Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Larsdk
Har et spørgsmål omkring DVB-T2

Er det kun dem med DVB-T der skal opgradere når den tid kommer?

Jeg får mit tv signal via yousee kabeltv og bruger DVB-C så ville jeg blive ramt?

Jeg får selv nyt Samsung TV når deres nye 8000 serie lander (2010) pt. har jeg deres 2009 model B850.

Nogen der ved om Samsungs nye modeller understøtter DVB-T2 (Tænker her på de nordiske)
Af BrianH
Dunno...
Fra Børsen og ritzau

Nyt tv-format koster danskerne milliarder
22-01-2010 11:00
Op imod en halv million husstande skal regne med, at de om få år skal skifte deres tv-apparater eller købe nye tv-bokse.

Det skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

Tv-selskaberne er nemlig på vej til igen at indføre et nyt tv-format for det jordbaserede, digitale tv-sendenet, og det vil kræve et nyt tv eller en ny boks, hvis man vil kunne se alle kanaler, lyder det fra fagfolk i tv-branchen.

Regningen til danskerne for den øvelse vil ifølge Ingeniørens beregninger ligge på mellem 1,25 og 2 milliarder kroner, hvis de omkring 2,5 millioner tv-apparater, der modtager tv via egen antenne, alle skal kunne modtage det nye format kaldet DVB-T2.

Ifølge konsulent i DR Carsten Corneliussen er den store udgift for befolkningen en barriere for, at Danmark ikke allerede nu begynder at overgå til den nyere teknologi.

DVB-T2 er en nødvendighed, hvis forbrugerne vil have flere kanaler i HD - og på længere sigt også 3D-tv.

/ritzau/
Af Larsdk
På recorder var svaret til mit spørgsmål.

Det er kun dem der bruger DVB-T tunere der bliver ramt.......så jeg bliver ikke ramt :D
Brugeravatar
Af koenigs
Man kunne frygte at der også kommer en DVB-C2

Men måske har DVB-C mpeg 4 allerede de samme muligheder indbygget som DVB-T2. Ifølge min antenneforening har de netop valg at bruge DVB-C frem for DVB-T, fordi det har langt bedre fremtidsperspektiv (blandt andet 2-vejs kommunikation).

Who knows...
Af dkscan
koenigs skrev:Man kunne frygte at der også kommer en DVB-C2
Det gør der også, men overgang til nyere teknologi haster ikke nær så meget på kabel-tv.
På DVB-T er problemet, at al kapaciteten fra starten er brugt og der er derfor ikke umiddelbart plads til flere kanaler. Det er specielt et problem fordi efterspørgslen efter HD-kanaler må forventes at stige.
På kabel-tv som f.eks. hos YouSee har man allerede et pænt udbud af HD-kanaler og der kan skaffes mere plads ved gradvis at nedlægge de analoge kanaler. Endvidere sender YouSee alle SD-kanaler i MPEG2, så der kan der også vindes kapacitet ved at overgå til MPEG4.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
jeg sys det er plat at når man skifter format at man så ikke tænker lidt ud i fremtiden så det er et format der kan bruges i flere år end vores nuværende DVB-t/c tunere Mpeg 4.... det jo en skandale man skal ha bokse og fis til skærmene... og at det allerede måske blir akutelt om 5 år.... det gir jo de nuværende skærme kort leve tid hvis man ikke gider ha de skod bokse stående ved siden af tvet.... og skifte med det plastik fjernbetjeninger....

bare lige min holdning på en mave sur søndag formiddag.... :)
Af Guruen
Bilen skal også til at køre på brint eller el

Køkkenudstyret får trådløs strøm
http://www.witricity.com/

Elektronik må kun bruge 0,1 watt i standby

og jeg kunne bliver ved...

Så længe der ikke er meldt en endelig dato ud, kan der nå at ske rigtig meget....
Brugeravatar
Af Johnjohn
jeg syntes bare det er fedt at der bliver udviklet nye formater så vi kan få flere fede HD kanaler 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
rhino (DK) skrev:jeg sys det er plat at når man skifter format at man så ikke tænker lidt ud i fremtiden så det er et format der kan bruges i flere år end vores nuværende DVB-t/c tunere Mpeg 4.... det jo en skandale man skal ha bokse og fis til skærmene... og at det allerede måske blir akutelt om 5 år.... det gir jo de nuværende skærme kort leve tid hvis man ikke gider ha de skod bokse stående ved siden af tvet.... og skifte med det plastik fjernbetjeninger....

bare lige min holdning på en mave sur søndag formiddag.... :)
Måske du i stedet skulle indstille dig på, at dit TV ikke er en færdig pakke, men at det nærmere skal betragtes som en fremviser?

