Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fatD
Jeg har efter mange timers research fået indsnævret mine indkøbs muligheder ned til to muligheder, og det er et klassisk dilemma, et valg mellem et LCD og plasma tv hvorfor det i lige så høj grad drejer sig om dette som det konkrete fjernsyn, LCD fjernsynet er et LG 42SL8500 (medmindre nogen kender til ulemper i forhold til SL8000 modellen?) og plasmaet er et Panasonic TX-P42G15E?

Jeg kender til de generelle forskelle mellem LCD og plasma, men syntes samtidig at jeg kan læse mig frem til at forskellene på dette "mellem" prisleje er minimale?

På forhånd tak..
fatD skrev:
Jeg kender til de generelle forskelle mellem LCD og plasma, men syntes samtidig at jeg kan læse mig frem til at forskellene på dette "mellem" prisleje er minimale?

På forhånd tak..
Det er så ikke min opfattelse. Først oppe i de helt dyre segmenter begynder LCD at "lukke lidt af hullet" mht rå billedkvalitet, vs de få plasma som er tilbage . Jeg vil derfor også mene at nævnte Panasonic vinder næsten alle enkeltdicipliner som har noget at gøre med billedkvalitet. Ikke mindst sort,shadowdetails,betragtningsvinkel(- i den grad ! ! ) og farvegengivelse . . . Men Panaen kan snildt tabe på design,features,brugerflade,strømforbrug,remote,genskin o.l
Af fatD
Okay, det lige præcis sådanne detaljer jeg skal veje op mod hinanden, mht features hælder jeg egentlig mere til panaen i og med den har DLNA (?), hvilket er et must, hvorfor jeg hvis valget falder på LGen køber blu-ray afspilleren LG BD390 (som har DLNA), og hvis det bliver panaen bliver blu-ray afspilleren panasonic BD80 (hvis billed side vist er en smule bedre). Mht. LGen er der efterhånden mindre og mindre der trækker, i og med film er min store passion må jeg næsten vægte billed kvaliteten som absolut 1. prioritet. Det godt nok svært, hvad villle det store plus overhovedet være ved LGen udover design og hvor alvorligt er genskins problemet generelt med plasma fjernsyn?
Af TvHomer
Af de modeller havde jeg utvilsomt valgt pana´en, og af de to teknologier utivlsomt plasma.
Af Sten
LG 42SL8500/SL8000 har mindst ligeså meget genskin som Panasonic TX-P42G15E. Det eneste - der i min optik - taler for LG'erne er designet. På alle andre fronter er Pana'en overlegen. Specielt G15 modellen.

Valget mellem SL8500 og SL8000 må være sidst nævnte, idet der er mindre genskin (plastfront) i forhold til SL8500. Kast også et blik på den test som Rasmus har foretaget, hvor der også peges på SL8000 som en sikker vinder i forhold til SL8500.
Af xcardman
i og med film er min store passion må jeg næsten vægte billed kvaliteten som absolut 1. prioritet

ja så hedder det helt sikkert en pan af de to.
hvis du har plads kunne en lg 50ps8000 måske være en mulighed.
Men en panansonic skærm er alså en tand bedre

har selv haft lcd før to plasma skærme og den sony w3000 jeg havde gav også genskin.
hvis du mest ser tv om aften, så glem alt om genskin.
Af Beckham
Jeg investerede i en Pana 50G10 her i september og var også lidt betænksom omkring det med genskin. Men efter at have haft skærmen nogle måneder synes jeg altså ikke det er noget større problem. Jeg ser en del fodbold, som jo ofte finder sted om eftermiddagen og føler mig ikke generet af genskin. Men det handler jo selvfølgelig også lidt om hvordan dit tv står placeret.
Af Supergris
Kan mht. genskin fortælle at mit 50 " LG PQ6000 er bedre i solskin, end mit gamle 36 " Thomson Scenium CRT på trods af det meget større billedareal!!!
Af fatD
Det cool med så meget respons, syntes godt nok at LGen taber terræn som tiden går, jeg kan jo dårligt vælge andet end panaen nu... Det virker i det hele taget som om at der lobbyes for plasma på siden, det som om der foregår et stort bedrag blandt mindre entusiastiske TV brugere i og med at LCD, efter min opfattelse klart sælger mest på et overordnet plan. Er der virkelig slet ikke noget teknisk positivt at sige om LCD (udover gaming brug)?

Nogen der har erfaringer med DLNAen på G15eren?

Og igen tak.. Dette har jo næsten vendt 180 grader i forhold til mit valg, har hele tiden hældt mest til LGen, men ville lige høre hvad folk sagde og dommen er stort set faldet, med mindre nogen kommer med banebrydende negative eller positive ting om de to produkter.
Af lennon
fatD skrev:
Er der virkelig slet ikke noget teknisk positivt at sige om LCD (udover gaming brug)?

.
LCD har sine kompetencer : strømforbrug, ingen retention/burn in, produceres i små størrelser,jpeg still billeder, osv . Men mht rå billedkvalitet har de tilbageværende plasma teten . .
Af Sten
Hvis du sidder umiddelbart foran skærmen (en vinkel på 90 grader eller tæt derpå) synes jeg, at LCD har et plus. Men ligeså snart du kommer ud i 25 graders vinkel (læs: betragtningsvinkel) eller derover, så mister du meget på sortniveauet ditto på farverne. En anden fordel ved LG'eren er alle de herlige indstillingsmuligheder på billedsiden, - hvis man kan lige at råhygge sig med disse finurligheder. ;)

Jeg købte for 3 uger siden SL8000. Flot fjernsyn! Men det kunne ikke hamle op med mit "gamle" Pana PX60 på billedsiden. Utroligt! Nu har LG'eren fået sin plads i soveværelset. Der er også mere genskin på SL8000 end der er på PX60'eren. Jeg har haft G15 på prøve i 3 dage (venligst udlånt af et Pana Center) og bingo ... her var afløseren til PX60'eren. Tak for kaffe et billede!
Lyden i G15 er betydelig bedre end i SL8000. Omvendt er lyden bedre i PX60 end den er i G15. Hvorfor skal de højttalere også pege nedad?! ;;)