Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pipper
Hej.

Jeg har fået fat i sådanne et tv.

Jeg ville stille tv'et til det som Rasmus herinde er nået frem til efter en kalibrering.
Da jeg ville indstille tv'et til det så jeg at den står som det han er nået frem til.
Kan det passe?
Af Kleen™
???? - ikke forstået...
Af pipper
Det jeg mener med det er at mit tv står nøjagtig som han har kalibreret sig til. Dette gjorde det uden at jeg har stillet på noget. Kan tv'et have været brugt?
Det lyder jo utroligt at det lige passer.
Jeg er jo mest bange for at (hvis det har været taget i brug) inden jeg får det, at en måske har rodet i service menuen.

Profil: Biograf
Kontrast 42
Lys 0
Farve: 30
Skarphed: 0
Farvetemperatur:Varm
Farvestyring: Fra
x.v.Colour Fra
Eco-format Fra
P-NR Fr

Håber det var en lidt bedre forklaring ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, den har med ret stor sandsynlighed været ude af kassen før. Er den købt over nettet? Jeg synes det virker en anelse paranoidt at antage, at nogen har rodet i servicemenuen blot fordi den har været pakket op?
Af pipper
yakken skrev:Ja, den har med ret stor sandsynlighed været ude af kassen før. Er den købt over nettet? Jeg synes det virker en anelse paranoidt at antage, at nogen har rodet i servicemenuen blot fordi den har været pakket op?
Det er det måske også. Men man ved jo aldrig.
Jeg kan jo heller ikke være sikker på at den "første" bruger har kørt med blide indstillinger for at køre tv'et ind.
Blot en tanke.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For det første så er indstillingerne jo magen til dem i testen, dvs. de er ret blide ved TV'et. Dernæst så kan TV'et jo maksimalt have kørt i 14 dage, da returretten herefter er udløbet.

Det lyder ret usandsynligt, at den forrige køber har nået at mishandle TV'et i std. indstillingerne i 200 timer (på 14 dage!), og så efterfølgende skulle have indstillet det korrekt og så sendt det retur. Det vil jo kræve, at man lader det køre 24/7 med forkerte indstillinger og prøvebillede af noget stationært - og det ville du jo kunne se som burn-in nu.

Hvis du ikke kan se skygger på skærmen når du viser et helt hvidt skærmbilleder (prøvebilleder kan downloades på en USB-stick og vises på skærmen) så har skærmen ikke taget skade.
Brugeravatar
Af koenigs
Den har ikke været ude af kassen før. For min havde samme indstillinger.

De tal der er opgivet i anmeldelsen er standard indstillingerne og ikke de kalibrerede indstillinger. Jeg tror det er en fejl i anmeldelsen.

Nå, men her er nogle andre kalibrerede instillinger fra HDTV.com.hr

Calibrated picture settings:

Mode: Cinema (Biograf)

Contrast: 56
Brightness: -3
Color: 26
Sharpness: 5 za SD, 7 for HD content
Color Temperature: Warm
Color Management: off
xvColour: off
Eco mode: off
Picture Noise: off
3D Comb filter: off

Her er mine egne favoritindstillinger:

Mode: Cinema

Contrast: 51
Brightness: -1
Color: 28
Sharpness: 6
Color Temperature: Warm
Color Management: off
xvColour: off
Eco mode: off
Picture Noise: off
3D Comb filter: off

God fornøjelse
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke fejl i anmeldelsen. De modeller jeg har set har ikke haft samme indstillinger ved modtagelsen.
Af pipper
Først vil jeg sige tak for tilbagemeldelserne.

Jeg syntes nu heller ikke at de indstillinger som Rasmus havde gav et særligt godt billede, men selvfølgelig smag og behag.

til koenigs.

Det ser heller ikke ud som om den har været ude af kassen før, men det var det der undrere mig at tallene var lige præcis de samme.
Brugeravatar
Af koenigs
De indstillinger rasmus angiver i anmeldelsen ER fabriksindstillingerne. Jeg undrede mig nemlig også da jeg modtog mit TV og skulle prøve indstillingerne fra anmeldelsen.

Hvis i ikke tror på det, så gendan fabriksindstilningerne.

Men det kunne være rart, hvis Rasmus kunne huske eller har gemt hans kalibrerede indstillinger.

Jeg kan se min model har 1215 firmware. Måske har de ændret standard settings?
Af pipper
koenigs skrev:De indstillinger rasmus angiver i anmeldelsen ER fabriksindstillingerne. Jeg undrede mig nemlig også da jeg modtog mit TV og skulle prøve indstillingerne fra anmeldelsen.

Hvis i ikke tror på det, så gendan fabriksindstilningerne.

Men det kunne være rart, hvis Rasmus kunne huske eller har gemt hans kalibrerede indstillinger.

Jeg kan se min model har 1215 firmware. Måske har de ændret standard settings?
Hvor kan man se firmwaren?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi fik en af de første modeller, så det kan meget vel tænkes at de har ændret fabriksindstillingerne. Hvis du læser kommentarene omkring kalibreringen i anmeldelsen, så burde det være klart, at det ikke er std. indstillingerne der er benyttet, og at profilen "Biograf" ikke var valg pr. default.
Af pipper
Det er nok der der er forklaringen.

Min mening om tv'et - Jeg syntes ikke der er sket nogen som helst forbedringer på de 3 år siden PX70 kom på markedet.

Men det var vel også det Rasmus skrev i sin test.