Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Snurrerundtlyd
yakken skrev:Jeg finder også Boxers kommentar ret arrogant og temmelig belejlig for deres produktsortiment, nu da de ikke tilbyder HD-kanaler alligevel. Hvis man gav folk adgang til HD-kanaler, så skal jeg love jer for at behovet opstod.
Salget af Blu-ray-afspillere imponerer langt fra sammenlignet med DVD-afspillere, så her er efterspørgslen for HD ret begrænset. Det er et marked hvor alle kunder selv har mulighed for at tilvælge HD (Blu-ray), men langt de fleste vælger stadig at nøjes med SD (DVD).
http://www.business.dk/tech-mobil/dvd-h ... od-blu-ray
DVD holder stand mod Blu-ray
Af Thomas Breinstrup
Onsdag den 20. januar 2010, 16:24

I Sverige sælges 20 DVD-afspillere for hver Blu-ray-afspiller. Også danskerne foretrækker den kendte DVD.

...Heller ikke i Danmark er Blu-ray slået igennem. Kun 15 procent af det samlede salg af afspillere er Blu-ray.
Dvs. at Blu-ray-afspiller salget er under 5% af DVD-afspiller salget i Sverige, og 15% i Danmark.

Så jeg ser ingen grund til at tro at Boxer ikke også har ret hvis de siger at efterspørgslen for HD-TV ikke er så stor.
Størstedelen af befolkningen vil hellere spare nogle penge ved at nøjes SD-kanaler. Eller få flere SD-kanaler end et færre antal HD-kanaler for samme beløb.

Der er et stort ønske om HD kanaler blandt Flatpanles medlemmer, men brugernes mening afspejler langt fra den gennemsnitlige hr. og fru Jensens ønsker.
Af xcardman
har kun dette

1 hvorfor har boxer ikke flere kunder
2 hvor lang tid var dvd om at komme på markedet

svar

1 grunden er HD og rigtig mange har fået øje på HD.
Hvad har boxer tænkt sig, når andre begynder på 3D
2 formatet kom engang i 1995. købte min første blu-ray afspiller i 2008
før 2008 kunne man dårligt få nogle film og afspiller var ret dyre.
tænk lige over den

har selv haft vhs dvd og blu-ray. Køber aldrig dvd mere

hvad sker der når en kunde fra boxer og ser DR HD og skifter til boxer SD.
kender flere i hr og fru Danmark gruppen, som har opsagt boxer og gået over til canal digital. Grunden er HD.

Boxer kunne lige så godt sige, folk har ikke behov for andet et sort/hvid tv med gløderør. føler faktisk de ikke har fundet ud af vi lever et informationssamfund og der er masser af andre muligheder end boxer.
vi lever ikke i 1970 hvor der ikke var andre muligheder

de kan jo ikke andet sige folk er tilfredse med SD, de kan jo ikke tilbyde andet.
hvordan vil det lyde hvis de sagde HD er bedre, men det kan vi ikke tilbyde.

Den dag boxer kan tilbyde HD, vil de holde fest i flere uger. Samt vi skal hører om hvor godt HD faktisk er. Tror ikke der bliver nogen grænser hvor godt det er.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
reslfj skrev:Men den brancheforeninge har gentagne gange vist, at den ikke har hørt efter i regnetimerne.

Du kommer da heller ikke selv op på 5 antennefjernsyn, men kun på 2. Og du tæller også det på kontoret med. Der er imidlertid ikke mange kontorer med tv - og slet ikke et tv pr ansat. Langt de fleste arbejdspladser har kun radio eller har slet intet.

Men de mange, som du siger bruger det i fx sommerhus og campingvogn, har normalt enten sommerhus eller båd eller campingvogn eller ... De hører også i mange tilfælde til MPEG-2 folket, der jo alligevel skal skifte boks i slutningen af 2011.
Nåh, jamen jeg er for så vidt enig i at tallet lyder ret markant og måske er for stort. Men jeg har også tilsvarende set beregninger på antenne-folket der kun medregner Tv i stuen.

Jeg er dog lidt usikker på, hvorfor du vil have det til 5 Tv pr. husstand? Folk kan jo godt have både kabel-tv og antenne. Jeg kan forstå, at du vil have den op på 5 pr. husstand hvis man kun medregner dem på betalings-mux, men hvis public-service MUX også omdannes skaber det jo et ret stort nyt behov.

Blandt andet en idé som har været luftet som substitut for planen om overgangen til DVB-T/mpeg i 2012.
Man indfører en standard - evt to, en med og en uden kryptering - tester tv og bokse - laver en mærkat med 'Godkendt' og en der direkte siger 'vil ikke virke i fremtiden i Danmark'. Så pålæggere man blot alle forretninger, at alle tv skal have den ene eller anden mærkat.
Mærkater er den rigtige løsning. Jeg er i øvrigt helt enig i, at den tidligere digitalt Tv kampagne var helt til grin. Jeg tilbød endda at hjælpe dem i sin tid gennem FlatpanelsDK og mine aktiviteter i resten af pressen, herunder BT og EB, men blev mødt med en ret arrogant holdning om, at det havde de fint styr på selv.

