Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle...

Jeg har læst så ufatteligt meget tekst om forskellen på 100hz og 50z (lcd tv) og jeg bliver mere og mere forvirret :)

Jeg har sågar læst den artikel her på flatpanels.dk

Er det korrekt forstået at 100hz på et LCD tv indsætter et ekstra billede imellem de "ægte" billeder?

Der hvor jeg er lidt i tvivl er om det reelt gør en forskel i forhold til flimren...

Håber der er nogen der kan hjælpe...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke flimren der forsøges at kompensere for. Et LCD-TV flimrer overhovedet ikke. Men det er korrekt, at der indsættes et kunstigt billede for hvert ægte ved 100 Hz (og 3 ekstra ved 200 Hz). Det er dog slør man forsøger at kompensere for, samt at give en mere glidende bevægelse end man har på et TV uden 100 Hz.

Der vil dog altid komme nogle regnefejl i sådan et kunstigt billede, men også disse regneteknikker bliver bedre, hvilket visse producenter har vist. Såsom Sony, LG og B&O. Andre producenter kommer knapt så heldigt fra deres eventyr, hvorfor vi også ofte fraråder at man benytter disse systemer.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
Yakken:

er det muligt at gå ind og slå 100Hz systemet fra på Bv8-40.... er ellers meget tilfreds med billedet men kan godt se lidt slør/fnidder af og til.... så kunne jeg evt selv vurdere om jeg får bedste billede med 100Hz til eller fra
Brugeravatar
Af koenigs
Jo hurtigere bevægelserne er, jo dårligere er LCD 100/200hz systemerne, da de skal "gætte" hvad der sker mellem billederne, så jo mere der sker, jo værere bliver det. Ikke godt til sport og actionscener.

Det kan i øvrigt ikke rigtigt lade sig gøre at beregne hvad der sker mellem billederne, derfor er det en morphing der sker fra et billede til et andet.

Et andet problem er at input lag bliver væsentlig større når man slår 100/200 hz til. Generelt er det nok bedst at slå det fra i alle tilfælde.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
rhino: Jeg husker ikke hvordan menuen så ud på BV8, men umiddelbart er det altid slået til. Prøv at give B&O et kald, så kan de med garanti forklare dig om du selv kan slå det fra, eller om du skal ind i en undermenu.
Af hjalte81
Tak for svarene... Skal jeg forstå det sådan at jeg ligesågodt kan gå efter et 50hz tv?
Af Beckham
[quote="koenigs"]Jo hurtigere bevægelserne er, jo dårligere er LCD 100/200hz systemerne, da de skal "gætte" hvad der sker mellem billederne, så jo mere der sker, jo værere bliver det. Ikke godt til sport og actionscener.

quote]

Hmmm....jeg synes da netop at artiklerne\anmeldelserne rundt omkring siger at 100\200 hz er med at bidrage til mere flydende bevægelser ved f.eks. sport?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Igen - det kommer helt an på hvilken producent, der har lavet systemet.
Af mhca
Det er af samme årsag, at jeg er i tvivl om, hvorvidt Sony's nye NX800 med 200 Hz er mere interessant end deres NX700 med 100 Hz. Der er trodsalt 2000 kr. forskel i 40".

Jeg har ingen ide om, hvorvidt det bidrager positivt. Dog er Sony generelt rost for deres 100 Hz. Ved ikke om de har styr på 200 Hz.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har tidligere set på W5500 vs Z5500 hvor en af forskellene var 100 Hz vs 200 Hz og der var ikke nævneværdig forskel i den generation. Der hvor de høje frekvenser bliver brugbare er når der tilføjes scanning backlight. Det er langt mere synligt når man tilføjer dette system da det rent faktisk virker.