Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels

Først og fremmest, vil jeg gerne beklage, hvis jeg ikke har skimmet nok igennem trådene på forum. Men da jeg har et ekstra spørgsmål omkring en gulvstander, har jeg tilladt mig at oprette en tråd.

Mine forældre har et aldrende B&O 28" CRT-TV i stuen. Jeg synes at lyden er dejlig i TV'et, men de fleste udsendelser er i 16:9, og de kan jo ikke tage digitale MPEG2 og MPEG4 kanaler med det (YouSee kabel tv).

De er blevet tilbudt det nye B&0 40" tommers lidt under vejledende pris, men det er alt for dyrt og ikke lige så attraktivt, når det ikke kan hænge på en væg.

De vil gerne finde en anden elegant løsning, hvori de får et godt TV, selvfølgelig med DVB-C MPEG4 (har de fleste dog efterhånden), som både har flot billede, og som er elegant at se på.
Pt. overvejer de, om der findes en flot løsning med en gulvstander i fx. stål, som TV'et kan stå og svæve på.

De vil muligvis benytte nogle ekstra højttalere til film e.l. som supplering, men til hverdag vil det være rarest, hvis de indbyggede højttalere kan give udholdelig lyd.

Har I nogle bud på gulvstandere, der er simple og elegante, samt forslag til hvilke TV, vi bør kigge på?

Jeg har set lidt på
LG 37" SL8000 (den har dog glasfront... måske et problem m. genskær)
Sony 40" Z4500 (er lyden bedre på dette TV end på Z5500)
Sony 40" Z5500 (efter min mening pænere end Z4500)
Samsung 40" B7070
Samsung 40" B8050

Jeg har været lidt hurtigt igennem flere af Rasmus' anmeldelser igen, men jeg ved stadig ikke, hvilket TV, der er mest attraktivt.

De vil nok gerne kunne se/vise billeder på TV'et, men til planlagte lejligheder er det nemt nok med en USB-harddisk.
Men ellers lyder DLNA meget fancy og smart, men det er ikke alle TV'ene, der kan gøre det trådløst, hvilket vil være et krav, hvis det endelig skal bruges.

Jeg håber, at I vil kunne vejlede mig lidt :-)

Mvh. Martin

PS. Hvis der er nogen, der har et godt indblik i harddisk-optagere med DVB-C MPEG4 tuner i, så vil det også fange deres interesse. Evt. en kombineret med BluRay, hvis det da kan svare sig at bruge penge på sådan en afspiller...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis lyd har prioritet, så drop Samsungs tynde modeller LED-modeller. Det korter din liste lidt ned. SL8000 har ikke glasfront - det er SL8500 der har det. Mange af de andre modeller du har kig på har dog også glossy front, så de vil have mindst ligeså store problemer. Hvorfor er plasma-TV fravalgt?

Hvor har du hørt at Beovision 8 ikke kan hænge på en væg?
[img]http://www.gadgetguy.com.au/assets/imag ... -mount.jpg[/img]

Der findes ikke nogen dedikeret optager med DVB-C og MPEG4. Sony havde lovet os en, men de har ombestemt sig. Du kan kun få en optager med DVB-C hvis du køber/lejer en boks hos en af udbyderne af kabel-TV.
Af mhca
Hej Yakken

Først og fremmest... LG beskriver selv deres SL8000 TV sådan her
"Fronten udgøres af ét stykke glas, hvilket desuden skjuler de allerede super tynde kanter, får SL8000 et diskret og stilrent design, hvor fokus er på billedet i stedet for tv'et."
http://nordic.lge.com/dk/prodmodeldetai ... el=NOTHING
Så jeg vil nu nok mene, at den har glasfront...

Jeg undgik sådan set plasma først og fremmest fordi TV'et skal stå i en stue, hvor der bag seeren befinder sig et stort vindue, samt der ofte på hver side af sofaen er tændt et par svage lamper. Det giver genskin på det nuværende TV, og jeg kunne forestille mig, at det var et mindst lige så stort problem på plasma-TV.

