Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Panasonic X10. Kanalvalg ved nummertaster. Kan man reducere antallet af tilgængelige kanalpladser?

Hej Flatpanels.

Mit nye Pana 37" X10y står flot og troner på husalterpladsen, men der er et lille skår i glæden som jeg vil høre om der mon findes en løsning på.

Jeg kører med DVB-C og jeg synes at der en del "lag" eller delay (nåja, forsinkelse på godt gammelt dansk) når jeg skifter mellem de forskellige kanaler med fx op/ned-knappen. Jeg antager, at der nok ikke er noget man kan gøre ved dette, men det er sådan set også til at leve med.

Men når man vil vælge direkte kanal v.hj.a. nummertasterne, så bliver det en langsommelig affære. X10'erens kanalpladser er firecifrede. Jeg har arrangeret kanalerne sådan at DR1 er på kanal 1, TV2 på 2 osv. Men når jeg taster "1" på remoten, så er der endnu en forsinkelse mens tv'et venter på at jeg skal indtaste yderligere 3 cifre. Oveni kommer tunerens indstillingsforsinkelse.
Kan man undgå dette?
Fx ved at begrænse antallet af tilgængelige kanalpladser eller andet?

Jeg er vant til at benytte nummertasterne fra mit gamle tv, og det var rart at kunne skifte fra fx filmen på kanal 8 med reklamer på og så zappe lidt rundt, mens man med jævne mellemrum kunne trykke på "8" og orientere sig om reklamernes fremgang...

Well, jeg skal måske ændre på mine vaner og bruge "ok"-knappen og skifte op og ned med piletasterne...? Men jeg synes også at det giver for mange tastetryk når jeg så også skal trykke på "exit" for at komme ud af denne kanalvælgermenu.
"Guide" kan selvfølgelig også bruges, men den fungerer hos mig rigtig dårligt. Når jeg trykker på guide så forsvinder signalet fra den kanal jeg allerede havde gang i...

Hvis der er nogen x10-superbrugere der vil uddanne mig lidt vil jeg blive rigtig glad.
Hvordan betjener I jeres x10 med færrest mulige tastetryk?
Hvordan laver I hurtige direkte kanalvalg?
Tips til effektiv zapning?

Jeg har ca 35 kanaler tilgængelig og indkodet på mit fjernsyn. 85% af tiden ser jeg kun på de ca 10 første på listen og de 15 sidste er reelt aldrig i spil.

På forhånd tusind tak!

T.Ed
Af mknudsen
Jeg er lige med på en lytter her, for jeg har en nogenlunde tilsvarende, nemlig : Panasonic TX-P42X10Y og det er nogle af de samme udfordringer vi bøvler med kan jeg forstå :)

For det første har jeg et problem med at skærmen siger at der er opdaterede kanaler hver gang jeg tænder svinet, og jeg har endda slået "Auto-opdat.søgning i standby" FRA!

Derudover er jeg også interesseret i at vide hvorfor FILAN i SILVAN man ikke kan søge udelukkende på digital signal, istedet for at have alle de klamme analoge kanaler + div. radio kanaler, kan det virkelig passe man skal døje med alt det ubrugelige skidt?

Dernæst er det mig også fuldstændig uforståeligt at man skal tilgå kanalerne på 4 cifre, præcis som du også omtaler det, der må da være en nemmere måde?

Håber det er okay jeg deler din tråd, men jeg føler vi er lidt i samme båd ;)
Af ed
bump... Er der slet ingen der har erfaring med dette spørgsmål?
Af ed
båårmp!

Er der ikke nogen af eksperterne der kan svaret på denne?

Ed