Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af billen
tarok skrev:Jeg stopper snart med at læse reviews og stoler efterhånden kun på egne oplevelser:

Rasmus Larsen fremhævede LG SL8000 for at være særdeles god til at håndtere bevægelser - men i dette review fra WhatHifi, er man meget tilfreds med LG' en, man kan bare ikke under nogen som helst indstilling få tv' et til at klare bevægelser tilfredstillende.

Nu er jeg bare ikke helt vild med WhatHifi, som efter min mening er for overfladisk. Men resultatet strider jo stik mod det RL er kommet frem til.

http://www.whathifi.com/Review/LG-42SL8000/
Jeg har faktisk samme problem at jeg heller ikke kan finde en perfekt indstilling. Syntes faktisk det er bedst med trumotion slået fra selvom Rasmus anbefalede at slå den til.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
billen skrev:
tarok skrev:Jeg stopper snart med at læse reviews og stoler efterhånden kun på egne oplevelser:

Rasmus Larsen fremhævede LG SL8000 for at være særdeles god til at håndtere bevægelser - men i dette review fra WhatHifi, er man meget tilfreds med LG' en, man kan bare ikke under nogen som helst indstilling få tv' et til at klare bevægelser tilfredstillende.

Nu er jeg bare ikke helt vild med WhatHifi, som efter min mening er for overfladisk. Men resultatet strider jo stik mod det RL er kommet frem til.

Jeg har faktisk samme problem at jeg heller ikke kan finde en perfekt indstilling. Syntes faktisk det er bedst med trumotion slået fra selvom Rasmus anbefalede at slå den til.
Det kommer lidt an på kildematerialet. Har I stadig analoge signaler, så slå helst 100 Hz / 200 Hz systemer fra. Det er i øvrigt den generelle anbefaling herfra, hvad enten der er tale om en LG, Samsung, Sony eller B&O skærm.

Til digitale kilder kan TruMotion med fordel slåes til. Det er dog lidt individuelt hvordan folk oplever den. Min anbefaling med at have den slået til går mest på, at den forbedrer responstiden og ikke gør billedet unaturligt. Specielt sidste del er vigtigt, fordi det er noget eksempelvis Samsung og LG selv har kæmpet med i de tidligere generationer.
Det er også individuelt i hvilket omfang folk oplever de "artefakter" som systemerne laver. Jeg ved fra erfaring - når venner og bekendte kommer herhjem og ser skærme - at det er meget forskelligt om det generer eller ej. De fleste bemærker det ikke.

På Blu-Ray HD kilder, skal 100 Hz og 200 Hz altid deaktivers. Her er det vigtigt, at Tv'et kan vise 1080p24 uden påvirkning fra alle mulige systemer.
Af FnuGk
MartinC skrev:Hejsa :)

Og endnu engang stor tak for endnu en genial anmeldelse.
Men hvor vover du at skabe fortvivelse på hvilket TV jeg skal væge :D

Valget står med mellem 2 TV:
LG SL8000 (http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1256547199)
og
Samsung B8050 (http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1255341088)

Hvilket vil du helst anbefale ?
Jeg står i samme situation. Synes bare B8050 er for dyr, ville ellers rigtig gerne have den skærm.

SL8000 ligger bare bedre til mit budget da jeg er på SU

Hvor stor betydning har det at skærmen ikke har et så fantastisk sort niveau? Er det noget man ligger mærke til eller hvordan?

Vi har herhjemme et sony v5500 (ikke w) som jeg synes giver et udmærket billede til alm. tv brug, men jeg kommer nok til at se mere HD-film på mit tv. Ved ikke om det har nogen betydning
Af grynbaum
Rasmus Larsen skrev:
billen skrev:

Det kommer lidt an på kildematerialet. Har I stadig analoge signaler, så slå helst 100 Hz / 200 Hz systemer fra. Det er i øvrigt den generelle anbefaling herfra, hvad enten der er tale om en LG, Samsung, Sony eller B&O skærm.

Til digitale kilder kan TruMotion med fordel slåes til. Det er dog lidt individuelt hvordan folk oplever den. Min anbefaling med at have den slået til går mest på, at den forbedrer responstiden og ikke gør billedet unaturligt. Specielt sidste del er vigtigt, fordi det er noget eksempelvis Samsung og LG selv har kæmpet med i de tidligere generationer.
Det er også individuelt i hvilket omfang folk oplever de "artefakter" som systemerne laver. Jeg ved fra erfaring - når venner og bekendte kommer herhjem og ser skærme - at det er meget forskelligt om det generer eller ej. De fleste bemærker det ikke.

