Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Monkey Boy
27.01.10 kl. 17:26 Redigér Besvar med citat

Har nu været på jagt efter en ny 24" skærm et par uger, og da den ikke må koste mere end omkring 1800 kr. har jeg fundet frem til at det skal være en BenQ. Havde besluttet mig for at købe en BenQ E2420HD www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=654897
Da jeg skulle til at købe den så jeg deres LED serie. www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=655273
Har dog undret mig over den kun har VGA og HDMI udgang og ikke en DVI udgang.
Vil det have betydning for kvaliteten af billedet, eller have anden virkning?

Skærmen skal for resten bruges til gaming, og film.

Kom gerne med andre bud på en skærm i den prisklasse og kommentarer ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
LED modellen bør ikke give dig nogen forbedring på billedfronten, men den kan spare dig i strøm.

Det er ikke noget problem, at den kun har HDMI. Så skal du benytte et DVI->HDMI kabel. Det er fuldt ud digitalt, så der går ikke noget data tabt undervejs. Det kræver naturligvis, at sådan et kabel medfølger for ellers får du bare en ekstraregning.

Et alternativ er Asus VW246H, der også findes på vores anbefalingsliste her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738
Personligt synes jeg Asus har en lille fordel over den nævnte BenQ skærm. Der er dog ikke markant forskel. Begge er baseret på TN paneler.
Af Monkey Boy
Så det at LED skærmen fra BenQ har en 5,000,000:1 "Dynamic Contrast Ratio" gør ikke det store for kvaliteten af billedet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Nej bestemt ikke. Det er et dynamisk kontrastforhold, som producenter kan skrue på stort set som de vil.

Se f.eks. vores seneste anmeldelse af Acer S243HL, der lover kontrast på 8.000.000:1, men som vi måler til mellem 825:1 og 974:1.

Pas på med at hæng dig i specifikationerne. De siger absolut intet om billedkvalitet, men er desværre blot producenternes forlængede arm i markedsføringen.
Af Monkey Boy
Tusind tak for det :D Det er nemt at frave vild i specifikationer.
Af Monkey Boy
Endnu et dumt spørgsmål.
BenQ's "Senseye® Technology". Er den noget værd eller er det bare for at få den til at se god ud på papierne?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Monkey Boy skrev:Endnu et dumt spørgsmål.
BenQ's "Senseye® Technology". Er den noget værd eller er det bare for at få den til at se god ud på papierne?
Det har ingen effekt på billedkvaliteten, men vil sikkert give dig mulighed for at vælge forskellige farveprofiler, såsom sport, film, tekst osv.
Af Monkey Boy
Endte med at købe BenQ 2410 pga. af det mindskede strømforbrug. Mener det er i den retning monitorindustrien skal gå. Men tusind tak for hjælpen :D