Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ThomasN
Kære flatpanels brugere.

Jeg har længe lagt i ovnen til at købe et nyt tv, og nu skal det være!

jeg har på siden her søgt med lys og lygte efter den rigtig model, hvor pris og kvalitet ligger i balance.

Endelig har fundet et TV som lader til at opfylde mine ønsker, nemlig LG's model 50PS8000 som også er anmeldt her på siden. Det opfylder mit krav om følgende (så vidt jeg kan læse mig frem til): Full HD, glimrende til PS3 spil brug (har læst at plasma skulle være glimrende til spil) Godt billede, bl.a. THX profil, et design som jeg finder tiltalende og til sidst en pris som en studerende kan overkomme (set til 8.000 kr. på nettet)

Mine spørgsmål er følgende:

- Vil i kunne anbefale andre TV som opfylder samme krav (pana kun udskrives, kan desværre ikke arbejde med deres design)

- Tror i at det vil være den klogeste beslutning at vente 2-3 måneder med at købe? tænker her på lanceringen af de nye modeller, og den indflydelse som de vil få på prisniveauet.

Det skal nævnes at jeg som alle andre utålmodige drenge gerne vil have fat i mit nye legetøj så hurtigt som muligt, så har ikke tænkt mig at vente alt for lang tid.

Skriv endelig med opklarende spørgsmål hvis i har nogen!

På forhånd tak.
Af RogueAgent
ThomasN skrev:Kære flatpanels brugere.

Jeg har længe lagt i ovnen til at købe et nyt tv, og nu skal det være!

jeg har på siden her søgt med lys og lygte efter den rigtig model, hvor pris og kvalitet ligger i balance.

Endelig har fundet et TV som lader til at opfylde mine ønsker, nemlig LG's model 50PS8000 som også er anmeldt her på siden. Det opfylder mit krav om følgende (så vidt jeg kan læse mig frem til): Full HD, glimrende til PS3 spil brug (har læst at plasma skulle være glimrende til spil) Godt billede, bl.a. THX profil, et design som jeg finder tiltalende og til sidst en pris som en studerende kan overkomme (set til 8.000 kr. på nettet)

Mine spørgsmål er følgende:

- Vil i kunne anbefale andre TV som opfylder samme krav (pana kun udskrives, kan desværre ikke arbejde med deres design)

- Tror i at det vil være den klogeste beslutning at vente 2-3 måneder med at købe? tænker her på lanceringen af de nye modeller, og den indflydelse som de vil få på prisniveauet.

Det skal nævnes at jeg som alle andre utålmodige drenge gerne vil have fat i mit nye legetøj så hurtigt som muligt, så har ikke tænkt mig at vente alt for lang tid.

Skriv endelig med opklarende spørgsmål hvis i har nogen!

På forhånd tak.
Som jeg læser dit indlæg (og velkommen til), så står dit valg reelt mellem Samsung og LG, når de to vigtigste punkter er 1) Plasma og 2) Ikke Panasonic. Et alternativ til LG PS8000 kunne være Samsung B650 som er i nogenlunde samme prisklasse, og skulle være i sammenlignelig kvalitet.

Hvad LG angår, så kunne PS7000 også være et alternativ - det er en lidt overset model, der muligvis skal bestilles hjem, men som mange steder også koster lidt mindre end PS8000. Den eneste reelle forskel på de to TV er at PS7000 ikke har THX mode (foden er også forskellig, jeg er ikke sikker på om PS7000 har glasford...).

THX mode er fint nok, men jeg bruger det ærlig talt stort set ikke på mit - for det første bruger jeg overscan en del, for at undgå hvide striber i toppen af billedet på visse kanaler, og man skal slå overscan til og fra manuelt hver gang TV'et tændes hvis det står i THX mode. Det kan lyde som et luksusproblem, men det er irriterende nok for mig til at jeg ikke gider det.

For det andet - og mere vigtigt - så er de fleste billedindstillinger (naturligt nok) disabled i THX mode - inklusiv lys og kontrast. Det ærgrer mig en del at disse også er slået fra (hvilket de såvidt jeg ved ikke er på Panasonic V10 f.eks.), for jeg synes de begge står for højt, men kan altså ikke ændres.

