Hvis du vil prøve noget andet så prøv en high-end Samsung plasma eller vent på LG's 2010 plasma line-up der er lige om hjørnet, forhåbenlig med meget bedre sort-niveau.
Af xibalba
Er det så udtalt med sortniveauet at det er generende, eller skal man være feinsmecker for at syntes det ikke er godt nok?

koenigs, tænker du på et bestemt samsung plasma?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De fleste vil være i stand til at se, at sortniveauet ikke er specielt godt.
Af Bachlabar
koenigs skrev:Jeg tror du vil blive skuffet med begge de LG modeller du nævner, grundet et ret dårligt sortniveau.

Hvis du vil prøve noget andet så prøv en high-end Samsung plasma eller vent på LG's 2010 plasma line-up der er lige om hjørnet, forhåbenlig med meget bedre sort-niveau.
Jeg bliver nød til lige at smide en kommentar her. Hvordan hænger det sammen, at "man vil blive skuffet", samtidig med at LG´s SL 8500 (og SL 8000 for den sags skyld) står på flatpanels anbefalelses liste???

Er selv igang med at kigge efter en skærm, og har netop 8000/8500 med i mine overvejelser...
Af Bachlabar
og SL 8000 er også med på flatpanels award liste....
Af Bob_the_Builder
Hej,

Jeg er selv den "lykkelige" ejer af en SL8000 - Det er et fint TV, men i forhold til den Samsung PS50B551 (den koster forresten under 7000 DKK for 50" plasma) jeg også lige har købt så er billedet altså bare ikke nær så godt. Særligt sortniveau er dårligt.

Jeg vil også advare mod frontglasset, det giver en del spejling, hvilket også er med til at gøre det svært at skelne de mørke nuancer. Hvis sortniveau er vigtigt for dig er det ikke et TV jeg vil anbefale.

SL8000 er et flot designet TV, med en rigtig god betjeningsmenu, helt fornuftig lyd samt et rimeligt godt billede.
Af xibalba
Tak for kommmentaren Bob_the_Builder, rart med lidt info fra en som har netop et af de TV jeg er interesseret i :) (lyder interessant med den samsung du også har stående)
Og tak til dig Bachlabar, for at sparke lidt liv i tråden igen ;)
Af Mighty
Bachlabar skrev:
koenigs skrev:Jeg tror du vil blive skuffet med begge de LG modeller du nævner, grundet et ret dårligt sortniveau.

Jeg bliver nød til lige at smide en kommentar her. Hvordan hænger det sammen, at "man vil blive skuffet", samtidig med at LG´s SL 8500 (og SL 8000 for den sags skyld) står på flatpanels anbefalelses liste???

Er selv igang med at kigge efter en skærm, og har netop 8000/8500 med i mine overvejelser...
Grunden til det er står under "anbefalede fladskærme" skyldes nok at hvis man ser på "hele pakken" og ikke kun sortniveau er det altså et rigtig godt fjernsyn til en fornuftig pris.
Mange eksperter herinde går jo op i selv de mindste detaljer og det kan hurtigt føre til at man bliver i tvivl om hvad man skal vælge når man læser her på forum. Jeg fik selv rigtig meget hjælp ved at læse her på forum da jeg skulle vælge fjernsyn, men må også indrømme at det til tider kunne være rigtig frustrerende fordi at stort set hvert eneste fjernsyn havde en eller anden mangel.

For SL8500's del er det helt sikkert sortniveauet - Men det er jo ikke sikkert det generer den gennemsnitlige bruger.

Jeg endte selv med at købe et SL8500 og er utrolig glad for mit køb. Det er en rigtig gennemført fladskærm hvor billedkvaliteten både digitalt og HD er helt i top med meget naturlige farver.
Ja, jeg havde sikkert fået en bedre billedkvalitet og sortniveau hvis jeg havde valgt Panasonic plasma, men i og med at jeg også vægter design lidt højt samt hælder mest til LCD faldt valget altså på SL8500.
Af Bob_the_Builder
Jeg kan klart anbefale den Samsung jeg lige har købt, havde før en B855 jeg byttede grundet støj. B551 er i mine øjne meget tæt på billedkvalitetsmæssigt, og lyden er meget bedre.

Den hedder også 550/555 - men jeg synes 551 er pænere da den "lumre" røde kant er erstattet af en lys grå.

Jeg skal dog huske at sige at LG SL8000 har et dejligt naturligt billede på den indbyggede film/bio profil. Billedet er helt flydende på den CL kamp jeg sidder og nyder lige nu.
Af xibalba
Bob_the_Builder skrev:Jeg kan klart anbefale den Samsung jeg lige har købt, havde før en B855 jeg byttede grundet støj. B551 er i mine øjne meget tæt på billedkvalitetsmæssigt, og lyden er meget bedre.

Den hedder også 550/555 - men jeg synes 551 er pænere da den "lumre" røde kant er erstattet af en lys grå.

Jeg skal dog huske at sige at LG SL8000 har et dejligt naturligt billede på den indbyggede film/bio profil. Billedet er helt flydende på den CL kamp jeg sidder og nyder lige nu.
Ja må også indrømme jeg synes mere om den lyse grå kant end den røde. ;)
Hmm, men det er et svært valg. Har kun set SL8000 live, i elgiganten. Må indrømme jeg ikke blev afskrækket af dens sortniveau, så ok ud i mine øjne. Men hvis billedet generelt er bedre på B551, og det jo er en 50" til en fornuftig pris (ift mit budget), ja så vil jeg da overveje den kraftig. Har jo også kig på lg 50ps8000. Får god omtale her på siden (dog ikke top award). Har dog hverken set B551 eller PS8000 live, så det er svært at udtale sig om disse.

En SL8500 (42") vil passe helt fint i soveværelset tror jeg, her skal jeg kun spille PS3 samt se film via WD TV media player - ikke så meget til alm. tv.

Er dog nok mest til at skifte min 42" i stuen ud med en 50" plasma. Havde jeg råd ville jeg selvfølgelig vælge en high-end plasma, men bliver højest 7.000-8.000 jeg vil ofre, og så må jeg måske gå på kompromis ift kvaliteten.

Bob_the_Builder forresten, ved du hvilke formater LG og samsung "sluger" via USB?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du overvejet Panas nye G20 i stedet? Den er jo lige på trapperne og er prissat meget lavt i vejledende udsalgspris.