Hvis man ikke må udvikle nye teknologier fordi forbrugeren bliver sur over, at hans nyindkøbte udstyr dermed bliver forældet, så står det godt nok skidt til. Skal vi andre så trækkes med ineffektiv komprimering af TV-signalet fordi du har købt et TV, der ikke har den korrekte tuner - 3 år tidligere? Man kan jo ikke implementere en teknik, der endnu ikke er færdig. Man har jo ikke klargjort DVB-T MPEG4 på 3 dage forud for skiftet sidste år, så blot at skrotte alting fordi DVB-T2 var i støbeskeen er ikke en særlig gennemført idé.

I USA har man levet med eksterne bokse i adskillige år, så mon ikke vi kan lære det herhjemme også? Med en universalfjernbetjening, så foregår alting jo fuldstændigt ligeså gnidningsfrit som med alt-i-een løsningen. Herhjemme mærker jeg absolut intet til at der står en boks i skabet, men kan i stedet glæde mig over, at jeg nu har en optager oveni hatten og at jeg kan sende skidtet retur så snart en ny og bedre boks kommer på markedet. Eller når man skifter signalerne ud...
Af noxity
Jeg tror Rhino's galde kom fordi han lige har købt et B&O, og derfor har lavet en noget større investering, i netop det simple, og helhedsindtrykket. Blandt andet Beo4 fjernbetjeningen. Her ville det jo være super træls at skifte sin B&O fjernbetjening, med en universal. Så mister man jo noget af den gennemførte kvalitetsfornemmelse, som man jo netop har betalt for.
Men det er jo netop en af de udfordringer B&O har. De kan ikke lige som tidligere sælge dyre produkter, til hele familien Danmark, fordi deres produkter ikke længere kan være i top i så mange år, som det var tilfældet med deres CRT-TV. B&O er altså for alvor blevet noget for den velhavende, og det vil det kun blive i endnu højere grad i fremtiden, netop pga. af den hurtige udvikling, og den manglende mulighed for at løbende opgradere sit produkt. Det er de færreste der har råd til at skifte et B&O ud i samme takt som f.eks et Samsung eller Panasonic.
Af maavenz
Har længe gået og luret på Panas V10 i 50" udgaven, da den har tunere for såvel DVB-T og C. Denne gang føler jeg mig heldig, fordi jeg har nølet så længe (ved godt at den heller ikke kan skaffes mere i DK), fordi DVB-T tuneren åbentbart vil være ubrugelig inden for et par år. Har efterhånden ikke flere illusioner omking at få en skærm som har fremtidssikrede tunere, så nu overvejer jeg at gå i modsat retning, nemlig ved at anskaffe mig en skærm uden tunere overhovedet. Når jeg skal indstille mig på at have en skodbox stående, kan jeg ikke forstå at skærmen så også skal have indbyggede tunere. Så mit, måske lidt dumme spm lyder. Kan man få en super kvaliskærm uden tunere til en fornuftig pris?

På forhånd tak

Mogens
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
noxity skrev:Jeg tror Rhino's galde kom fordi han lige har købt et B&O, og derfor har lavet en noget større investering, i netop det simple, og helhedsindtrykket. Blandt andet Beo4 fjernbetjeningen. Her ville det jo være super træls at skifte sin B&O fjernbetjening, med en universal. Så mister man jo noget af den gennemførte kvalitetsfornemmelse, som man jo netop har betalt for.
Netop med B&O så kan du jo typisk få skiftet din tuner, så hvorfor det skulle være et problem kan jeg ikke se. Derudover så har B&O jo NETOP mulighed for at styre eksterne enheder pr. default via IR-udgangene på deres TV. Du har i adskillige år kunne koble en STB til B&O og lade den blive styret direkte af TV'et uden at skulle skifte fjernbetjening. Jeg kan slet ikke se problemet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
maavenz skrev: Kan man få en super kvaliskærm uden tunere til en fornuftig pris?
Nej, ikke rigtigt længere. Pioneer lavede deres KRP-500/600-M som var en ren monitor rettet mod TV-brug, men de laves jo ikke mere. Andre monitors er ikke rettet imod TV-brug, men nærmere mod butiksbrug.