Samsung kender jeg i sagens natur ikke nær så meget til - men dem jeg kender som har Samsung plasma er generelt godt tilfreds, dog er der på nogle modeller (skal ikke kunne sige med B650) nogen issues med at der er summelyde og den slags.

Det største issue med PS8000 (men også med Samsung plasma) er at det døjer noget mere med retention end Panasonics modeller - dog ikke så jeg opfatter det som et egentligt problem. Jeg bruger ikke mit til at spille på, så hvor slemt det bliver under spil skal jeg ikke kunne sige.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Først: Der er slet ingen grund til at bruge Quote-funktionen når det man svarer på står lige ovenfor!

Dernæst: Det er altså ikke det store problem at slå den THX-funktion fra. På fjernbetjeningen sidder der en knap med en rød cirkel. Den hedder AV mode. Ved et enkelt tryk på den, skiftes mellem de forskellige presets af billedindstillinger.

LG 50PS8000 har helt klart problemer med retention, men det går heldigvis væk. Nogle gange efter en halv time, andre gange efter 24 timer.
Af ThomasN
Tak for de fine svar.

Ja prismæssigt ligger B650 og PS8000 meget lige. det der tippede mig mod PS8000 var THX mode, som jeg havde en forestilling om ville indstille tv'et til prof. niveau for mig - da jeg ikke selv har nogen form for erfaring med kalibrering af tv! Mit spørgsmål må så nu være: er THX mode de ekstra 500 - 1000 dask værd, for en person som ikke selv har nogen intentioner om at rode med farve indstillinger, eller skal jeg kigge på PS7000 som blev foreslået?
Af TYBO
Der findes kalibrerings info i dette forum på PS8000.
THX mode kan ikke anbefales.
Af RogueAgent
Filip_kbh skrev:Først: Der er slet ingen grund til at bruge Quote-funktionen når det man svarer på står lige ovenfor!
Tak, hr. netbetjent. :s
Faktisk bruger jeg den fordi jeg mere en een gang har oplevet at jeg svarede på en OP uden at citere - for derefter at poste og opdage at 3-4 andre har postet mens jeg skrev, med det resultat at det virker som om jeg svarer på post #3 istedet for OP. Ked af det skærer i øjnene på dig, men det tror jeg nok du overlever..! :)
Filip_kbh skrev:Dernæst: Det er altså ikke det store problem at slå den THX-funktion fra. På fjernbetjeningen sidder der en knap med en rød cirkel. Den hedder AV mode. Ved et enkelt tryk på den, skiftes mellem de forskellige presets af billedindstillinger.
Jeg siger skam heller ikke det er det store problem at skifte preset. Det der ærgrer mig er at THX mode som det eneste ikke husker at man har slået overscan til, således at man manuelt skal slå det til hver gang man skifter til THX mode eller tænder TV'et i THX mode, når det blev slukket med overscan slået til. Hvis det ikke var meningen at man skulle kunne bruge overscan i THX mode ville det have givet mere mening at det slet ikke kunne slåes til. Det kan man f.eks. ikke på Pana V10 i THX mode.

Når THX modet så samtidig (efter min mening) har lys og kontrast sat alt for højt uden mulighed for at ændre på det (hvilket man sjovt nok kan på V10), så har jeg helt enkelt fravalgt at bruge det. Hvad andre gør må de naturligvis selv om - jeg brugte det blot som et eksempel på hvorfor det ikke nødvendigvis er alle der vil synes at merprisen for PS8000 er det værd i forhold til PS7000.

En helt anden ting er så at jeg på et tidspunkt læste et sted at PS7000 og PS8000 er fuldstændig identiske skærme, bortset fra firmwaren - dvs. hvis man opdaterer et PS7000 med firmware til PS8000, så får man THX mode med. Jeg kan ikke huske om det var her eller på recorder.dk jeg læste det, men måske andre kan huske det...
Filip_kbh skrev:LG 50PS8000 har helt klart problemer med retention, men det går heldigvis væk. Nogle gange efter en halv time, andre gange efter 24 timer.
Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har oplevet retention der ikke går væk i løbet af et par minutter. Det kan muligvis have en sammenhæng med at jeg ikke har lys og kontrast sat nær så højt som THX modet..! ;)