Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af yankee33
Hej,

Jeg har fornylig købt et 42" Pana G10.

Jeg er generelt meget tilfreds med skærmen, men jeg synes det har tæmmelig store problemer med det der kaldes "Posterization" - at farverne ikke deles op i nok gradienter når der fades fra en farve til en anden (ser ud som om farverne "hakker").

Jeg har justeret/indstillet skærmen iht Flatpanel's testartikel af denne. Signalet modtages fra Yousee.

Er der andre der har oplevet det samme og som eventuelt ved om det kan fixes?

VH
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er det alle kanaler fra Yousee der er problemer med? Jeg kan også se posterization på mit LX5090 på visse hårdt komprimerede programmer.
Af yankee33
Ja det forekommer på alle kanalerne (selv på DRHD).
Sådan som jeg lige husker det, er det vist kun når jeg benytter DVB-C tuneren, men ikke hvis jeg skifter til analog... men så er kvaliteten jo selvfølgelig også derefter :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har læst lidt forskellige indlæg hvor kvaliteten af Panas tunere blev diskuteret ift. Yousees egen boks. Du har vel ikke mulighed for at teste dette?

Er der problemer på andre kilder end TV?
Af yankee33
Hej Yakken,

Tak for din feedback, det er rart med lidt kompetent bistand.

Jeg har desværre ikke Yousee's boks så denne kunne afprøves i forhold til den indbyggede tuner i TV'et.
Jeg har heller ikke en Blueray afspiller, men jeg kan da prøve at smække en DVD på når jeg kommer hjem. Jeg melder lige tilbage senere om det gør en forskel.

VH
Af hdmi
Er det mest udtalt i hudtoner(ansigter)....
Af cableguy
Tuneren i G10 kan desværre ikke hamle op med den der sidder i Yousee's HD-boks. Billedetkvaliteten får lige et løft, når jeg kører signalet igennem HD-boksen.
Af henke350
Jeg har selv en G10'er. DR HD via DVB-T ser fint ud. Nogle få gange oplever jeg det du nævner, men det kommer an på kvaliteten af kilden og ikke TV'et. Jeg ser både DVD, Blu-ray og HD-film fra PC.
Af yankee33
Hej igen,

Jeg kan godt se at kildematerialet har meget at sige. Jeg satte en DVD til igår og kunne konstatere at selv gennem komponent indgangen er der næsten ingen posterization.

Men kan det virkelig godt passe at skærmens indbyggede DVB-C tuner er af så ringe kvalitet at man er nødt til at købe en ekstern? Det vil jeg da gerne høre andres erfaringer med.

VH
Af meldyr
Jeg har også oplevet det en del gange på mit G10 med Yousee/DVB-C. Og jeg har også funderet over, om det var kildematerialet eller TV'et, der skaber det (eller om det bare er et udtryk for "digtital kvalitet" :-)

Mvh.
meldyr