På Blu-Ray HD kilder, skal 100 Hz og 200 Hz altid deaktivers. Her er det vigtigt, at Tv'et kan vise 1080p24 uden påvirkning fra alle mulige systemer.
Jeg tillader mig at bryde ind og bede om nogle kompetente svar. Vi har valgt at købe et 47LH5000, som jeg har læst mig til er tilnærmest samme tv som SL8000. I hvertfald har de samme visuelt bevægelsesmønster som jeg ser dem sammen ved siden af hinanden.

Vi valgte LH5000 pga. pris kontra SL8000 og da den bragte samme oplevelese som vi satte pris på, som nogen kalder soap-opera effekt (den flydende bevægelse som 200Hz fremkalder). LOVE IT! :-)

MEN... vi var slet ikke opmærksomme på artifact problemet før det hang i vores nye film rum :(( og desværre er det til stor irretation for os.

Mit spørgsmål er nu.. hvilke anbefalet tv bringer samme effekt frem, men som håndterer dette meget bedre end LH5000/SL8000 (som jeg har læst har samme problem)?

Ps. prisklasse maks 10-11.000 for min 46"
Af Sten
Jeg købte for 4 uger siden SL8000. Flot fjernsyn! Men det kunne ikke hamle op med mit "gamle" Pana PX60 på billedsiden. Utroligt! Nu har LG'eren fået sin plads i soveværelset. Der er også mere genskin på SL8000 end der er på PX60'eren. Jeg har haft Pana G15 på prøve (venligst udlånt af et Pana Center) og bingo ... her var afløseren til PX60'eren. Tak for kaffe et billede! Slår alt!

Mener helt klart, at Pana G15 (46") yder et fantastisk billede til prisen. Skærmen kan i dag købes for under kr. 10.000.
Af grynbaum
Sten skrev:Jeg købte for 4 uger siden SL8000. Flot fjernsyn! Men det kunne ikke hamle op med mit "gamle" Pana PX60 på billedsiden. Utroligt! Nu har LG'eren fået sin plads i soveværelset. Der er også mere genskin på SL8000 end der er på PX60'eren. Jeg har haft Pana G15 på prøve (venligst udlånt af et Pana Center) og bingo ... her var afløseren til PX60'eren. Tak for kaffe et billede! Slår alt!

Mener helt klart, at Pana G15 (46") yder et fantastisk billede til prisen. Skærmen kan i dag købes for under kr. 10.000.
Hej Sten,..

Vi kiggede også på G15 og giver dig ret i det er et flot billede, men er du ikke enig i der forekommer judder ved vertikal og horisontal bevægelse specialt bygninger?
Dette var årsagen til vi ikke valgte denne, men var tæt på V10 i stedet indtil vi så den flotte 200Hz bevægelse ved SL8000 og LH5000.
Af Sten
Hej grynbaum,

Jeg oplever kun judder, når jeg ser udsendelser via eget antennesystem, hvilket jeg finder helt naturligt. Når jeg ser Blu-ray/DVD på min BD80 afspiller, ser jeg ingen judder overhovedet. Jeg har brugt "Mission Impossible 3" hhv. på DVD og Blu-ray udgaverne som testmateriale ref. CNET og ser ingen judder i de svære og "udfordrende" scener, hvor det samlede system kommer på prøve. Her kunne LG SL8000 slet ikke være med!
Skal også nævnes, at jeg benytter optimale forbindelser mellem systemets enheder (High-end HDMI etc.)
Af grynbaum
hmmm....

det er lidt spøjst da jeg så både v10, g10 (dene er billedemæssigt identisk med g15, ik?) og sl8000 mod hindanden. Her kom sl8000 langt bedre ud af eks. start scenen fra Dark Night, en Philips demo samt en anden demo de kørte.

Men men men... når vi har set sl8000 med 200Hz kørende og de andre med 100hz (600hz) kan det muligvis have noget med det at gøre. Jeg læser mig jo til nu at man bør holde sig fra at aktivere 200hz med mindre man serr sport. I så fald kan jeg godt se pointen at dit G15 klarer sig bedre.

Vi troede desværre sl8000 kom perfekt ud af det med 200hz aktiveret.

