Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af focus01
Hej

Så skal Dankortet bruges til en ny fladskærm, efter en alt for lang vurderings tid af dette Forums forskellige indlæg og test, besøg i diverse forretninger og hos venner, er mit valg faldet på ovennævnte.
Jeg har prioteret følgende og det er et must:

. Flot billede
. Flot skærm når det er slukket
. Energi rigtigt

Plasma er definitivt fravalgt, grundet et uacceptabelt forbrug, TVet skal køre 15 timer i døgnet.

Egentligt havde jeg valgt ovennævnte TV i 46" - vi sidder 3 til 4 meter fra, men flere fortæller mig at når man læser undertekster har man ikke samtidig billedet i synsfeltet, derfor bliver det anstrengende at se TV.
Vi sidder dog ikke og ser TV i 15 timer, men vel 3 - 4 timer om aftenen.

Hvis nogen her på Forum mener at jeg er ved at tage en forkert beslutning, håber jeg på jeres input.

Mvh. FOCUS01
Af xcardman
Du kan udmærket købe det.

men må man spørger 15 timer og dagen og i ser 3-4 timer om aften
samtidig snakker du om strømforbrug, det hænger ikke rigtig sammen
Af focus01
Af forskellige årsager skal den køre 15 timer i døgnet, da det er forskellige der bruger det, derfor er forbruget et af de vigtige parametre
Af stef4690
Hej.

Jeg er på udkig efter netop samme tv og er, efter en anselig mængde læste indlæg, test osv., ligeledes kommet frem til at dette tv må kunne opfylde mine behov.

Da jeg ikke selv er den store tv-ekspert eller yderligt kyndig ud i teknik og nok mest af alt vægter design og lir højere end billedekvalitet, må jeg sige at jeg tror det vil være et bedre tv for mig i længden. Da det både har et fremragende billede (i forudsætning af at jeg nok ikke vil kunne se nogle fejl/forskelle sammenlignet med et plasma eller andre kandidater) og jeg samtidig undgår at skulle bekymre mig om "burn in", "strømforbrug", "blæsersystemer som larmer", "genskin" osv. (Ved godt samsung 8050 genskinner på samme vis).

Har haft kig på et LG SL8000 og, ja faktisk en masse andre anbefalet herfra, men synes den nuværende pris for samsung UE40B8050XW til 11.936,- på wupti med alt dens lir osv opvejer de, nu kun, et ekstra par tusinde som de koster forhold til så meget andet.

Og er stadig i vildrede og usikker på om det er det rette tv, da jeg har læst en masse rigtig gode anmeldelser, men samtidig en masse hø og sure miner, især om det meget omtalte auto-dimming.

En væsentlig grund til at jeg ikke så meget er på udkig efter plasma er, som nævnt, mit utrænede øje til at spotte slør osv, hvad der måtte forekomme på et lcd af den kaliber men specielt også størrelsen.

Må konkludere at et tv på 50 tommer simpelt bare ikke passer ind i en omtrent 9 kvadratmeters stue. Alt andet lige vil et 40 tommer i mine øjne virke super stort, sammenlignet med mit nuværende 26 tommer samsung fra Metro.
:p

Ja, undskyld focus01, at du ikke blev meget klogere på mine overvejelser. 8)
Af stef4690
Men vil I mene at det er et must, at tv'et skal hænge (evt. på samsungs eget ultra slim), når nu man betaler for det ekstra tynde design?
Brugeravatar
Af koenigs
At fravælge plasma pga. forbrug er måske en lidt underlig prioritering. Så meget mere bruger f.eks. G10 fra Panasonic heller ikke. Det svarer, med jeres forbrug, til nogle få hundrede ekstra om året. Det er endda worst case. Tilgengæld kan du halvere prisen på TV'et ;)

For de få hundrede kroner, får i efter min mening, en hel masse billedkvalitet som Samsungs LED simpelthen ikke kan matche. Der tænker jeg mest på naturlige farver.

Når det nu er sagt, synes jeg personligt at Sony W5500 serien er bedre end Samsungs LED serie, grundet et fungerende 200hz mode og bare et bedre billede (stadig min objektive mening).

Men du gør i princippet det rigtige ved at tage et valg ud fra din personlige smag og behag, mere kan vi ikke gøre i sidste ende. Det TV du har valgt, hører under alle omstændigheder til blandt de bedste p.t.
Af stef4690
Men hører jo bare at pana er larmende og flimre osv. Derudover er 50 tommer desværre for stort.
Brugeravatar
Af koenigs
Panasonic G10 serie fås også i 42"

Men hvis du føler Samsungs LED tv giver det bedste billede og har nogle features der tiltaler dig, så er det også det rigtige valg for dig ;) Jeg er sikker på du bliver ovenud tilfreds med det.
Af Enra
Jeg er også på vej til at falde for Samsungs 40" TV - har i den forbindelse mere end tungt ved at se forskellen mellem 40B8050 og 40B7070 - På Samsungs sammenligningsside er der ingen forskel - kan det dog have sin rigtighed ?
Af stef4690
En forskel er ihvertfald 200 Hz på 8050 og 100 Hz på 7050. Derudover skulle 8 serien ifølge flatpanels test være bedre mht slør, som eftersigende skulle forekomme på 7 serien. Så er det højst sandsynligt forskellige paneler og sådan noget, der gør forskellen i billedkvalitet, i guess.

Vil nok bare helst give de par tusinde mere for 8 serien og så være dækket ind, eller hva man kan sige :)

Men nogle der ved hvor skærmen er billigst lige nu og hvilke forhandlere man skal købe igennem?

Den står 40" hos wupti til p.t 11.936,-

Hvor købes den der dlna dongle til internet?
Vil I sige det er et must at købe samsung slim ophæng, når nu skærmen er så tynd, for at få mest ud af designet?
Af Enra
Tak for dit svar - OK med frekvensen.

Man kan købe 40B8090 for kr. 11.500,- syd for grænsen (incl. 2 års garanti). Men forskellen på den og 8050´eren kan jeg så heller ikke finde ... :-)
Af jacob586
Enra skrev:Tak for dit svar - OK med frekvensen.

Man kan købe 40B8090 for kr. 11.500,- syd for grænsen (incl. 2 års garanti). Men forskellen på den og 8050´eren kan jeg så heller ikke finde ... :-)
Forskellen er, at 8090 er en ikke-nordisk model, og derfor ikke dækket af Samsungs Prestige service - dvs ingen reparation på stedet eller låne-TV.
Af jacob586
stef4690 skrev: En væsentlig grund til at jeg ikke så meget er på udkig efter plasma er, som nævnt, mit utrænede øje til at spotte slør osv, hvad der måtte forekomme på et lcd af den kaliber men specielt også størrelsen.
SÅ giver det ingen mening at give ekstra for B8050 i forhold til B7050.
Af torpedo
Du skal gøre op med dig selv om auto-dimming er noget du vil føle dig generet af, det er umiddelbart dette eneste negative jeg har at sige om dette tv, set udfra at vi kun tænker LCD. Jeg er meget enig i Flatpanels test af denne model.