Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af praun
Så hvordan du har oplevet surround lyd på DR HD, når de ikke sender surround lyd ud, er mig en gåde 8)

Og så skal vi lige være enige om at Pro logic aldirg kan komme til at være 6 kanaler...

Venstre front
Højre front
Center
Og et mono signal til baghøjtalere

Altså max 4 "kanaler" egentlig kun stereo hvorud af man kan tage et center signal og et mono signal til baghøjtalere.

Men meget smart at gøre det på den måde, altså sende 6 kanaler ud hele tiden og så kun bruge dem man har brug for.

Jeg troede det forgik ligesom på f.eks canal+ på sattelit, hvor du har et ekstra lydspor kun med ac3 lyd. Derfor blev jeg forvirret.
Af therunemeister
Nej, Pro Logic som sådan er ikke 6 kanaler, men man kan folde det ud til 6 diskrete kanaler ved hjælp af en upcon algoritme (der også tager sig af bass management til LFE(sub) kanalen. Pro Logic etc. vil blive foldet ud (upconverted) til 6 diskrete kanaler hos DR. Derefter vil de 6 kanaler blive distribueret via HE-AAC (dvb-t), og AC3 (kabel). Ideelt set har man, som du nævner ved Canal+, 8 diskrete kanaler, men det er ikke tilfældet her.
Og nej, jeg modtager naturligvis ikke 5.1 nu, men lad os bare sige at jeg arbejder i branchen til dagligt og havde forventet at det ville være oppe at køre fra dag 1.
Af praun
:) Fin forklaring, Jeg med min indskrænkede viden troede at et dvb signal var sammensat på samme måde uanset om det var t, s eller c.

Vil det så sige at min forstærker ikke registrerer signalet som et digitalt signal/5.1 lyd (som på canal+ på sat) men derimod som et alm pro logic signal, og selvom det vil "lyde" rigtigt så vil jeg faktisk ikke kunne se at det er dolby digital 5.1 lyd på min forstærker?

Lidt kluntet beskrevet men håber du forstår.
Af therunemeister
Nej, lige omvendt. Du vil altid modtage et HE-AAC eller AC3 signal uanset hvad den originale kilde var....når de altså får det op at køre. Min største klage til DR HD er dog hardmattede undertekster. Man burde kunne fjerne de undertekster så man kan nyde hele billedet i fred. Undertekster er djævlen.
Af praun
Ja det er rigtigt, når nu man har muligheden for at give brugeren lov til at vælge så burde de også bruge den...

Men jeg ser frem til hd med surround når de engang får styr på det.

Tak for gode forklaringer.
Af xcardman
therunemeister skrev: Man burde kunne fjerne de undertekster så man kan nyde hele billedet i fred. Undertekster er djævlen.
skulle de ikke heller sætte bitraten op på dvb-T.
så man kan se det er HD
Af therunemeister
xcardman skrev:
therunemeister skrev: Man burde kunne fjerne de undertekster så man kan nyde hele billedet i fred. Undertekster er djævlen.
skulle de ikke heller sætte bitraten op på dvb-T.
så man kan se det er HD
Er det slemt da? Har Zaptor og synes det ser helt anstændigt ud, men det er måske anderledes på DVB-T?