Men igen spørger jeg til den brede forsamling. Kender i til andre 200Hz modeller på markedet som klarer opgaven 99% perfekt?
Af grynbaum
men sten.. kan du på dit g15 fremtvinge denne soap opera effekt som jeg hentyder til 200hz på sl8000 kan fremvise?
Af Sten
Definer venligst "soap opera effekt" ...

Pana V10, G15 og G10 skulle mig bekendt være identiske iht. panelets opbygning mv. Jeg har dog ladet mig fortælle, at der skulle være forskelle i sortniveauet til hhv. G15 og G10 fordel.

Hvor har du set de omtalte fladskærme i brug? Hjemme eller i en forretning "side by side"?

Har lige set I Am Legend på Blu-ray. Helt, helt super på G15. Prøvede lige at se et par scener på SL8000 (NB! Ikke samtidigt). Slet ikke den samme oplevelse. Bevægelserne på SL8000 er betydelig mere digitaliseret (læs: kunstige). Ved godt at nogle brugere foretrækker denne form for "performance". Nogen kan lide moderen - andre datteren. ;)
Af grynbaum
yes sir... i en butik side by side (Sl8000 og G10).

Det var tydeligt i panorering at det hukkede og hakkede på G10'ern, hvor 200Hz hjalp godt til på SL8000 (men med de problemer det nu også medbringer). Slår man 200Hz fra vil jeg tro de er meget ens og måske med en fordel til G10'ern da man jo slår alle forbedringer fra og er tilbage med en 50Hz som jeg forstår det.

Anyway... jeg beholder nu nok mit nykøbte, da jeg nu er meget tilfreds med købet selvom jeg nok må æde kamelen med input lag ved 200Hz systemet.

Soap-opera effetk = den glidene effekt som for billedet til at virke overnaturligt (unaturligt for nogen)...hmm. Måske det hjalp dig.
Af Sten
Jeg har også læst mig til i dette forum samt på andre sites, at G10'eren skulle have dette "hakkeri" ved panoreringerne. Havde forstået, at fænomenet var at finde på versionen produceret hen over sommerperioden. Nuvel, jeg har nu ikke denne hakken (skulle ikke være at finde på en G15!), og endvidere skulle problemet være løst med en software opdatering på G10.
Apropos - spørgsmålet er, hvorvidt den G10 du har ladet dine øjne hvile på, har været opdateret?!

Tror det er en god disposition, at du beholder din LG 47LH5000. Der er jo noget nyt på vej lige om hjørnet. Har ladet mig fortælle, at der bliver opdateret på hele fladskærmsfronten i 2010.

Mht. "soap opera effekten", så oplever jeg ikke denne - hvis jeg forstår dit billedsprog rigtigt - på G15. Derimod oplever jeg et særdeles naturligt flydende billede (ind imellem postkortagtigt) som jf. mine briller er lige efter bogen. Jeg tror ikke på, at man kan komme meget tættere på "virkeligheden".
Af telum
Sten, du skriver:

"Skal også nævnes, at jeg benytter optimale forbindelser mellem systemets enheder (High-end HDMI etc.)"

Må jeg lidt frækt gætte på du også interesserer dig for hi-fi?

Jeg kan fortælle dig, at der på alle digitale overførte signaler (heriblandt HDMI) ikke er forskel på kablerne. Enten virker det eller også virker det ikke. Ved store distancer kan man godt risikere at skulle købe et lidt dyrere kabel til at klare 1080p.

Den overførselsprotokol der benyttes ved digital signal behandling af enhver slags gør, at hvad der bliver sendt afsted bliver også modtaget, hverken mere eller mindre. Det er derfor du kan streame 1080p trailers over internettet uden det bliver ringe kvalitet fordi du har ringe trådløs/trådet forbindelse, eller fordi serveren står 1000km væk.
Af Sten
Ja, sådan troede jeg også det var, telum ... men jeg blev klogere ...

Har haft både HDMI kabler og antennekabler er forskellig pris/kvalitet i huset. Jeg kunne tydeligt se en forskel. Skal også siges, at jeg har haft de dyreste SUPRA HDMI kabler mellem enhederne, og de var ikke bedre end de billigste fra thansen autoudstyr. Fik så anbefalet Tech-Link Wires CR HDMI kabler, som prismæssigt placerer sig mellem de to først nævnte HDMI kabler. Kan som nævnt tydeligt se en forskel - ja, selv konen kan ;;) - og så står jo verdenen ikke længere. ;) Hvorvidt det er "indmaden", afskærmningen eller noget helt tredje kan jeg ikke blive klog på. Men det virker!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15