Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej :)

Jeg er netop flyttet hjemmefra de gamle og har tidligere bare haft et gammelt CRT-TV.

Jeg er nu på jagt efter en fladskærm, og selvom jeg har været til både foredrag omkring teknikken bag teknologierne, har forholdsvis kendskab omkring hvilke skærme der er gode, m.m., er jeg stadig meget forvirret omkring hvad jeg selv skal købe.

Jeg kommer til at være 3m fra skærmen når jeg ligger i sengen og 2m når jeg sidder i kontorstolen. Jeg rangerer god billedkvalitet højere end mange pixels. Planen er senere at købe en PS3 og smide til og vise lidt film over PC'en.

Jeg er en fattig studerende og har derfor ikke mange håndører, men vil heller ikke ud og investere i noget som jeg ikke bliver glad for. Pris kontra ydelse beskriver det nok meget godt!

Jeg har tænkt mig at tage ud og sondere terrænet af forskellige skærme, men jeg vil også gerne have lidt eksperthjælp fra jer herinde.

Som ekstra info, kan nævnes, at jeg synes rigtig godt om billedet på min kammerats Panasonic 42" PZ85.

På forhånd mange tak!
Senest rettet af Rasmus Uhre 14 nov 2009, 19:52, rettet i alt 1 gang.
Af Rasmus Uhre
Tak for dit svar yakken! :)

Jeg har allerede været inde og læst nogle af anbefalingerne, og har både før og efter haft lidt interesse i Panasonic TX-P42X10Y, som jeg udfra hvad jeg har hørt/læst skulle været det bedste TV til omkring de 5k.

Vil skærmen kunne vise 720p, eftersom at opløsningen kun er 1024 x 768?
Af Ponduus
Ja, det vil den kunne uden problemer. Ellers ville den nok ikke få så gode anbefalinger og resultater i anmeldelser :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmen kan naturligvis også vise 1080p-signaler, men disse nedskaleres blot, så de passer til skærmens opløsning. Så længe du ikke sidder indenfor 1.5 m fra skærmen, så har det ikke noget at sige, at skærmen kun har 1024x768 punkter.
Af Rasmus Uhre
Jeg kommer ikke til at sidde så tæt på skærmen. Jeg er i forvejen plasma tilhænger.

Er X10Y pris/kontra ydelse det bedste TV til mit forbrug? Eller hvad med LG PQ6000?
  • Godt billed?
    Billigt?
    Både god SD og HD-visning?
    God med PS3?
    Kan vise film fra PC'en i god kvalitet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
X10 leverer den bedste billedkvalitet i sin prisklasse. Derudover er det ikke sikkert den scorer højest i alle kategorier - eksempelvis er PQ6000 unægtelig noget kønnere. PQ6000 skal du dog være lidt påpasselig med når det kommer til konsolbrug, da den har lettere ved at få retention.

X10 kan alle de ting du har på din liste.
Af Rasmus Uhre
Mange tak for jeres hjælp!

Af ren nysgerrighed: Vil et Panasonic 50X10Y være for stort til de henholdsvis 3 og 2 meters betragtningsafstand?
Senest rettet af Rasmus Uhre 14 nov 2009, 21:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I 2 m afstand vil den nok blive lige lovlig stor. Jeg sidder 3.5 m fra min 50" og det er lidt i overkanten hvis jeg ser HD-materiale (1080), men til digitale SD kilder, så er det en OK afstand. Sidder du tættere på end dette, så vil jeg ikke anbefale dig at se SD-materiale på skærmen.
Af Cooper
:s Må tilstå jeg har en smule svært ved at forstå problematikken omkring afstand. Hvis vi starter med at se på 50" versionen af x10y'eren. Den har en opløsning på 1366x764 => 20.872 pixels pr. tomme. 42" versionen af samme tv har 1024x720 => 17.554 pixels pr. tomme. Pixel tætheden er altså større for 50" og umiddelbart mere skarp i gengivelsen ved samme afstand. Er det helt galt?

Iøvrigt stor respekt for Flatpanels og de uvildige vurderinger med focus på billedkvaliteten. Det har hjulpet mig gennem de seneste valg af TV. Sidder nu med et 46G10 og er MEGET tilfreds med valget. Men når nu fruen sidder begravet i den hele tiden, så overvejer om en 50" x10y til Wii mv er et godt valg - derfor interessen i tråden....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det har ikke noget med pixeltætheden at gøre. SD materiale er jo kun 720x576 punkter - det ændrer sig ikke uanset hvad skærmens opløsning er. Til HD er det fint, men SÅ meget HD materiale er der heller på TV lige nu.
Af Cooper
Havde ikke set sådan på det, men kan godt se logikken i at det selvfølgeligt må være kvaliteten af det man viser og ikke nødvendigvis om ens tv er HD - men det hjælper mig jo ikke meget i kampen mod konen, om et større tv til mig og ungerne ;)

Er bange for jeg er nødt til at have det skåret ud i pap - hvis muligt !?
Nu har x10y jo en DVB-C tuner. Med YouSee er der således direkte adgang til digitalt tv. Er det stadig at betrage som SD materiale og dermed uegnet i en afstand af 2-3 meter fra en 50" skærm? Og det samme med en almindelig DVD (ja, er endnu ikke nået længere..), PS2 (heller ikke længere...) og Wii?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Digitalt TV har samme opløsning som analogt TV, dvs. 720x576 punkter. Eneste forskel er den reducerede mængde støj, hvilket gør billedet bedre overall. Der er dog meget stor forskel kvaliteten fra kanal til kanal, så afhængigt af hvad du ser, så kan det være OK eller meget skidt at sidde så tæt på skærmen.

Jeg sidder selv ca. 3 m fra min 50'er, hvilket er perfekt til HD-udsendelser og OK til gode SD-udsendelser. Men når først TV3+ går i gang med deres voldkomprimering af signalet, så skal man altså tage sig sammen for ikke at zappe videre - for det ser ikke kønt ud på så stor en skærm!

PS2 og DVD ser ud som perfekte SD-udsendelser. De har samme opløsning, dvs. 720x576. Det kan godt ses på 3 m afstand på en 50" skærm. Wii har endnu lavere opløsning på 480p (ikke 576), men reddes en lille smule af, at der er bevægelse og at du koncenterer dig om noget andet. Jeg ville ikke selv benytte en Wii på min skærm, men nu har du den jo nok allerede...
Af Cooper
Yakken - tak igen , igen.
Kan godt se jeg må holde mig til en 42" x10y på kontoret :((

Men hvad er det med Wii - håber ikke der er en uheldig indvirkning på holdbarheden af panelerne. Jeg har, indtil videre, ikke iagtaget problemer på min 46G10.