Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter at have måttet vente urimeligt længe, er det nu blevet min tur til at anskaffe mig en fladskærm. Som vanligt når slige beslutninger så endelig skal tages, er jeg komplet forvirret og totalt handlingslammet. Jeg har derfor lige et uafklaret punkt, der måske kan hjælpe mig til at få træffet beslutningen.
Jeg vakler mellem Samsung B655 og Sony W5500. Som jeg ser det, efter at have studeret bl.a. flatpanels flittigt, er der fordele og ulemper ved dem begge. Det der kunne afgøre det hele er noget så banalt som fjernbetjeningen. Vil jeg ved ét af de to nævnte apparater kunne bruge fjernbetjeningen til min Sony Harddisk optager?
Hvis der ellers er noget jeg skal være opmærksom på, hører jeg gerne nærmere

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen Feierling
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer nok an på hvilken optager du har. Sonys fjernbetjening er nok det bedste bud umiddelbart, men hvis din optager har HDMI, så er det muligt at andre fjernbetjeninger kan tale med din optager gennem TV'et.
Af Feierling
Hej Yakken,

Tak for hurtigt svar. Det er en rdr hx 650, som jeg er ret sikker på har HDMI.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Denne optager har netop det jeg hentydede til. Sony har kaldt det Bravia Theatre Sync, men hvorvidt denne type HDMI-kontrol kan tale sammen med andet end Sony er jeg desværre ikke helt sikker på.

HDMI-signaler har et par ben dedikeret til det der hedder "CEC" som er en seriel forbindelse mellem de to enheder i hver sin ende af kablet. Denne forbindelse kan bruges til at sende styresignaler i begge retninger. Alle fabrikanter kalder dette noget forskelligt: Sony bruger Bravia Sync, Samsung kalder det Anynet, Pioneer kalder det Kuro-link, Sharp bruger Aquos Link, Pana skriver Viera link osv. osv.

I teorien skulle de kunne tale sammen, men i realiteten er det ikke helt så enkelt.
Af Feierling
Tak for svaret Yakken.
Lige en lille opfølgning.
Jeg tog chancen og fes ned og købte W5500, som så i mellem tiden hedder W5710. Det er muligt at tænde for Harddisk recorderen via HDMI og skærmens fjerbetjening. Men så heller ikke mere. Jeg kan ihvertfald ikke få menuerne til at komme frem på skærmen. Så jeg er nok nød til fortsat at leve med to fjernbetjeninger.Til gengæld kan jeg så glæde mig over at jeg er yderst tilfreds med billedet...