Hvilke af de listede TV har glossy front? Har Sony'erne også det? Synes ikke mit nuværende Sony V4500 har problem med genskin.

Ang. B&O Tv'et var det nu BV10, men det er ikke relevant. Min pointe var at det tynde BV10 netop er som skabt til at hænge tæt op af væggen, men at dette ikke er interessant hos mine forældre, da væggen nær fjernsynet er en buet væg, hvor det vil se meget fjollet ud med et væghængt TV.

Trist med HDD-optageren. Men kan da være, at de skal kigge på hvad YouSee kan tilbyde.

Ang. lyden... burde man så måske overveje en Soundbar sammen med TV'et?
Kan alle disse køre på samme fjernbetjening via HDMI, eller bør man vælge en af samme mærke som TV'et?
Og hænger nogle af Soundbarsne på selve TV'et, så det stadig er muligt at montere TV'et på et VESA beslag, fx på en pæn gulvstander?
For det ville give mulighed for at lave en løsning lidt i stil med B&O's BV7.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er muligt at LG skriver således, men forskellen mellem SL8000 og SL8500 er netop frontglasset, hvor førstnævnte ikke har rigtigt glas.

TV med glossy front har fuldstændigt samme problemer med en lys stue som et plasma-TV. Hvis du udelukker den ene, så udelukker du også den anden i dén henseende.

Hvis du vil have en lyd-løsning hvor soundbar'en kan bruges uden at skulle skifte fjernbetjening, så skal du typisk købe samme mærke som TV'et. Pt. er der dog ikke så mange fabrikanter, der både laver soundbars og TV. Hvordan disse systemer monteres er jeg ikke helt sikker på, men eks. Samsungs har deres eget vægbeslag, som følger med - dvs. det sidder ikke fast på TV'et.
Af mhca
Ok. Forvirrende at LG så beskriver deres TV sådan.
Synes dog TV'et er ganske pænt med det rammeløse design.

Jeg må ud og se nogle TV i virkeligheden, så jeg kan vurdere, hvor glossy deres front er, for jeg har ikke overblik over, hvilke TV der har glossy fronte og hvor meget det betyder.

Ang. soundbaren, så bed jeg også mærke i at Samsungs skulle monteres på seperat beslag.

Jeg har dog også set en gulvstander lavet særligt til Philips TV og dennes soundbar:
http://www.lydogbilledshoppen.dk/produc ... roduct=103

Hvis man kunne få noget tilsvarende til Sony... som pt er dem jeg forestiller mig, vi kommer til at kigge mest på.

Ang. plasma, så synes jeg to minusser i øvrigt er, at de bruger mere strøm og at de oftere har blæsere installeret, som efter min mening støjer.

Mvh. Martin
Af lennon
mhca skrev:Ok. Forvirrende at LG så beskriver deres TV sådan.
Synes dog TV'et er ganske pænt med det rammeløse design.

Jeg må ud og se nogle TV i virkeligheden, så jeg kan vurdere, hvor glossy deres front er, for jeg har ikke overblik over, hvilke TV der har glossy fronte og hvor meget det betyder.

Ang. soundbaren, så bed jeg også mærke i at Samsungs skulle monteres på seperat beslag.

Jeg har dog også set en gulvstander lavet særligt til Philips TV og dennes soundbar:
http://www.lydogbilledshoppen.dk/produc ... roduct=103

Hvis man kunne få noget tilsvarende til Sony... som pt er dem jeg forestiller mig, vi kommer til at kigge mest på.

Ang. plasma, så synes jeg to minusser i øvrigt er, at de bruger mere strøm og at de oftere har blæsere installeret, som efter min mening støjer.

Mvh. Martin
Det er jo den evige konflikt. Personligt synes jeg, at feks Panasonic x10´s synligt bedre og større billede end feks Sony 40w5500 retfærdiggør det marginale merforbrug på el . .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lige præcis de to modeller du nævner dér har samme effektforbrug efter kalibrering. X10 bruger et par Watt mere, men er også et par tommer større. Skulle effektforbruget spille ind, så vil jeg anbefale at man slår et smut forbi vores database og sammenligner:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1260447765

Sony laver vist ikke selv soundbars, så du får ikke noget lignende til Z-serien.

