Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa, jeg skal høre om der er andre der har oplevet at billedet nogen gange blir vist i et mærkeligt 4:3 format med bjælker i højre/venstre side på nogen af HD kanalerne, bla. på TV2 Film HD.

Jeg har et Panasonic GA11 og på nogen film på TV2 Film HD vises den i det underlige format. Og hvis jeg går op og trykker på knappes aspect for at justere billed så kommer der ikke de samme muligheder frem som på de alm. som ikke er i HD, her kommer der kun 16:9 frem og så en der hedder Fuld 4:3, vælger jeg Fuld 4:3 så strækker den billedet så meget ud at dele af billedet og undertekster forsvinder.

Den står altid fast til 16:9, men det er som om den ikke altid kan hitte ud af det på de HD kanaler. Det skal siges det er en kortlæser jeg har sat i med kort fra YouSee, normalt på deres digital bokse kan man yderlig justere billed formatet, men de muligheder har jeg ikke da jeg blot har en kortlæser.

Er der andre som har oplevet dette problem? Igen skal siges at det kun er på nogen programmer / Film at den gør det, på den alm. TV2 Film (ikke HD) der sker det aldrig.

Har snakket med teknisk afdeling hos TV2 og han siger at der burde ikke opleves nogen forskel på formaterne mellem den alm. og den i HD da de sender ud i samme til begge.
Af xcardman
ikke alt fra TV2 Film HD er HD

det kan du se når der er (HD). så kan det sikkert godt sendes i 4:3
Af Tom-H
Synes bare det er mærkligt den ikke fylder hele skærmen ud på de der 4:3, på den alm. digitale gør den jo, det kun på de HD kanaler jeg oplever det nogen gange.

DR HD har jeg dog aldrig oplevet det på.
Af Tom-H
Slet ingen der har oplevet det samme ?
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Jo, men det er jo ikke en fejl. De sender det jo bare som det er meningen det skal ses.
Af Per Ole
4:3 formatet er hverken underligt eller mærkeligt. Det er det format som var det normale til tv, indtil bredformatet 16:9 blev indført, i takt med at bredformat fjernsyn blev almindelige.
4:3 formatet er også det format, som de fleste ældre spillefilm, og også enkelte nyere, blev indspillet i.
Derfor skal disse produktioner selvfølgelig vises i dette format, dvs. der naturnødvendigt må være bjælker i siderne af billedet, hvis det vises på et 16:9 fjernsyn.
Af Tom-H
Filip_kbh skrev:Jo, men det er jo ikke en fejl. De sender det jo bare som det er meningen det skal ses.
Dvs. hvis en film er lavet i 4:3 så vil den blive vist sådan med bjælker i siderne ?

Synes bare det lidt træls at se på, men okay langt de fleste blir dog vist så billed fylder skærmen ud.

tror dog stadig det en fejl et sted for teknisk afd. ved TV2 fortæller mig at de sender ud i ens billed størrelse hvad enten det er på den alm. eller på HD kanalen.
Af OleA
Tom-H skrev:
Filip_kbh skrev:Jo, men det er jo ikke en fejl. De sender det jo bare som det er meningen det skal ses.
Dvs. hvis en film er lavet i 4:3 så vil den blive vist sådan med bjælker i siderne ?

Synes bare det lidt træls at se på, men okay langt de fleste blir dog vist så billed fylder skærmen ud.

tror dog stadig det en fejl et sted for teknisk afd. ved TV2 fortæller mig at de sender ud i ens billed størrelse hvad enten det er på den alm. eller på HD kanalen.
Nej, det er ikke en fejl. Men på HD kanalen sender de billedet i HD-ramme(16:9). Hvis det så er en en film de kun har i 4:3 er resten af det aktive billede bare sort. På SD kanalen sender de kun en 4:3 ramme og derfor kan du "zoome" så det hele bliver vind og skævt, hvis du har de lyster.
Af Tom-H
Per Ole skrev:4:3 formatet er hverken underligt eller mærkeligt. Det er det format som var det normale til tv, indtil bredformatet 16:9 blev indført, i takt med at bredformat fjernsyn blev almindelige.
4:3 formatet er også det format, som de fleste ældre spillefilm, og også enkelte nyere, blev indspillet i.
Derfor skal disse produktioner selvfølgelig vises i dette format, dvs. der naturnødvendigt må være bjælker i siderne af billedet, hvis det vises på et 16:9 fjernsyn.
Ja men når man vælger 16:9 format på sit tv så bliver billedet jo normalt strukket ud så det fylder hele skærmen, uanset om udsendelsen er lavet i 4:3 eller ej derfor bør der ikke være bjælker i siden ;)
Af Tom-H
OleA skrev:
Tom-H skrev:

Nej, det er ikke en fejl. Men på HD kanalen sender de billedet i HD-ramme(16:9). Hvis det så er en en film de kun har i 4:3 er resten af det aktive billede bare sort. På SD kanalen sender de kun en 4:3 ramme og derfor kan du "zoome" så det hele bliver vind og skævt, hvis du har de lyster.
Okay på den måde, det var bare mærkeligt han ikke sagde det så ham jeg snakkede med ved TV2 teknisk afd.
Af Otto J
Tom-H skrev:
Okay på den måde, det var bare mærkeligt han ikke sagde det så ham jeg snakkede med ved TV2 teknisk afd.
Han har nok misforstået dit spørgsmål.