Problemet var også, at det blev skudt så mange penge i en offentlig oplysningskampagne, som blev lagt så tæt op ad Boxers kommercielle kampagne, at det var svært at skelne. Pludselig blev Boxer en halv offentlig instans og hev sikkert også kunder på den konto.
Af Dk11706
Er der noget teknisk der gør at det ikke er muligt at firmware opgradere fra DVB-T til DVB-T2, jeg tænker de er begge mpeg 4 baseret, så hvor svært kan det være O_O.

Ellers så er min mening at det er for ringe at man ikke har været ude tidligere så vi kunne have fået de rigtige tunere i første omgang det er jo ikke noget nyt de lige har fundet på, løsningen må være at man kan trække sit næste TV fra i skat, nu når vi ikke kan give forretningerne skylden og få kompentation 8)
Af cybamerc
Jeg er generelt positivt stemt overfor teknologisk udvikling; men jeg synes også, at vi er ved at nå til et punkt, hvor den traditionelle opbygning af tv med integrerede og ikke opgraderbare tunere ikke holder længere. Man er nødt til at tænke noget fleksibilitet ind i produkterne. Det holder naturligvis ikke, at man skal skifte en hel skærm, fordi en komponent til en brøkdel af den samlede pris er blevet forældet. Grimme settopbokse til 500 kr. er heller ikke vejen frem IMO.

Én ting er transmissionsstandarder; men komprimeringsstandarder er jo også et issue, og her sker der også hele tiden en udvikling. MPEG4 er jo f.eks. heller ikke bare MPEG4. Mon ikke at der er en del mennesker, der i god tro har købt et tv med MPEG4, som får sig en temmelig lang næse, når de opdager, at de ikke kan se HD?

I fremtiden bør tuner og evt. dekodningshardware være udskiftelige moduler. Firmware, der kan opdateres, er et skridt i den rigtige retning; men ikke alt kan løses med software.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, hvis man blot kunne overbevise producenterne af TV om, at modulløsninger var vejen frem, så ville vi potentielt have færre kvaler. Problemet er nok det arbejde der så vil være i at holde styr på firmware mv. og så skal producenten lave moduler, der er bagudkompatible osv. osv.
Af cybamerc
yakken skrev:Ja, hvis man blot kunne overbevise producenterne af TV om, at modulløsninger var vejen frem, så ville vi potentielt have færre kvaler. Problemet er nok det arbejde der så vil være i at holde styr på firmware mv. og så skal producenten lave moduler, der er bagudkompatible osv. osv.
Man kan forestille sig mange løsninger, der vil være mere eller mindre besværlige at supportere. Man kan jo også argumentere for, at producenterne kan være ligeglade. Det er jo kun fedt for dem, hvis folk køber et helt nyt tv. På sigt tror jeg dog ikke, at branchen som helhed er vældig godt tjent med al den forvirring og tvivl. Man må også have for øje, at internetbaserede løsninger på sigt kan blive en konkurrent til de traditionelle distributionsmetoder, og der har man ikke helt samme begrænsinger ift. at introducere ny teknologi.
Af reslfj
Dk11706 skrev:Er der noget teknisk der gør at det ikke er muligt at firmware opgradere fra DVB-T til DVB-T2, jeg tænker de er begge mpeg 4 baseret, så hvor svært kan det være O_O.

Ellers så er min mening at det er for ringe at man ikke har været ude tidligere så vi kunne have fået de rigtige tunere i første omgang det er jo ikke noget nyt de lige har fundet på,....
DVB-T2 har INTET med MPEG-2/4 at gøre. MPEG er (i denne sammenhæng) video-komprimering, medens DVB-T2 udelukkende er en transmissionsstandard for bits.
DVB-T2 er sådan set helt uafhængig af, hvad disse bits betyder.

DVB-T2 baseres ligesom DVB-T på specialdesignede chips, men bruger vel omkring 10 gange så stor regnekraft, som en DVB-T chip bruger. Der er INGEN opgraderingsmulighed.

Og jo, DVB-T2 er noget de lige har fundet på - for 4 år siden - men udviklingen fra teori til færdige masseproducerede chips er først afsluttet sidste efterår.

Men man kunne - og ved et hvert teknologiskift burde man nok - have bedt folk udsætte nyanskaffelser indtil de nye produkter er på markedet. Så kunne folk klart vide, at købte de før tid var det med en fremtidig boks.

Lars :)

PS! alle de forslag om moduler er ret dødfødte. Det har været prøvet før, men med ringe succes. Jeg husker det helt tilbage fra Arena fjensynene, hvor modul-ideen heller ikke 'kunne flyve'. Et moderne tv er så uhyre billigt i forhold til, hvor kompleks det er. Evt. manuelt arbejde SKAL udføres i Østen for ikke at give bragende underskud. Prøv at se hvad man kan få for 5000kr i et supermarked - fantastisk.
Af reslfj
Rasmus Larsen skrev:
reslfj skrev:Men den brancheforeninge har gentagne gange vist, at den ikke har hørt efter i regnetimerne.

