Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rlm
Hej alle, håber der er nogle der kan hjælpe mig med følgende.
Jeg står og vil købe et nyt fjernsyn, men har svært ved at finde ud af hvilket der er det rigtige/bedste for mig.

Det skal bruges til følgende:

- Primært bruges som tv (tilsluttet kabeltv)
- Kunne se film fra computer
- Tilsluttet playstation og wii

Hvad skal der ligges vægt på:

- Primært et super billede :)
- Ikke have for meget genskær
- Prisen maks. omkring 6.000 kr.

Jeg har set på følgende:

32'' Sharp LC-32DH77s (kan det passe den ikke har DVB-C?)
37'' Panasonic TX-P37S10E
37'' Panasonic TX-P37X10Y
37" Panasonic TX-P37G10
32" Philips TV 32PFL5604H

Vil LCD fjernsyn være bedre i mit tilfælde? Som jeg har forstået det kan panasonic'erne også fåes i det, korrekt?
Hvilket ville i anbefale mig og hvorfor? og er det nogle der er bedre end ovenstående inde for samme prisleje.
I forhold til panasonic'erne kan det der betale sig at gå fra f.eks. S10 til G10?
Jeg hælder som det er nu mest til S10'eren efter at have fuldt lidt med i en tidligere tråd. Dog er den ikke på købs guiden, hvad kan grunden være til dette?

Håber på god hjælp.
Af Sten
Valget mellem LCD og plamaskærme bør tage udgangspunkt i betragtningsvinklen. Sidder du umiddelbart foran skærmen (ret vinkel på 90 grader i forhold til fronten), så kan en LCD skærm være din løsning. Sidder du - eller flere - uden for omtalte rette vinkel, bør du overveje plamaskærmen. Kommer du blot et 1/3 del ud til siden i forhold til den rette vinkel, vil du miste en del sortniveau og knap så meget på farverne.
Glem alt om full-HD iht. de anførte skærmstørrelser.
Af rlm
Sten skrev:Valget mellem LCD og plamaskærme bør tage udgangspunkt i betragtningsvinklen. Sidder du umiddelbart foran skærmen (ret vinkel på 90 grader i forhold til fronten), så kan en LCD skærm være din løsning. Sidder du - eller flere - uden for omtalte rette vinkel, bør du overveje plamaskærmen. Kommer du blot et 1/3 del ud til siden i forhold til den rette vinkel, vil du miste en del sortniveau og knap så meget på farverne.
Glem alt om full-HD iht. de anførte skærmstørrelser.
Jeg vil mene at jeg sidder forholdsvis lige for tv'et. Hvorfor glemme full-hd? tommer str. skal også kun ses som vejledende, hvis jeg får meget ud af at gå op til max. 42" kan jeg godt overtales. Men er lidt bange for at det vil komme til at fylde for meget.
Af Sten
Hvis du har mulighed for at gå op i skærmstørrelse, vil jeg helt klart anbefale 42". Jo større skærm - jo bedre oplevelse.
Mht. full-HD eller ej, så vil du ikke få ret meget ud af den teknologi, såfremt du sidder mere end 2 - 2,5 m fra skærmen (42"). Du kan faktisk ikke se forskellen på en full-HD og en HD Ready skærm på 2,5 meters afstand. På 37" skal du helt ind på 1,5 m, før du kan begynde at se en forskel (blu-ray film).

Hvis du og andre sidder ligefor 90 % af tiden, ville jeg gå efter en LCD.

Denne skærm fra Philips 42PFL5604H har fået fine anmeldelse rigtigt mange steder.
Af rlm
Håber der er flere der vil komme med svar på mine spørgsmål?
Hvis jeg ønsker at bruge fjernsynet i forbindelse med musikafspilning, kan jeg da stadig bruge panasonics plasma tv eller vil det resultere i burn in?
Af BrianH
rlm skrev:Håber der er flere der vil komme med svar på mine spørgsmål?
Hvis jeg ønsker at bruge fjernsynet i forbindelse med musikafspilning, kan jeg da stadig bruge panasonics plasma tv eller vil det resultere i burn in?

