Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pablo
Hejsa er på udkig efter en top professionel skærm og vil høre om nogen kender noget til Eizo CG221? Er den pengene værd m.m.
Jeg har haft en Eizo CE240W på prøve og den skuffede fælt i forhold til min gamle Apple fladskærm! Kontrasten virkede alt for hård og den kunne ikke kalibreres optimalt! Der findes vist også en lillebror til CG221... Nogen der har kendskab til den?

Og sidst min ikke mindst, har hørt om en skærm der hedder noget med Quad et eller andet... Nogen der har kendskab til den?

Fortæl om jeres erfaringer med dem tak... Har brug for et par super high end skærme inden længe.

mvh

Pablo
Af ElmoX
Hej Pablo,

Da jeg selv er tæt på at bruge en god slat på en ny skærm har jeg brugt lidt tid på at finde den helt rigtige.
Jeg var for nylig i kontakt med Eizos danske distrubutør som kunne give mig svar på et par spørgsmål.

Er CG221 pengene værd? Nej.... Medmindre du er reklame- eller modefotograf så nej. Til avis- og magasintryk er de ekstra procent ikke pengene værd. Desuden skal man iflg. distrubutøren helst arbejde i et rum med helt jævnt lys, og gerne malet neutralt gråt for at kunne udnytte den ekstra farvepræcison skærmen har....

Vedr CE240W skal det siges at den ikke er lavet til farvekritisk arbejde. Panelet der sidder i den er et S-PVA produceret af Samsung. Det er samme panel som sidder i Eizo 2410 samt Dell 2407 og Samsung 244T. Sikkert et udemærket panel... Bare ikke til farvekritisk arbejde.
Det undrer mig faktisk at Eizo sender en CE (ColorEdge) skærm på markedet med et S-PVA panel. Men Dem om det.

Personligt venter jeg på NEC's 2690WUXi. 26" 1920*1200. Viser 92% adobeRGB. 12bit LUT, A-TW-IPS panel. Prisen er herhjemme endnu ukendt. Den amerikanske pris bliver ca 1750usd. Altså langt under halv pris af CG221. NEC skærmen skulle eftersigende være klar i løbet af oktober...

Esben
Af Pablo
Hej Esben.

Tusinde tak for dit svar kan hører du har forstand på hvad du snakker om. Må jeg spørger om hvad ulempen ved et S-PVA panel er?

Har du erfaring med tidligere NEC skærme? Jeg er bare meget kritisk da der inden for min brance (grafisk) er nogle helt fast topprodukter som Eizo m.m. man holder sig til!!! og derved er der også en kæmpe snobeffekt ved Eizo! men jeg har bare brug for en skærm der er perfekt!!! Da jeg lever af at farvene står perfekt!

mvh

Peter
Af ElmoX
Hej Peter,

Generelt laves der ikke high end S-PVA skærme. Hovedsageligt fordi den type panel har større tendens til farveudsving indenfor panelet specielt ved forskellige betragtningsvinkler. S-PVA har oftest lavere opdateringstid, men til grafisk arbejde/foto redigering er det ligegyldigt.

I øvrigt kommer NEC senere på året med en 24" 2490WUXi. I grove træk samme skærm som 2690WUXi MEN kun med ca 75% gengivelse af adobeRGB.
Jeg har desværre ikke nogen egentlig erfaring med NEC's skærme. Det er mit store læs af en CRT der skal udskiftes. Jeg ved at Lacie's skærme faktisk er NEC displays. Lacie regnes i grafiker kredse også som kram.
Husk at investere i en kalibrator. Ellers er de mange penge spildt! Bruger selv X-rite og kan varmt anbefale den.
Esben
Af Pablo
Hej Esben.

Det med betragtningsvinklen var netop det ene problem med CW240 fra Eizo! Ved du hvilket panel der sidder i CG221?

Jeg har allerede en X-rite, men hører fra alle at Gretag Macbeth Eye-One er nummer 1! Dog regner jeg med at få en gut fra pixl.dk ud for at kalibrere den for at være sikker på hvad jeg gør er rigtig! Der er sgu en del knapper at skrue på!

Men jeg vil helt sikkert have en NEC's 2690WUXi. 26" på prøve, nu jeg alligevel skal have et par Eizo på prøve!

Peter
Af ElmoX
"Ved du hvilket panel der sidder i CG221?"
Uden at være 100% sikker vil jeg mene der sidder et S-IPS panel produceret af enten Hitachi eller Mitsubishi.
Senest rettet af ElmoX 04 sep 2006, 14:28, rettet i alt 1 gang.
Af Pablo
ok tak for al din hjælp :)