Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af karoli
Ja undskyld mig men nu er jeg selv uddannet både datamekaniker og udvikler ( ad'er ) men ud over det har jeg specialle i paneler fra DELL da jeg har bygget deres top laptops i en årrække !!

Jeg undrer mig over følgende det tekniske niveau på anmeldelser ( griner stort når jeg ser folk tage billede med deres Iphone over fx betragningsvinkler , clouding etc .. ) men også diverse kommentarer synes tit folk har en tendens til at spille fornærmede hvis man retter dem etc. denne folkeskole tendens er jeg ikke glad for og vil derfor høre om dette fora er seriøst eller om det bare er noget for folk under 30 ...

Fx. synes jeg jo at de fleste herinde er lidt nærige det er jo en oxymoron at tage pris og kvalitet sammen så derfor synes jeg det er interresant at der til tider er folk som mener at kunne få det hele til under 20k .. Jeg er en af dem som er NØRD og en nørd betaler det som det koster sådan har det altid været og sådan vil det altid være !!

Det som egentligt gav mit lyst til dette indlæg var et seriøst spørgsmål jeg havde som bare blev rakket ned af en eller anden tumpe uden indblik i noget som helst !! fx at anbefale mig en Samsung 8050 er jo helt ude i skoven når jeg snakker ordentlig LED .. Ja samsung er altså ikke mærkevarer det har det aldrig været og bliver det aldrig desuden kører det med Edge LED og har derfor ikke ægte local dimming da dette er zone bestemt man kan dog lave en zone sortering og prioritizing som man også anvender ved inkomplexe vektorer men dette er langt fra optimalt.

De eneste modeller som kører direkt led er Sony, Toshiba samt Phillips !! derfor synes jeg det er flot at når jeg nu spørger pænt bliver svinet lidt og ikke engang hører noget om mit spørgsmål ...
Af lennon
karoli skrev:Ja undskyld mig men nu er jeg selv uddannet både datamekaniker og udvikler ( ad'er ) men ud over det har jeg specialle i paneler fra DELL da jeg har bygget deres top laptops i en årrække !!

Jeg undrer mig over følgende det tekniske niveau på anmeldelser ( griner stort når jeg ser folk tage billede med deres Iphone over fx betragningsvinkler , clouding etc .. ) men også diverse kommentarer synes tit folk har en tendens til at spille fornærmede hvis man retter dem etc. denne folkeskole tendens er jeg ikke glad for og vil derfor høre om dette fora er seriøst eller om det bare er noget for folk under 30 ...

Fx. synes jeg jo at de fleste herinde er lidt nærige det er jo en oxymoron at tage pris og kvalitet sammen så derfor synes jeg det er interresant at der til tider er folk som mener at kunne få det hele til under 20k .. Jeg er en af dem som er NØRD og en nørd betaler det som det koster sådan har det altid været og sådan vil det altid være !!

Det som egentligt gav mit lyst til dette indlæg var et seriøst spørgsmål jeg havde som bare blev rakket ned af en eller anden tumpe uden indblik i noget som helst !! fx at anbefale mig en Samsung 8050 er jo helt ude i skoven når jeg snakker ordentlig LED .. Ja samsung er altså ikke mærkevarer det har det aldrig været og bliver det aldrig desuden kører det med Edge LED og har derfor ikke ægte local dimming da dette er zone bestemt man kan dog lave en zone sortering og prioritizing som man også anvender ved inkomplexe vektorer men dette er langt fra optimalt.

De eneste modeller som kører direkt led er Sony, Toshiba samt Phillips !! derfor synes jeg det er flot at når jeg nu spørger pænt bliver svinet lidt og ikke engang hører noget om mit spørgsmål ...
Kender ikke dit oprindelige indlæg, og kan derfor ikke kommentere på eventuelle svar.
Mht om folk er nærige eller ikke , så skyldes det vel tildels den kolosale uro og udvikling,som er i markedet. Det som er billigt og frontlinieprodukt idag, - er outdated og har ingen brugtpris imorgen.
Og du lyder meget klog og forudindtaget på Samsungs fortid,nutid og fremtid ? ! Jeg tror du skal passe lidt på med ikke at undervurdere dem,da de har kolosal store markedsandele og momentum .De har feks i en periode produceret markedets bedste projektor.Mit budskab er,at de har power til at kunne hvad de vil . .(- har selv kun Yousee-box fra samsung )
Og hvem og hvad definerer egentlig en mærkevare ? B&O er ubetinget en mærkevare, - men hvis vi ser bort fra deres spritnye line-up, - hvor har de så været mht inovation som feks LED og blu-ray ? ! Dell er også et godt eksempel på "at være eller ikke at være", - for nogle signalerer Dell postordre discount produkter, - for andre et mærkevare . . !
Da du nu ikke er nærig og til mærkevarer, så køb da det nye B&O 10, jeg vil æde min gamle hat på, at der PT ikke findes bedre LCD på markedet - med eller uden varianter af LED . Første reelle trussel bliver efterfølgeren til Sonys 46X4500 - ca februar 2010. Og vil du bare have markedets bedste billede uanset teknologi, - så køb et af de sidste Pioneer Kuro 500A eller 5090. .
Af therunemeister
karoli, du lader ikke til at være lige så godt informeret som gerne vil signalere med dit indlæg. At sige at et af de mest populære mærker på markedet der laver et af de bedste plasma tv på markedet og har været innovative mht. design, ikke skulle være en mærkevare er jo absurd. Om man så kan lide Samsung eller ej, det må være op til den enkelte.

