Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle...

Jeg har gennemsøgt forummet for svar på mine spørgsmål, men har ikke kunnet finde nogle. Har jeg alligevel overset en tråd, undskylder jeg, og håber I vil bære over med mig.

Jeg har lige købt en LG L2000C-SF skærm. Jeg har tænkt mig at benytte den som skærm til en stationær PC med et Matrox Millenium G450 DualHead AGP kort, og til min bærbare IBM X32 med et ATi Mobility Radeon 7000 kort. Disse grafikkort har begge standard VGA udtag. Begge maskiner bruges primært til kontorarbejde, systemnørderi og www. Jeg har leget med L2000C'erens indstillinger, jvf. testen her på siden, samt i forhold til mine egne præferencer.

1) Er mine to grafikkort overhovedet gode nok til den skærm jeg har købt? Billedet er klart bedst med Matrox G450, men stadig synes jeg at tekst fremstår lidt anstrengende at kigge på.

2) Er der et DVI-alternativ der ville være bedre (også når vi medregner L2000C's "fejl" i DVI signal processing - se test) og økonomisk?

3) Findes der evt. en KVM switch med DVI-tilslutning for konsol, og VGA/DVI-tilslutning for PC? Påvirker en sådan billedkvaliteten nævneværdigt?

4) Er der evt. relevante BIOS-indstillinger der kan forbedre billedkvaliteten? (Abit VP6)

5) Jeg er i tvivl om L2000C'eren er fejlbehæftet. Ved alle opløsninger er der en hørbar hyletone (lidt á la gamle fjernsyn). Tonen er ret svag, men ved 1280x1024 lyder tonen højt nok til at jeg aner en tendens til hovedpine... Bliver disse lydgener bedre med tiden? De varierer mege lidt efter hvordan man indstiller skærmen. Mere brightness - mere lyd.

6) Øverst i skærmens venstre side, bliver de grå windows menuer lidt mere grå. Det er meget lidt, men synligt. Ligesom jeg har en fornemmelse af, at farverne ikke er helt de samme langs kanterne på skærmen. Småting, men alligevel synligt. Er dette hvad man må forvente på en skærm som denne?

Tak for hjælpen!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. Hvis du kører i native opløsningen, så er det enten fordi du ikke er vandt til at se på den pågældende opløsning eller også kan dit grafikkort ikke give et signal der er godt nok. Hjælper autoadjust ikke?

2. Alle DVI alternativer vil være bedre. 2D billedkvalitet er ikke et problem længere og de gamle huskeråd om at Matrox er bedst til 2D holder ikke idag.

4. Nej

5. Det er højest sandsynligt en kondensator der hyler og det vil nok ikke blive bedre med tiden. Jeg gætter på det omvendte.

6. Inhomogen baggrundsbelysning kan forekomme på alle skærme og varierer fra skærm til skærm også indenfor samme model.
Af sorenloft
Tak for svaret.

Auto-adjust gør det selvfølgelig bedre, men synes stadig ikke tekst fremstår helt godt. Det er ikke usandsynligt at jeg også skal vænne mig til ny skærm/opløsning (native mode).

Det kunne se ud til at et DVI kort ville være den rigtige vej at gå. Nogen forslag?

Det huer mig dog ikke med hyletonerne. Især ikke hvis det bliver værre med tiden. Hvis jeg sender skærmen retur, vil I så gætte på den næste skærm har samme "feature"?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart vil jeg ikke tro at du kan forvente at få en skærm der ikke hyler næste gang, men hvis der er en fejl i en kondensator, så vil det selvfølgelig nok være en engangsforseelse.

Skal dit nye grafikkort kunne køre 3D eller er det blot til 2D?
Skal det kunne køre 3D så er GF 7900 GT noget af det der giver dig mest for pengene, men GF 7950 GT er lige på trapperne og afløser 7900 modellen til ca. samme pris.
Til 2D kan man få et passivt kølet ATI Radeon X1300 Pro til ca. 650 kr. med 2 DVI udgange:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=181108
Af sorenloft
Okay... Jeg vil lige overveje det med grafikkortene. Det er en noget større udskrivning end jeg havde tænkt mig. Kortet skal i øvrigt være AGP (eller PCI). AGP er bagudkompatibel, ikke?

Men måske skulle jeg overveje en anden skærm. Hvis de da vil bytte L2000C'eren. Den er købt B2B, og dermed uden de 14-dages returret. Men heldigvis hos IT-butikken.

Har kigget lidt på LG1970HR. Den har en anden paneltype, og dermed er der vel en chance for at der ikke er generende hyletoner?

Forekommer der generelt forringelse i signalkvalitet ved brug af KVM switch?

Tusind tak for hjælpen, i øvrigt. Rigtig god, seriøs side + forum.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej - ingen grafikkorts-interfaces er bagudkompatible. Det er en helt ny sokkel hver gang og du kan ikke benytte nye kort i ældre slots.

Det er ikke paneltypen der gør at der er noget der piver. Det er kun elektronikken omkring panelet - nok en komponent i strømforsyningen. LG L1970HR har en ekstern strømforsyning.

Jeg har ikke prøvet at bruge en KVM switch, så jeg kan desværre ikke fortælle dig om kvaliteten af den.
Af SLL
Måske LG skærmen alligevel ikke er top kvali? Hmmm... jeg har selv haft to TFT'er af selvsamme model (L2000CF) der snakkes om her. Først skærm havde Pixelfejl, den anden virkede ikke da jeg fik den (DOA). Måske LG er philips måde, at gøre det billigt på, men tilgengæld så også af lavere kvalitet?

Men hvis man kikker på hvilke 20" skærm der er mest populær på edbpriser, så ligger omtalte skærm i toppen. Det har også hele tiden være min overbevisning, at denne skærm havde meget godt at byde på til prisen (3500 kr). Men måske kvaliteten ikke er så gennemført?

Selv bliver jeg mere og mere hooked på DELL el. Samsung. Men en skærm (som virker hehe), er det dog stadig ikke blevet til endnu. Den har jeg tilgode :)

SLL