Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg leder efter en pæn/diskret monitor til at hænge på væggen i stuen. Under normale forhold skal den virke som billedramme, og ind imellem som betjeningspanel for et mediacenter.
Størrelsen skal vel være 15"-20" - måske...

* Vægmonteret med en dybde på et par cm ind til væggen.
* God billedkvalitet for still-billeder (ingen video/spil).
* Lavt strømforbrug.
* God levetid.

Hov, jeg glemte den obligatoriske lave pris. ;)

Nogen anbefalinger?

~Per
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De fleste billige modeller benytter TN-paneler, hvilket ikke er optimalt til brug som billedramme. Skærme med de lidt dyrere paneler, såsom PVA/S-PVA eller H/S-IPS er dog typisk ikke specielt tynde og heller ikke billige.

Skal selve skærmen have en billedramme-funktion indbygget, eller kører du billeder fra dit mediecenter?

LG har adskillige ret kønne skærme til billige penge, men de er desværre nok baseret på TN-teknologi, så betragtningsvinklerne er ikke supergode. Jeg vil anbefale dig at tage ud i en butik og få tjekket om du kan leve med de reducerede betragtningsvinkler på disse TN-paneler, og hvis du kan, så tager vi den derfra. Stort set alle udstillede skærme vil være af TN-typen (især hvis prisen er under 2000 kr), så det er nemt at få tjekket.
Af Knaldgas
Den skal ikke ha' billedramme-funktion indbygget, det klarer MedieCenteret.

Jeg funderer lidt over om jeg skal bruge et råt panel, idet jeg kan vælge at bruge en PC med LVDS udgang; men hvor kan man købe et passende råt panel mon? O-O
Eller bliver det lidt for ambitiøst nu... O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder lidt ambitiøst i mine ører. Har du selv den tekniske snilde til at sætte kontrollen af sådant et panel op? Jeg har ikke styr på LVDS interfacet, men det er næppe plug'n'play ;)

Man kan godt købe rå paneler, men så må du ud og lede hos specialleverandører, hvilket typisk betyder at du skal udenlands. Kiggede du nærmere på LGs skærme? Og har du været ude og se om du overhovedet har et problem med TN-paneler før du kaster dig ud i custom-løsninger?
Af Knaldgas
Jeg er ikke helt sikker på plug'n'play niveauet. For en del år siden arbejde jeg med industri-PC'er med LCD-skærme, og mit indtryk var at det var tæt på pnp, der var dog lige det med at få genereret strøm til baglyset, men i dag findes der jo moduler til alt muligt - Men der skal undersøges nærmere, hvis nu...

Custom-løsningen ville såmænd også kunne gælde med TN-paneler.

Ja, jeg kiggede lidt rundt hos LG, men synes at de er ret tykke. :((
F.eks. L1753Hx er 5.8 cm uden beslag - Det MÅ simpelthen kunne gøres bedre.

Jeg må nok en tur ind i en eller anden forretning og se hvad der kan lade sig gøre. O-O