Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Andstrup
Jeg er igår blevet ejer af den meget anbefalede G10 skærm. Jeg er yderst tilfreds med billedkvalitet, dog er jeg en smule skeptisk på nogle andre punkter. Blæserstøj: Det er minimalt og kun noget jeg lægger mærke til fordi jeg ved det er der, men jeg frygter at denne vil kunne udvikle sig med årene og larme mere. Er det noget at frygte? Strømforbrug: Hvor højt er det i forhold til LG's SL8000/8500 f.eks pr. år? Eller en anden god LCD skærm i samme prisklasse. Gerne nøgne tal. Burn in: Noget jeg blev meget overrrasket over igår da jeg spillede PS3. Dette var meget tydeligt, da jeg gik fra en overgang til en anden. Er det fordi det er en ny skærm? Og så kan jeg ikke umiddelbart se hvordan jeg kan få skærmen op at hænge med dette vægophæng samtidig med at skulle have det tilsluttet de forskellige ting, idet det hælder 5grader forneden: http://www.cinemagic.dk/shop/hama-vaego ... 5387p.html Bør jeg købe et andet eller bakse dette op, på trods af meget lidt brugervenlighed ?

Jeg overvejer at bruge min fortrydelsesret og finde et godt LCD i stedet for. Er LG's SL8000/8500 det oplagte valg her?
Af red_martians
Strømforbrugsmæssigt er det lidt mere end en normal LCD.. måske et par 100kr om året, hvis du ser meget fjernsyn.

Hvan angår burn-in, så er det slet ikke det du ser, men image-retention. To meget forskellige ting der minder ret meget om hinanden.
Imageretention er en overpåvirkning. Det sker især hvis en meget lys lyskilde lyser i langt tid. (det kan faktisk også ske med menneskers øjne) så har lyset svært ved at brænde ud. Normalt handler det om at man lige ser noget andet fjernsyn, og så er det visket ud efter et par minutter. Noget der også er meget normalt på billedrørsskærme.

Burnin vil du først se ved et stilbillede efter et par måneder. også er resultatet faktisk stik modsat. At det lyse lyser svagere end det der var mørkt før.
Af Fing
Ja, det er ikke burn-in, hvis det hurtigt forsvinder igen. Der sker nok ikke noget ved at spille PS3 på et nyt G10.
Jeg ville dog ikke spille det samme spil mange timer i træk på en spritny skærm, hvis der er konstante objekter i billedet. Men jeg er måske bare forsigtig. Efter et par ugers normalt brug burde "problemet" være noget mindre.
Af Andstrup
Okay, my bad :) Tak for svar i hvert fald.. Det er nu heller ikke et problem. Jeg studsede dog lidt over det, men det gik væk hurtigt. Jeg har gjort mig flest bekymringer om blæseren. Som det er nu, kan jeg sagtens leve med den, men hvis det bliver værre vil det irritere mig. Og så det ekstra strømforbrug... SL8000'eren frister mig. Vil jeg kunne mærke forskel på 200 hz vs 600 hz ?
Af Fing
De 200hz og 600hz er målt på forskellige ting. De 600hz i Panaen er noget andet end de billedoptimeringskredsløb der bliver markedsført på lcd-TV. De 600hz er ligegyldige, mens kredsløbene i et lcd-TV godt kan have en praktisk betydning, men det er altså ikke noget man skal sammenligne.
Senest rettet af Fing 28 jan 2010, 17:01, rettet i alt 1 gang.
Af pipper
Andstrup skrev:Okay, my bad :) Tak for svar i hvert fald.. Det er nu heller ikke et problem. Jeg studsede dog lidt over det, men det gik væk hurtigt. Jeg har gjort mig flest bekymringer om blæseren. Som det er nu, kan jeg sagtens leve med den, men hvis det bliver værre vil det irritere mig. Og så det ekstra strømforbrug... SL8000'eren frister mig. Vil jeg kunne mærke forskel på 200 hz vs 600 hz ?
Sl 8000/8500 sklulle være nogle af de allerbedste LCD tv til at vise hurtige bevægelser.
Du vil ikke kun se forskel på de 200/600 hz.

Iøvrigt mener jeg at plasma tv ikke er 600 hz på samme måde som 200 hz i et LCD. De målers vidst helt forskelligt,
Af Rodding
pipper skrev:
Andstrup skrev:Okay, my bad :) Tak for svar i hvert fald.. Det er nu heller ikke et problem. Jeg studsede dog lidt over det, men det gik væk hurtigt. Jeg har gjort mig flest bekymringer om blæseren. Som det er nu, kan jeg sagtens leve med den, men hvis det bliver værre vil det irritere mig. Og så det ekstra strømforbrug... SL8000'eren frister mig. Vil jeg kunne mærke forskel på 200 hz vs 600 hz ?
Sl 8000/8500 sklulle være nogle af de allerbedste LCD tv til at vise hurtige bevægelser.

Iøvrigt mener jeg at plasma tv ikke er 600 hz på samme måde som 200 hz i et LCD. De målers vidst helt forskelligt,
SL8000/8500 er da begge plasma tv'er?
Af Andstrup
Nej det var nok også et lidt for random spørgsmål. Kan evt omformulere. Det var bare lige umiddelbart den mest iøjefaldende forskel jeg kunne finde på det to. Udover at det selvfølgelig er Plasma v LCD. Men bliver jeg så glad for at det er 200 hz ? Og hvad gør det helt præcist ved billedet? Jeg bruger TV til PS3 (+dvd og bluRay) og det basale TV-kiggeri. Og jeg værdsætter et godt billede.. Ser en del fodbold, men der skulle de vidst være nogenlunde på samme niveau?
Af pipper
Rodding skrev:
pipper skrev:

SL8000/8500 er da begge plasma tv'er?
Nej det er LCD skærme.
Af Rodding
Arh nej troede du skrev PS
Af Fing
Du kan jo tage et kig på anmeldelsen af LG'en her på siden.
Af pipper
Hvor kan SL8500 iøvrigt ses.

Jeg kan ikke finde nogle butikker omkring Kolding
og i en radius af 60 km, der har sådan et.
Af Rodding
pipper skrev:Hvor kan SL8500 iøvrigt ses.

Jeg kan ikke finde nogle butikker omkring Kolding
og i en radius af 60 km, der har sådan et.
Du bliver nød til, at få det sendt.
Af rlm
Som jeg så det i butikkerne da jeg så på netop SL8000/SL8500 og G10. Har SL8000/SL8500 meget mere reflektion end G10. Men ved ikke om det er et problem.

Vil også gerne vide om blæserstøjen vil forøges, når blæserne slides til?
Synes bestemt ikke det er et problem for mig nu, men alligevel rart at vide. Har desuden oplevet at blæseren larmer mere det første stykke tid hvor fjernsynet er tændt og herefter kan man ikke høre den. Er der en grund til det?