Du kommer da heller ikke selv op på 5 antennefjernsyn, ....
Nåh, jamen jeg er for så vidt enig i at tallet lyder ret markant og måske er for stort. Men jeg har også tilsvarende set beregninger på antenne-folket der kun medregner Tv i stuen.

Jeg er dog lidt usikker på, hvorfor du vil have det til 5 Tv pr. husstand?
Her er tale om ca 1/2 million der bruger antenne og dermed skulle alle have 5 antennefjernsyn for, at 2.5 millioner fjensyn skal udskiftes. Det er ikke en måde at regne på - det burde faktisk være direkte strafbart.

At andre også regner galt - er ingen undskyldning, der tæller noget sted.
Man indfører en standard - evt to, en med og en uden kryptering - tester tv og bokse - laver en mærkat med 'Godkendt' og en der direkte siger 'vil ikke virke i fremtiden i Danmark'. Så pålæggere man blot alle forretninger, at alle tv skal have den ene eller anden mærkat.
Mærkater er den rigtige løsning. Jeg er i øvrigt helt enig i, at den tidligere digitalt Tv kampagne var helt til grin. Jeg tilbød endda at hjælpe dem i sin tid gennem FlatpanelsDK og mine aktiviteter i resten af pressen, herunder BT og EB, men blev mødt med en ret arrogant holdning om, at det havde de fint styr på selv.
Det er alså afgørende at man både har en gulerod foran og en kæp bagved. Man må kunne sige, at nogle produkter frarådes eller sige at lige nu er der INGEN produkter, du kan købe.
Man kan ikke love fremtiden, men man kan fraråde eller helt forbyde fortiden.
Men det skal nok gøres med sort og dødningehoved for, at alle forstår det.

Nu synes jeg at 'Det nye signal' faktisk skrev rimeligt og let læseligt. Jeg synes også, mange indlæg rundt omkring vidner om folk, der end ikke gad læse 50 liners tekst, før de skulle kloge sig og købe et MPEG-2 tv på tilbud - de er idioter og med dem kæmper selv guderne som bekendt forgæves.

Af xcardman
Så må jeg være en komplet idiot og købe et tv uden tuner :D

har netop fravalgt tuner, da jeg bruger pvr og den kan altid kan skiftes ud.
Ja hvilken 50 tommer skærm kunne man købe uden tuner, kan man så gætte :)
Af reslfj
xcardman skrev:Så må jeg være en komplet idiot og købe et tv uden tuner :D

har netop fravalgt tuner,
Nej, du er naturligvis ikke idiot, fordi du vidste nøjagtigt, hvad du gjorde. Jeg kan heller ikke forestille mig, at du ville klage over dårlig rådgivning eller over ikke at være vidende om forholdene omkring DVB eller MPEG.

Jeg har selv - for nogen tid siden - købt en Flad, der kun er display (har analog tuner, men intet digitalt). Den er helt fin til en youSee boks og/eller en DTT boks

Af jingle
Lidt gammel tråd men bestemt stadig relevandt ;)

Jeg tænker lidt, hvorfor laver TV producenterne ikke deres TV fremtids sikret, ja og hvordan så det tænker du...

Jo hvorfor laver man ikke TV med Reciever moduler som man ser det med andet modul opbygning?

Hvis der blot i siden af TVet sad et indstiks modul med et multistik der ender op i TVet.

Så kunen man udskifte sit modtager modul som måske kun var DVB-T over til et nyt modul når TV producenten fik lavet et DVB-T2 modul.

Det ville da være vejen frem og så score TV producenterne pengene i stedet for TV udbyderne af div. bokse osv.

Og som forbruger får vi et fremtids sikret TV der ikke skal suppleres af en skide top boks løsning...

Modul opbygning er vejen frem med mine øjne, men med producentens er der nok mere salg og penge i at så folk til at købe et nyt TV.

Men på den adnen side vil folk nok af samme grund, derfor være yderst forsigtige med at købe en topmodel af en skærm eller en model som koster mange penge, fordi hvornår skal den så have krykker på i form af en Boks elelr hvad man nu finder på der pludselig skal laves så TVet ikke kan fungere selvstendigt længere...

Modul opbygning må være forbrugerens bedste løsning på at få den ged barberet 8)
Af Flemming9999
Forbrugerne er begyndt at stoppe med at handle, da de hører DVB-T2 kommer. Derfor meget vigtigt at nye tv til dansk marked kommer med DVB-T2 NU!!!!! ellers får vi samme problem som med MPEG2 solgte tv, når MPEG4 var på vej.

DVB-C2 er uvist. Det bør også afklares om antenneforeningerne for brug for denne. Igen hvis det kræves, så lav også tv med DVB-C2 NU

Politikerne skal oppe sig.
TV-producenterne skal oppe sig.
Kom så lille Danmark.