Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MrDanielson
Hejsa folkens!

Håber ikke i synes det er til besvær, men har virkelig brug for hjælp ang. valg af tv og noget blu-ray...

Jeg kigger jævnligt efter et Tv, det skal helst være omkring 37-42" - men jeg forstår ikke helt hvad man skal kigge efter - det jeg er nået frem til indtil videre er:

- full hd - 1080p
- dvb-t/dvb-c tuner (mener jeg det hedder?)

Og så ved jeg ikke hvad mere :) ? Har dog også hørt tv'et helst skal være over de 100 hz...

Ville være super fedt hvis i kunne forklare mig noget om det, og hvad man helst skal kigge efter.

Derudover skal jeg også købe noget til at se HD - er en ps3 god nok dér ;)?

Tak på forhånd,

Daniel.
Af kiv
Jeg er selv den glade ejer af Panasonic V10 42" og PS3 som klart kan anbefales.
Hvad angår tuner kommer det helt an på hvordan du modtager dit TV signal.

DVB-C = Cable Kabel TV fra f.eks. Yousee
DVB-T = Ter** noget jeg ikke kan stave til men på Dansk = antenne :p

Full HD på 42" ville jeg selv vælge men det kommer da bestemt an på afstanden til TV'et.
PS3 spil er ofte lavet i en opløsning på 720P men der findes nogle stykker i 1080P.

Panasonic V10 42" kan købes til under 10000,- og er et ret så rost fjernsyn. Anmeldt her http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1244460230
Af jacob586
Problemet med Panasonics 42V10 er at den er svær at få fingre i, da den ser ud til at være udgået. Én ting er at finde en netbutik der påstår de har den på lager, men jeg ville ikke købe et TV inden jeg lige havde set det i en forretning. Alternativet kunne være G15, den har de i hvert fald stående i Hifli-klubben. Der er ingen tvivl om du med Panasonics plasma får god kvalitet for pengene.

Men jeg synes du skal overveje hvad dit behov er ud over at det skal være full HD, for du kan næsten ikke få andet i dag. Hvad er budget? Skal du sidde om aftenen og se en masse film eller skal du mest se alm fjernsyn? Skal der være internet-funktion og mulighed for opkobling på dit netværk så du kan se billeder og videoklip direkte fra din PC? Hvad med design? Skal det hænge på væggen eller stå på en reol - nogle skærme er 10-12 cm dybe og vejer 25 kg og i 42'' bliver det altså et ordentlig monstrum at ha hængende. Andre er 3cm dybe og vejer det halve og kan hænges helt fladt ind til væggen.
Af MrDanielson
Hmmm... jeg tænker egentlig også om jeg burde spare lidt flere penge op og købe et LED tv istedet for fx. et LCD eller plasma tv :)? ved ikke, har ikke så meget styr på det desværre :s
jacob586 skrev:

Men jeg synes du skal overveje hvad dit behov er ud over at det skal være full HD, for du kan næsten ikke få andet i dag. Hvad er budget? Skal du sidde om aftenen og se en masse film eller skal du mest se alm fjernsyn? Skal der være internet-funktion og mulighed for opkobling på dit netværk så du kan se billeder og videoklip direkte fra din PC? Hvad med design? Skal det hænge på væggen eller stå på en reol - nogle skærme er 10-12 cm dybe og vejer 25 kg og i 42'' bliver det altså et ordentlig monstrum at ha hængende. Andre er 3cm dybe og vejer det halve og kan hænges helt fladt ind til væggen.
Mit budget ligger på 4-7.000 kr, men hvis jeg skal op og give 7.000 kr skal det altså også bare være supergodt :)
Selvfølgelig skal det være godt at se film på, engang imellem kan jeg godt finde på at dovne film hele dagen ;)
Der skal helst også være mulighed for internet, også så jeg kan få softwareopdateringer, mv. Hvordan kan man koble det op på ens pc? er det noget med hjemmenetværk? :o

Tv'et skal bare stå på et lavt bord :)
Af jacob586
Den fuldendte skærm fås ikke til 7.000 kr. Så du skal nok afgøre med dig selv hvad det er der skal være supergodt.
De eneste fordele ved LED (som altså er LCD med LED baggrubdsbelysning) er at de er tyndere og bruger mindre strøm. De giver ikke bedre billedkvalitet. Og for en 37'' skal du nok op på de 8.000.
G15 og V10 kan ikke fås for 7.000, nok nærmere 9-10.000 - sorry.
Et godt bud til det budget hvis du vil have internetfunktion og netværksfunktion er Samsungs 40B755 eller 40B655, eller SONY 40W5500. Fordelen ved Samsungs er at de kan køre trådløs netwærk. Og de er bestemt alle rigtgi gode skærme. DU behøver dog ikke skærm med internetfuktion for at lave opdateringer, det kan gøres over USB eller SD indgang.
Hvis du alligevel ikke gider internetfunktioner og er ligegald med design, ja så er Panasonic P42G10 nok det bedste bud til 7.000 kr.
Tag evt i den nærmeste Hifi-klubben og kig lidt på hvad de har. De plejer at kalibrere deres skærme, og så kan du få et indtryk af om du overhovedet er i stand til at se forskellen mellem de super gode og dem der ligger lige under.
Senest rettet af jacob586 11 feb 2010, 20:15, rettet i alt 1 gang.
Af Rodding
Husk at B755 skulle have sindsygt dårlige syns vinkler og B655 lider af retention.
Af jacob586
Rodding skrev:Husk at B755 skulle have sindsygt dårlige syns vinkler og B655 lider af retention.
Undskyld, det er LCD jeg hentyder til, altså LE 40B755 og LE 40B655. De har vist ikke retention :-)
SOm sagt, tage ud i en ordentlig forretning og se om du fx oplever synsvinklen på en LE40B755 som dårlig