Godt nok er Beovision 8 en smule dyrere end konkurrenterne (ok, 2-3 gange så dyrt), men TV'et leverer også en noget bedre billedkvalitet og en lyd der slet ikke kan sammenlignes med noget andet fladt TV undtagen deres egne. Jeg ville prøve at få pruttet lidt om prisen på denne model hvis B&O i forvejen er i søgelyset. Det er vores klare opfattelse, at du får fuld valuta for pengene - husk også på at du kan styre eksterne enheder via Beo4 med dette TV, såsom en BluRay-afspiller.
Af mhca
B&O var som sådan ikke i søgelyset, så at gå efter et B&O BV8-40 er måske lige lovlig dyrt, specielt når der kommer foden oven i.
Jeg ved ikke, hvor man finder deres listepriser, men jeg kan se i jeres test, at det ligger omkring 30.000 kr.
Desuden har mine forældre ikke andet B&O udstyr, som de benytter deres remote til, og jeg tror ikke de pt. har behov for en B&O blu-ray afspiller.

Ang. Soundbar, så laver Sony faktisk selv en, hvis design lægger sig op af Z5500:
http://www.sony.dk/product/hcs-cinema-s ... t/ht-ct500
Men hvis TV'et skal stå på en gulvstander, er det kun interessant, hvis den også kan hænges elegant op under TV'et. Ellers synes jeg 4-5000 kr. er dyrt for sådan en løsning.

Mht. plasma, så har jeg svært ved at finde nogle modeller der lever op til kravene som er 37", og så vidt jeg ved, så findes der ingen 40" plasma-paneler.
Der findes kun X10, som ikke er FullHD, hvilket de gamle sikkert har svært ved at forholde sig til. Men derudover, så synes jeg ikke, at det er et super flot TV.

En LCD / LCD-LED løsning i den gode ende med gulvstander og evt. en højttaler løber maximalt op i 20.000 kr. Nok mere sandsynligt 15.000 kr.
Det er altså noget billigere end B&O løsningen med BV8-40. Men bør de seriøst kigge på den?

I starten var jeg ikke vild med udseendet med "støvsamleren", som I har nævnt i testen, men pt. synes jeg faktisk det er et rigtigt flot TV.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Min kommentar til remoten var nu ment således at TVet kan styre enheder der IKKE er fra B&O via et sæt IR udgange bagpå TVet. Men nok om det.

LG SL8000/8500 er et godt bud på et TV i flot design, til fornuftige penge. Om de så har en soundbar har jeg ikke undersøgt. Kunne et lille surroundanlæg ikke bruges?
Af mhca
Ok, lyder ret sejt med de IR udgange bag på TV'et. De har dog ikke rigtigt andet end en lille radio, som det ser ud på nuværende tidspunkt.

Lyder godt, at du kan anbefale LG TV'et. Det vil jeg kigge efter i butikkerne.
Min far så et LG 42" SL9000 i Elgiganten, hvor han fik demonstreret en eller anden video af en sælger, hvor han så at billedet kørte glat modsat på et nabo-TV. Jeg er overbevist om, at sælgeren har vist ham et billigt TV, der ikke kunne vise korrekt 1080p24 ved 72/96 Hz. Sælgeren havde i øvrigt givet min far indtryk af, at LG'en også fandtes i 37", hvilket ikke passer i følge LG's hjemmeside.

Jeg tror ikke at LG har soundbar. Men tror vi skal kigge grundigt på, hvad der kan lade sig gøre i stuen uden at se klodset ud.
Evt. to søjlehøjttalere på hver side af TV'et. Men et surround-sæt med trådløse baghøjttalere kunne måske godt fungere, hvis ellers TV'et så ender på et simpelt møbel. Tanken med den slanke gulvstander skulle blot være at få TV'et til at virke lettere og knapt så dominerende i stuen.
Af lennon
mhca skrev:

Mht. plasma, så har jeg svært ved at finde nogle modeller der lever op til kravene som er 37", og så vidt jeg ved, så findes der ingen 40" plasma-paneler.
Der findes kun X10, som ikke er FullHD, hvilket de gamle sikkert har svært ved at forholde sig til. Men derudover, så synes jeg ikke, at det er et super flot TV.

