Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hver gang snakken falder på en fladskærm til omkring de 6000-10000kr så skriger alle Panasonic G10 ,, er det fjernsyn virkelig så godt eller er der bare en der har startet med at fortælle at det er godt også er folk røget med på bølgen.
Er der virkelig ikke noget alternativ der er lige så godt...
Spørger bare at ren nysgerighed, ikke for at træde nogen over tæerne..
Af xcardman
det er faktisk sandt, som det også var det i 2008 med deres pz80-85 modeller.
det er ikke kun her på siden i stort set på alle forrum(ikke kun i DK), så der er nok noget om snakken

har selv rodet med en samsung 7070 pan g10 og en sony w5500

nok dem som der er solgt flest af i 2009 i deres klasse

når vi kun snakker billede er en g10 super. Men en sony w5500 er også en udmærket skærm.

Men at dem har en g10 ikke så mange ulemper når vi snakker billedekvalitet.
Men mange priotere jo andet end lige billede
Af Tom-H
Hvorfor vil du gerne have et alternativ ? de er virklig gode der der Panasonic G10, har selv et :)
Af Perfod
Jeg har da også bestilt et da mit gamle PZ85 ikke havde Mpeg4 og dvb-c så nu er jeg også snart ejer af et G10.

Men man kunne jo bare godt foranledes til at tro at alt det Pana G10 bare var spil for galleriet.
For står man i elgiganten og sammenligner så udmærker det sig nemlig ikke specielt , og der er mange der syntes flottere i billedet , men igen jeg har været super tilfreds med mig gamle panasonic , så jeg kan næppe tro det som jeg ser i butikken er sandt
Af Tom-H
Perfod skrev:Jeg har da også bestilt et da mit gamle PZ85 ikke havde Mpeg4 og dvb-c så nu er jeg også snart ejer af et G10.

Men man kunne jo bare godt foranledes til at tro at alt det Pana G10 bare var spil for galleriet.
For står man i elgiganten og sammenligner så udmærker det sig nemlig ikke specielt , og der er mange der syntes flottere i billedet , men igen jeg har været super tilfreds med mig gamle panasonic , så jeg kan næppe tro det som jeg ser i butikken er sandt
Du kan aldrig regne med hvordan det ser ud i en butik, de skruer altid ekstra op for faver og kontrast m.m for at det skal se flot ud når folk kigger, nogen TV har sågar en indstilling der hedder butik som kan vælges første gang man tænder for Tv'et, det har panasonics også. Men i det lange løb er det ikke behageligt at se med de indstillinger.

Når du får dit Pana G10 så bare indstil TV'et efter den kalibrering som de har foretaget i testen af G10 her på flatpanels, så står billedet rigtig flot.
Af MVP_
(...) for at det skal se flot ud når folk kigger (...)
Det taler vel for det modsatte og ikke en argumentation for det dårlige billede i forretningen, for det er jo netop anken, at det ikke ser flot ud i forretningen.

Har selv overvejet G10, men er indtil videre blevet afskrækket af det jeg ser i forretningen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Finten er, at den gennemsnitlige forbruger ikke ved hvad "godt" er. Pumpede farver og knald på lysstyrken/kontrasten er et mål for kvalitet hos mange, og hvis dét er salgskriteriet, så er der ikke megen fornuft i at sende TV ud til forhandlerne, der er indstillet med de noget mere konservative korrekte farver, som man burde benytte hjemme i stuen. Når TV'et ved siden af blæser 450 cd/m2 lys i hovedet på dig ved en farvetemperatur på 9000 K, så er det svært ved at få et budskab frem hvis ens eget TV er indstillet til 150 cd/m2 og 6500 K. Blå farve har en tendens til at overdøve alt andet, og kombineret med lidt kunstig skarphed og en boostet kontrast, så har du et blikfang. Et forkert blikfang, men eftersom folk ikke kan se, at det er forkert, så er det jo "lige meget".
Af xcardman
Ja kan vist ikke siges mere klart og sharpt
Af BrianH
Men den gennemsnitlige moderator kan jo kun tale om hvad der er godt for ham ud fra sin egen smag.
Der er "korrekte" holdninger til meget, og så længe det drejer sig om smag er der ikke noget der er bedre end andet.
Af xcardman
BrianH skrev:Men den gennemsnitlige moderator kan jo kun tale om hvad der er godt for ham ud fra sin egen smag.
Der er "korrekte" holdninger til meget, og så længe det drejer sig om smag er der ikke noget der er bedre end andet.
ergo du mener at man udmærket kan vælge sit tv i en butik.
det var den størst fejl jeg nogensinde har gjort med et sony 40w3000.
stod super flot i butikken og viste intet om fladskærme på det tidspunkt.
den største skuffelse i mit liv over et tv, da jeg skulle se på i en stue.
En grund til jeg satte mig ind i teknikken bag et tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
BrianH skrev:Men den gennemsnitlige moderator kan jo kun tale om hvad der er godt for ham ud fra sin egen smag.
Når vi snakker om "god billedkvalitet" her på siden så er det ikke en subjektiv vurdering. Det er målt og vejet vha. målehardware (et korrekt billede er ret veldefineret, som du vel efterhånden er klar over), og det er udelukkende ift. dette mål jeg udtaler mig. Hvis man foretrækker et pumpet billede, så fred være med det. Så kan du vandre ud i Fona og købe det du synes ser bedst ud i købsøjeblikket. Hvis du værdsætter korrekt billedgengivelse, så må du tage udstillingsmodellernes billede med et gran salt.