Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Langi
Hej alle sammen.

Da jeg og kæresten er blevet enige om det er på tide at få opdateret stuen lidt skal vi til og ud at købe en masse nye ting, og en af disse ting er et fladskærms tv.

Til dette har vi afsat 5000 max 6000 til køb af dette, men udover at gå efter full HD, høj kontrast og gerne 100hz, ved jeg desværre ikke så meget angående TV.

Af "krav" kan der nævnes at det minimum skal være 40", og billed(farve) gengivelsen gerne skal være så klar som muligt. Vi sidder nok ca en 3-4m fra skærmen, og den vil nok primært blive brugt til at se tv, film (gennem dvd, men også gerne tilslutning af pc), og så lidt spil, men har i øjeblikket kun en playstation 2, så gør ikke nogen stor forskel der.

Har selv faldet over et Samsung LE46B535
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... 535&sp=all

Men er meget åben over for andre forslag, men siger dog fra starten jeg ikke er meget for phillips, hader det design de bruger for tiden.

På forhånd mange tak, og undskyld alt teksten, men vil bare sikre mig jeg ender op med det rigtige tv :)

-Langi
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Prøv at kigge på de TV vi har i vores liste over anbefalinger. Der er et link i det store banner øverst. Eller du kan klikke her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Vær OBS på at TV'ene på listen fås i mange andre størrelser end dem vi lige har skrevet på - du kan genbruge anbefalingerne på disse også.
Senest rettet af Torben Rasmussen 10 feb 2010, 09:36, rettet i alt 1 gang.
Af RogueAgent
Langi skrev:Hej alle sammen.

Da jeg og kæresten er blevet enige om det er på tide at få opdateret stuen lidt skal vi til og ud at købe en masse nye ting, og en af disse ting er et fladskærms tv.

Til dette har vi afsat 5000 max 6000 til køb af dette, men udover at gå efter full HD, høj kontrast og gerne 100hz, ved jeg desværre ikke så meget angående TV.

Af "krav" kan der nævnes at det minimum skal være 40", og billed(farve) gengivelsen gerne skal være så klar som muligt. Vi sidder nok ca en 3-4m fra skærmen, og den vil nok primært blive brugt til at se tv, film (gennem dvd, men også gerne tilslutning af pc), og så lidt spil, men har i øjeblikket kun en playstation 2, så gør ikke nogen stor forskel der.

Har selv faldet over et Samsung LE46B535
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... 535&sp=all

Men er meget åben over for andre forslag, men siger dog fra starten jeg ikke er meget for phillips, hader det design de bruger for tiden.

På forhånd mange tak, og undskyld alt teksten, men vil bare sikre mig jeg ender op med det rigtige tv :)

-Langi
Den har været nævnt rigtig mange gange før, men prøv at kigge på Panasonic X10 - i den prisklasse er der reelt ingen konkurrenter. Og nej, det er ikke Full HD, men på 3-4 meters afstand er det heller ikke et issue hvis billedet er mindre end 60-70 tommer.
Af Langi
hej yakken, har kigget lidt der, men vil lige prøve at gå lidt dybere med dem evt.

RogueAgent, kan rigtig godt lide dit forslag, da jeg altid rigtigt godt også kunne lidt panasonic, mit eneste problem med det, er hvis noget, at skærmen er lidt "lille"?, eller er forskellen fra 42-46 ikke det store? og er foden forresten let nok at få af? regner med at skulle hænge det på væggen :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Foden er let at få af, men du har har ret i at arealet ikke giver helt samme følelse. X10Y kan dog fås i en 50" version i stedet, hvis det kunne friste:
http://shopping.kelkoo.dk/ssc-127101-tx-p-50x10y.html

Prisen er dog lidt højere end dit budget, men ikke meget. Vær OBS på, at mit link også har en enkelt C10 med, som er modellen under. Den bør du ikke se på.
Af RogueAgent
Langi skrev:er foden forresten let nok at få af? regner med at skulle hænge det på væggen :)
Foden er slet ikke monteret på skærmen ved leveringen - den ligger separat i kassen. Så det er ikke noget problem. :)
Af Langi
yakken skrev:Foden er let at få af, men du har har ret i at arealet ikke giver helt samme følelse. X10Y kan dog fås i en 50" version i stedet, hvis det kunne friste:
http://shopping.kelkoo.dk/ssc-127101-tx-p-50x10y.html

Prisen er dog lidt højere end dit budget, men ikke meget. Vær OBS på, at mit link også har en enkelt C10 med, som er modellen under. Den bør du ikke se på.
Tja, må se om jeg kan overtale kæresten til at rykke mere af budgetter over på tv'et så, men panasonic x10 serien er altså et rigtig godt valg til omkring prisen hvis jeg forstår rigtigt.

Lige dog et par hurtige spørgsmål hvis det ikke gør noget.. 1.. hvis jeg nu istedet for at være 3-4m væk fra skærmen, i stedet er lad os sige, omkring 2m, ville jeg så kunne se en stor forskel mellem hd ready for full hd?, og hvis jeg invistere i en blue ray afspiller (eller en ps3 måske), er der så nogle problemmer med skærmen ikke er full hd, eller skaleres det automatisk ned?.
Af RogueAgent
Vi har en 50" X10 på mit arbejde, og man kan sagtens sidde 2 meter fra den. 2 meter er faktisk lige omkring den afstand hvor man i det hele taget begynder at kunne skelne en egentlig forskel mellem 720p (eller i dette tilfælde 768p) og 1080p på en 50" skærm, og man skal stadig have en 1080p skærm hængende ved siden af til reference for at bemærke en forskel.

Skærmen kan sagtens modtage 1080p/24 fra en blu-ray afspiller, og skalerer selv til den native opløsning.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fuld HD er ikke en nødvendighed selv på små afstande. På visse skærme har man ikke noget valg, så der er opløsningen ligesom fastlagt, men i dette tilfælde hvor der er penge at spare ved at vælge en lavere opløsning, så er det ikke dét der skal afholde dig fra at nappe X10Y i 50". På 2 m afstand vil du godt kunne drage lidt nytte af fuld HD, men det er lige på grænsen. Husk at de fleste PS3-spil ikke er i fuld HD.
Af Langi
Okay, lyder rigtig godt, mange tak for rådende. Var lige over i den nærmeste "elektronik" butik (ekspert i mit tilfælde...) hvor de havde en enkelt X10 stående, dog kun i 32.. må indrømme billedet ikke virkede helt så godt, men fik dog at vide var fordi signalet var så spredt derover...

Men for at opsumere kort.. Bedste tv, omkring de 6000, omkring de 50", er panasonic'et, ja?. :)
Af RogueAgent
x10 i 32" er et LCD-tv, så det må endelig ikke forveksles med plasmamodellerne som fåes i 37", 42" og 50".
Af Langi
Det kunne selvfølig også forklare det :P.. men okay, 95% sikker på det nok bliver et 50" x10.. hvis jeg ellers kan få kæresten med på ideen 8)