Mvh. Martin
Netop her begynder argumenterne at udhules en smule :( øhh. . . var det ikke strømforbug, - blæsere . .( og er 40" nu også det det absolutte loft )?
Jeg gik selv den anden vej- altså imod mine LCD fordomme, og guidede min mor til et Sony LCD . Og hun er ovenud tilfreds og pavestolt, - hvorimod jeg hvergang tænker = lidt af et SKOD billede i forhold til mit 3 år gamle Pana plasma.Men den kigger hun jo ikke på. Og så har hele familien faktisk rigtigt meget fornøjelse af feks Sonyens USB JPEG fetures osv.
Mit budskab er,at man skal passe lidt på med ikke ubetinget at overføre sine egne behov og fordomme til andre . .
Af mhca
lennon skrev: Netop her begynder argumenterne at udhules en smule :( øhh. . . var det ikke strømforbug, - blæsere . .( og er 40" nu også det det absolutte loft )?
Jeg gik selv den anden vej- altså imod mine LCD fordomme, og guidede min mor til et Sony LCD . Og hun er ovenud tilfreds og pavestolt, - hvorimod jeg hvergang tænker = lidt af et SKOD billede i forhold til mit 3 år gamle Pana plasma.Men den kigger hun jo ikke på. Og så har hele familien faktisk rigtigt meget fornøjelse af feks Sonyens USB JPEG fetures osv.
Mit budskab er,at man skal passe lidt på med ikke ubetinget at overføre sine egne behov og fordomme til andre . .

Doh... Opdager lige, at jeg helt indledende glemte at skrive, at 40" nok er absolut max, og jeg vil endda tro at 37" gør sig pænere i deres stue.
De har et gammelt 42" plasma i kælderen, og så bredt et skrummel skal ikke stå i stuen.

Jeg har ikke så stærke argumenter mht. plasma. Strømforbruget er ikke en utroligt dominerende faktor med mine forældres TV-brug. Blæserne vil de måske ikke tænke så meget over, som jeg ville. Jeg er i hvert fald glad for ikke at have blæsere i mit TV.
Men jeg vil nu mene, at når kravene er 37" eller 40", og integreret DVB-C MPEG4-tuner, så er der kun X10, hvis det skal være Panasonic plasma.
Jeg selv ville godt kunne leve med 1024x768 resolution, selvom det dog er lidt nemmere med FullHD og kvadratiske pixels, når man skal benytte en laptop e.l. med TV'et. Men kunne forestille mig, at mine forældre tænker, at et TV i dag bør være Full HD.

Så selve det med at det ikke var Full HD var nu intet med mit behov at gøre, men snarere at jeg ikke tror, at de vil være lige så glade for et spritnyt TV, som ikke er FullHD.

Mvh. Martin
Af mhca
Hvad med Philips 9000 serie?
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=514102

Jeg har været igennem jeres anmeldelse af 46" versionen.
Jeg bemærkede at lyden var lidt over standarden for alm. LCD-TV. Men til gengæld får skærmen både kritik for glorie-effekt og især bed jeg mærke i, at betragtningsvinklerne ikke var imponerende.

Til gengæld har det en pæn fjernbetjening :-)

Men bør den med på overvejelseslisten.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville personligt vælge SL8000 før jeg så på Philips, men det hænger også lidt sammen med at jeg generelt ikke bryder mig om det pumpede billede Philips partout skal trykke ned over hovedet på brugeren. Det er ret svært at få noget helt optimalt ud af deres TV (optimalt = korrekt i min terminologi). Andre er mindre besværede af Philips' mange "billedforbedringskredsløb", så det må blive en individuel vurdering.

SL9000 og SL8000 er desuden forskellige i deres fremtoning, hvor SL9000 har lidt besvær med clouding. LG har åbenbart ikke tæmmet Edge-LED helt endnu.