Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Nu har jeg i noget tid fulgt diskussionerne i dette forum og har flere gange været ude og kigge på forskellige TV og var nogenlunde nået frem til hvilket Panasonic plasma TV jeg ville købe. For en måneds tid siden lavede jeg en oversigt over hvad de modeller jeg var interesserede i kostede (S, G og V i 42 og 50 tommer). Nu hvor jeg var nået frem til at det nok skulle være en 50 tommer V10, opdagede jeg at den var steget 1500,-!!

Jeg tjekkede at flere af de andre modeller også var steget og jeg kan se mange modeller er udsolgt mange steder. Jeg undrer mig lidt over det da de nye modeller mig bekendt tidligt kommer i marts og det er endda vist kun de billige modeller??

Jeg er lidt forvirret, betyder det at flere modeller ikke vil være mulige at købe måske i flere måneder? Det synes jeg lyder som en ret dårlig forretning for både forhandlere og for Panasonic selv. Er der noget jeg har misforstået?

Tak for et godt forum i øvrigt :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du har ikke misforstået noget. V10 er totalt udsolgt herhjemme og G10 er også godt på vej ned fra hylderne. Det kan godt undre at man ikke har fyldt lagrene op igen når der tydeligvis er et marked til at aftage dem, men måske en af vore branchemedlemmer kan melde sig på banen dér.
Af steffenj
Det er åbenbart meget svært at få fat i modellerne fra Panasonic, men der er jo heller ikke mange butikker der sælger så mange plasma skærme det er nok største delen der køber dem på nette.
Er også min erfaring her inde fra, så derfor holder mange butikker nok på LCD skærmene.
Af hdmi
psiegumfeldt skrev:Nu har jeg i noget tid fulgt diskussionerne i dette forum og har flere gange været ude og kigge på forskellige TV og var nogenlunde nået frem til hvilket Panasonic plasma TV jeg ville købe. For en måneds tid siden lavede jeg en oversigt over hvad de modeller jeg var interesserede i kostede (S, G og V i 42 og 50 tommer). Nu hvor jeg var nået frem til at det nok skulle være en 50 tommer V10, opdagede jeg at den var steget 1500,-!!

Jeg tjekkede at flere af de andre modeller også var steget og jeg kan se mange modeller er udsolgt mange steder. Jeg undrer mig lidt over det da de nye modeller mig bekendt tidligt kommer i marts og det er endda vist kun de billige modeller??

Jeg er lidt forvirret, betyder det at flere modeller ikke vil være mulige at købe måske i flere måneder? Det synes jeg lyder som en ret dårlig forretning for både forhandlere og for Panasonic selv. Er der noget jeg har misforstået?

Tak for et godt forum i øvrigt :-)
Cinemagic.dk har v10 på lager.
Af Ney
Sådan som jeg har forstået det så har panasonic produceret så mange G10/v10 som de har kunnet indtil de var nødt til at lægge produktionen om til deres 2010 modeller. Problemet har så været at de producerede tv har været solgt til distrubutørene i meget lang tid (vidst nok sensommeren 2009). Så lige nu er udbudet i bund og eftersprøgslen i top, så priserne stiger.

Panasonic ligger dog ikke på den lade side, de har lige åbnet en ny fabrik i japan, så der er en chance for at det ikke gentager sig til næste år http://broadcastengineering.com/news/pa ... anel-0104/
Af Fredtoft
For 50'' er problemet hovedsageligt at stand-by forbruget er for højt efter de nye EU-regler (maks 1 watt).

Det betyder, at man ikke lovligt har kunnet importere 50V10 siden 7. januar i år. På de fleste produktområder gør det ikke så meget, da man bare bestiller gode lagre hjem mens det er lovligt, men på lige netop fladskærmsområdet, og særdeleshed for Panasonic, som netop har introduceret nye modeller på CES, er der næppe megen interesse for forhandlere og distributører i at fylde lagrene op med 50'' plasmaskærme lige nu.
Af Otto J
psiegumfeldt skrev:
I princippet kan man godt sige at det er en dårlig forretning, det betyder tabt omsætning. På den anden side, så bliver der jo faktisk tjent mere på de skærme der så er tilbage end der ellers ville være gjort, det er jo et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Problematikken er at en fabrik af de dimensioner ikke bare lige omlægger produktionen fra den ene dag til den anden. Der lægges givetvis produktionsplaner måneder forud, og især med den økonomiske situation verden står i, er det ret sandsynligt at Panasonic har taget en mere konservativ linie, og har vurderet at det er bedre at have produceret for få tv end for mange. Har de så en succes der overstiger deres egne forventninger, så ender de i dét luksusproblem at de ikke kan producere nok til at opfylde efterspørgslen. Dem det er mest træls for, er for så vidt ikke nødvendigvis Panasonic selv, men forhandlerne der har dumpet priserne i forventning om at sprøjte skærme ud, som de så ikke kan få leveret alligevel. Så som sagt, mangel på skærme kan vise sig at være en GOD ting for indtjeningen, paradoksalt nok.

Hvis man tjener 500,- på en skærm, så er det på ingen måde uvæsentligt hvis man kan sætte prisen 1000,- op - det gælder begge veje, at udsvingene i salgsprisen procentvist har langt større indvirkning på indtjeningen, end det har på salgsprisen. Et tænkt eksempel, lad os sige at en butik tager 6000,- for en skærm og tjener 1000,-. Hvis butikken så pga. konkurrence må sætte prisen 500,- ned, så mærker kunderne "kun" et prisfald 8%. Men for butikken er det et fald i indtjening på 50%, fordi prissænkningen tages direkte fra avancen.

Tilsvarende den anden vej, hvis det er butikken selv der kan sætte prisen op, så kan en prisstigning på f.eks. 15% vise sig at være en tredobling af butikkens fortjeneste. Og så tjener de faktisk flere penge, selv om de kun sælger en tredjedel af den mængde de ellers ville (omkostningerne ved at sælge 3 skærme er større end ved at sælge 1)

Det vil givetvis svinge fra butik til butik, og producent til producent, hvordan dette regnestykke hænger sammen, men som tommelfingerregel er det altid bedre (for branchen) at kunderne skriger på forhandlere til at sælge varer, end at forhandlerne skriger på kunder til at købe dem.
Af Ney
Fredtoft skrev:For 50'' er problemet hovedsageligt at stand-by forbruget er for højt efter de nye EU-regler (maks 1 watt).

Det betyder, at man ikke lovligt har kunnet importere 50V10 siden 7. januar i år. På de fleste produktområder gør det ikke så meget, da man bare bestiller gode lagre hjem mens det er lovligt, men på lige netop fladskærmsområdet, og særdeleshed for Panasonic, som netop har introduceret nye modeller på CES, er der næppe megen interesse for forhandlere og distributører i at fylde lagrene op med 50'' plasmaskærme lige nu.
Det var nyt for mig. Tak for den oplysning! Og så er det da godt at jeg slukker mit V10 rigtig og ikke sætter det i standby, jeg var virkelig positiv overrasket over at tv'et havde en god gammeldags sluk-knap :D
Af xcardman
Lige med det stand-by forbrug

kører panasonic ikke stadig med opdatering via dvb-t og det skal slås fra, eller bruger den netop mere end 1 watt.

sådan var det på min tidligere px80.

Det sjove er så, at der aldrig er kommet nogen opdatering den vej :D
Af ckn
Fredtoft skrev:For 50'' er problemet hovedsageligt at stand-by forbruget er for højt efter de nye EU-regler (maks 1 watt).

Mit 50" V10 bruger da under 1 watt i standby...