Hvorfor vil du spille musik via fjernsynet? Burn-in kommer af det samme billede på skærmen i timevis, så det handler om at undgå det uanset hvad du bruger det til.

Du får næppe mange svar i weekenden, da folk vist laver andet end at være på internettet :)

Til 6000 ville jeg tage Panasonic TX P42S10E (plasma) frem for noget af det andet der nævnes.
http://www.getmore.dk/k%C3%B8b-panasoni ... 211_p.html
Af brfcjon
I forhold til størrelse vil jeg tilslutte mig koret - bigger is better.

Og det er ikke sandt fordi det rimer, men når du har set på dit tv i en uge vil du fortryde du små størrelser.

Jeg vil dog ikke tilslutte mig koret når det gælder LCD.

Særligt fordi du vil bruge din ps3 og der har det længe været en tommelfingerregel at plasma har bedre opdateringshastigheder. Jeg ved ikke hvor dårlige den seneste generation af lcd er, men hvorfor tage risikoen?

Du skal bare skynde dig at købe et panasonic plasmatv på mindst 40 tommer. Helst inden julen så du rigtig kan hygge=)

god fornøjelse

vh
Kasper
Af rlm
Ang. musik, så er det mere for at have muligheden, så mere for at høre om det vil give burnin på plasma?
Ved brug af wii eller playstation vil det da ikke give burn in på et plasma?
Synes egentlig generelt folk taler mod lcd herinde, så du tilslutter dig vel næsten koret:). Er S10'eren som LCD meget ringere end plasma? den eneste grund til at jeg hælder til LCD er egentlig at jeg er nervøs for risikoen med burn in.
Af madass32
Jeg har et LG 42PG000 som nok er et af de plasma med størst retension (midlertidig burn in) Jeg kan sagten spille i 4-5 timer og efter et par minutter med Tv på er det væk igen.
Af brfcjon
Det er sjovt - eller nærmest forfærdende - at det der burn in "hænger fast" i tv debatten. Jeg oplevede forleden lidt retention for første gang på snart et par år. Der havde tvguiden stået meget lang tid og det var væk i løbet af 10 sekunder!

jeg har et px700 (tror jeg det hedder.

Og igen - hvis du skal spille så er der det et plasma du skal ha.

Een dag tilbage hvis du vil ha det inden jul=)
Brugeravatar
Af mew
Er expert i at falde i søvn til Fjernsyn.

Ingen problem med mit Pana. PZ85....snork....
Af rlm
Ok dvs. som jeg forstår det, så er burn in ikke et problem mere ved plasma, og hvis det kommer vil det gå væk igen. Så jeg vil sagtens kunne slutte min computer på en gang imellem i længere tid. Ligesom jeg kan spille spil hvor der vil være en bar i bunden af tv'et. Korrekt?
Ang. fjernsyn hvad kan folk så anbefale både af ovenstående og andre der er bedre inden for den pris? Som sagt er jeg lige nu selv mest på pana s10e. Nogen der ved hvorfor den ikke er med på "anbefalede køb", fordi den ikke er testet eller er den ikke så god som x10y og g10 i forhold til prisen?
Af BrianH
rlm skrev: Nogen der ved hvorfor den ikke er med på "anbefalede køb", fordi den ikke er testet eller er den ikke så god som x10y og g10 i forhold til prisen?

Jeg vil gætte på det er fordi den er uinteressant at teste, da den givetvis vil ligge mellem de to i egenskaber - en x10y med fuld HD
Af musher
Jeg valgte selv 42S10E fordi den ikke havde blæser som G10. (Om det generer, ved jeg ikke). S10'erens billede havde imponeret mig i de forretninger, hvor jeg så det demonstreret. Jeg havde nogle problemer med indstillinger af farvetemperatur osv, men det havde jeg nok også haft på de andre modeller. Super billede til prisen.

Der er lidt genskin i glasset, men hele aftenen har den kørt med Zorro og en lampe tændt lige i synsvinklen uden jeg lagde mærke til den.