Jeg er dog delvist enig med det du påpeger mht 'LED'. Der er mange der prøver at ride med på 'LED' udtrykket fordi det er hot uden at det nødvendigvis har en effekt på billedkvaliteten.(strømforbrug og levetid er så noget andet) Husk dog på at Samsung faktisk også laver tv med local dimming...selvom den teknologi i den grad også har sine problemer og ikke i mine øjne fortjener den hype der har været omkring det.

Mht. til priser, så kan man få markedets bedste skærm i 50" til ca. 15.000, og super fede skærme til 7000,- (Pana G10 f.eks.) så man skulle da være en idiot hvis man gav mere end 20k. Nørd eller ej...
Af cubexc
Der findes i dag 2 forskellige LED teknologier (ser bort fra OLED) som lidt bliver slået i hartkorn med hinanden og som hver især har deres forcer.
Alle LED teknologier er dog udviklet for primært at give dybere sortniveau, bedre kontrastforhold og lavere strømforbrug på grund af brugen af LED. Dette selvfølgelig for at komme tættere på og nogen vil måske sige overhale plasma teknologien.
Som nævnt arbejder bl.a. Philips og Sony med den potentielt mest lovende (Aktiv RGB-LED) teknologi. Denne teknologi har mulighed for at give meget høje kontrastforhold samt meget ensartet baggrundsbelysning.
Samsung bruger p.t. Edge LED som har fordele i muligheden for et meget slankt design. Kontrast og baggrundslys en anelse svagere end ovenfor. Så vidt jeg ved kan denne teknologi p.t. ikke udnytte "Local Dimming".
OLED eller Full LED siges at være fremtiden (eller nutid). Flere store firmaer eksperimeterer kraftigt her. Spændende at følge udviklingen her. :)
Af xcardman
hvad er full led?
måske local dimming du mener

nej oled er fremtiden, fordi der sidder en "diode" pr pixel.
ergo ingen halo effekt. ikke fedt og se en stjerne himmel på et led med local dimming. uanset hvor god en sort det har
lavt strømforbrug og lige så gode eller bedre betragtningsvinkel end plasma skærme.

2 rigtig vigtig ting som stort set er umuligt og fjerne ved led og local dimming.

så både led og plasma er på vej ud i kolden, men der går nogle år endnu og prisen har stor betydning.

så lige så længe man kan lcd/led tv og plasma tv, vil markedet være delt.
i 2010 vil plasma nok tage sig af 50-60 tommer og led/tv under 50 tommer.

Men Samsung og deres reklame afdeling er vendens mester i at manupulere med deres led begreb.

med led er alså stadig bare et lcd med led baggrundsbelysning og ikke nogen nu teknologi

så hvis man er billede nørd, er det plasma tv folk køber. Men bedst er nu engang en projektor og ikke et tv til film
Af cubexc
xcardman: OLED = Full LED du nævner det selv, 1 diode pr. pixel.
Enig halo effekter er problemer der arbejdes på at forbedre.
Af realicebear
Wow, er du datamekaniker og ad'er (aner ikke hvad dette er og har prøvet google) du er da så sej, tak fordi du gad og dele det med os andre!

Når nu du ved ih og åh så meget om fladskærme, hvorfor så overhovedet spørger om hjælp herinde?

Hvad med at henvise til det forum-indlæg du brokker dig over så vi har noget og holde det op imod, synes ikke jeg kan finde andre indlæg du har oprettet.

Undskyld mit sure opstød, men dette indlæg giver jo slet ikke mening, men igen så er jeg jo ikke til at tage seriøs da jeg er under 30 og har anden uddannelse...

/Martin

EDIT: Så har jeg fundet indlægget http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... highlight=