Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilket TV anbefaler du at jeg køber?

LG 42PQ6000
2
40%
LG 42LH4000
1
20%
Samsung LE-40B550
2
40%
Jeg er endelig flyttet i en lejlighed, hvor det kan forsvares at købe et ordentligt TV, hvorfor jeg har fulgt lidt med her på siden i en måneds tid.

I denne måned har jeg fået overbevist mig selv om, at mit nye TV skulle være et LG PQ6000. Grunden er at TVet opfylder mine krav om størrelse(40-42"), pris(under 5500,- leveret), design, mulighed for tilslutning af USB harddisk(MP3 afspilning), samt skulle levere et godt billede og god lyd.
Problemet med dette TV er at jeg har hørt om retention. Som en der aldrig har haft plasma TV lyder det lidt skræmmende at billedet kan fryse fast, specielt når man ved at der på et tidspunkt(nok først efter et år) vil blive tilsluttet en HTPC. Vil dette give et problem, hvis man sørger for at følge anvisningerne for en god break in her fra flatpanels?

I frygten at det kunne blive et problem har jeg fundet frem til LGs 42LH4000 og Samsungs LE-40B550 som mulige alternativer.

Er retention noget jeg skal være urolig for, når plasma TVet har haft en god break in periode, på mindst et år?
Hvis ja, hvilket af de to LCD tv anbefaler I?
Af Nick_S
Jeg ville aldrig købe LG plasma netop pga retention problemerne.
LH4000 er en enormt dårlig skærm i min ærlige mening.
Serie 5 fra Samsung er bestemt heller ikke noget at råbe hurra for.

Skal du have en fornuftig skærm bør du (som tusinder før dig) kigge på Panasonic TXP42X10Y!
En plasma skærm, med alle de fordele der følger, men har stort set ingen problemer med retention, næsten lige meget hvor meget du måtte presse den :)
Af pipper
LG lh5000 til 6500 kr på nettet er noget bedre en den 4000 model du spørger om.

Mange er tilfreds med deres X10 plasma, men jeg er ikke imponeret over mit.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sony W5500 skulle også kunne findes i det prisleje. Jeg ville dog også satse på X10Y.
Af keler
Pq6000 er en fin skærm - Den kan du rolig købe. X10 overall bedre, men på enkelte punkter syntes jeg pq6000 er bedre.

Hvis du skal sætte en computer til, og bruge skærmen til at surfe på, ville jeg dog kigge på noget andet.

Der er noget retention ja, men ikke noget der er farligt.
Brugeravatar
Af koenigs
I forhold til LCD i den prisklasse får du langt mere billedkvalitet for pengene med plasma. Jeg kender ikke PG6000, men kan stå inde for kvaliteten af x10y.

De to andre LCD du nævner er slet ikke i samme klasse som f.eks. x10y, efter min mening.
Af justjc
Det jeg havde tænkt mig at computeren skulle bruges til var primært afvikling af software som eks. Boxee, der kan levere indhold fra internettet. Surfing er ikke noget jeg regner med kommer til at ske når TVet er tilsluttet.

De to LED skærme er de valgt fordi de lå i samme prisklasse og begge har USB indgang som 42PQ6000, prisniveauet er maks. 5500,-, så jeg ville vide om de var noget værd(i forhold til PQ6000).

Med hensyn til Panasonic TXP42X10Y så har TVet været inde i overvejelserne, før jeg fik øje på LG 42PQ6000. Men værdien af USB tilslutningen og den gode lyd er, sammen med designet, mere værd for mig end et bedre billede til en lidt billigere pris, som skulle være X10s fordele.