Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rod1983
Sten skrev: Indtil videre ...
Den har ikke en glasfront. Så LG Support har misinformeret mig, - nøjagtigt som de også orienterede mig om, at skærmen havde fuld HD. Det er der sørme ikke megen support i ::l
Hej Sten,

Godt at du nævner dette så vil jeg lige rette det. Et godt råd er at skaffe sig HDBasics Blu Ray'en da fjernsynet har så mange kalibreringsmuligheder som det har. Appropos det. Er det også Ekspert profiler på PQ6500'eren?
Af Sten
Hejsa!

Ja, PQ6500 har to ekspertprofiler - nøjagtig som PQ6000.

Tak for tippet mht. HDBasics Blu Ray'en.
Af velsing
Nå...

Her er så hvordan det endte for mit vedkommende.

Jeg bestilte som sagt X10, men fortrød da jeg opdagede det flotte LG PQ6000. Var så lige ved at bestille PQ6000, men hører så i sidste øjeblik om PQ6500...

Der skulle være lidt forskellige forbedringer, men det ser umiddelbart ud, at der kun er dvb-c tuner til forskel mellem de to apparater.

Mens jeg så går og venter på mere info om PQ6500 og trævler alle forums igennem, samt danske forhandlere der sælger tv'et, opdager jeg at jaman.dk sørme sælger Panasonic TX-P42S10E formedelst rørende 5.743,-.

http://www.jaman.dk/

Jeg har så gennemgået mine behov på kryds og tværs, -(ligget lidt søvnløs... :s ), men jeg kunne simpelthen ikke komme uden om, at jeg måtte gå efter det tilbud på S10.

Det er sparsomt med reviews på apparatet, men hvad jeg har kunnet stykke sammen er ca således:

Pros:

-ingen blæsere

-full hd

-rigtig godt billede

-virkelig godt sort-level, og detaljer i mørke billeder.

-relativ god lyd

-hurtig opdatering, -minimering men ikke eliminering af judder

-minimalt retention og burn-in

-Hæderligt strømforbrug

Cons:

-Well, designet der jo dog er noget bedre end sidste års Px80, omend langt fra LG.

-Nogen melder at mørke scener kan forekomme brunlige i lyse omgivelser.

-At tv'et generelt er lidt lyssvagt, og bedst egner sig til svagt oplyste omgivelser. -Sådan er min stue, -så det er sådan set perfekt...

-Lige lovligt sparsomt med tilslutningsmuligheder, fx ingen usb...

Kunne man så ikke lige smide, de ekstra 1.500,-. og få g10 med Neopdp panel og 600mhz Subfield drive, samt øget kontrast på 40.000:1?

Svaret er, at pengene simpelthen ikke er der, samt at jeg ikke tror jeg vil opleve den helt vilde forskel, -og ikke mindst at jeg slipper helt for blæserstøj.. -Så sådan blev det!

Jeg har smidt en bestilling, -Og tror det bliver en herlig opdatering fra min 37" PX80 :)

Mvh Velsing..

PS: Konen ved ikke at der opgraderes til 42", men jeg følger blot Kim Larsens gode råd: "Det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse..." ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lige en tilføjelse: De der 600 Hz (ikke MHz) subfield drive - ved du overhovedet hvad det betyder? For forbrugeren betyder det nemlig nada, og den parameter er kun tilføjet specifikationerne fordi det giver modspil til LCD-TV'enes 100/200 Hz systemer. Det er blot et tal ingeniørerne har gravet frem i den interne signalbehandling, og givet det videre til marketing, som så klappede i hænderne og copy/pastede det ind i databladet.
Af Sten
Uden tvivl et godt køb, Velsing. :)

S10'eren hos www.jaman.dk er meget billigt. Har du sikret dig, at det er den "rigtige" MPEG4 tuner der sidder i TV'et. NB! Nu ved jeg ikke, om du kører kabel, egen antenne eller noget helt tredje?!

Jeg kan læse i dette og andre forum, at flere har købt TV for nyligt med MPEG 4 tuner, men de virker beklageligvis ikke. Årsagen er ofte, at der tale om parallelimport, hvormed "kodningen" er anden. Og det ville jo være træls ... O-O

Det kan se ud som om, at mange forhandlere sidestiller S10 med G10, idet man hos flere af dem kan se, at priserne på de nævnte er sammenfaldende eller blot er adskilt af ca. kr. 500.
Af velsing
Til Yakken:

600Hz, selvfølgelig... Jeg har læst et sted, på Avforum mener jeg, at de 600Hz Subfield drive gør G10 i stand til at vise et full HD billede, altså 1080p i bevægelse. Altså, at alle fullhd tv'er er i stand til at vise et 1920x1080 stillbillede, men de færeste kan vise så mange pixels -i bevægelse.

S10 skulle med et 400Hz Subfilter være i stand til at vise 900p i bevægelse, og de fleste lcd'er, -langt mindre.... Som jeg får det forklaret, forstår jeg, at det dermed giver et meget detaljerigt bevægende billede, -og måske er med til at minimere judder...?

Men da kan da være, at det er løgn og latin eller at jeg har misforstået det O-O

Til Sten:

Jeg kan forstå at når s10 hedder 'E' i enden, så skulle den vist være god nok, så det satser jeg på. -Glæder mig helt vildt ! :D
Af Sten
Det er korrekt med det der "E i enden". Men send lige www.jamen.dk en mail, for at sikre dig. Der ligger altid et eller andet bag, når et sådant super TV kan købes et par tusser under normprisen på markedet (øvrige netbutikker).

For nyligt sendte jeg det omtalte spørgsmål til et par netbutikker, idet de også havde nogle rigtige gode tilbud. Disse netbutikker skiltede også med MPEG4. Jeg spurgte hvorvidt deres TV var hentet fra Tyskland, og det var de. Tyskland benytter ikke den samme MPEG4 kode som Danmark.

I Danmark (og det øvrige Norden) benyttes en særlig variant af MPEG4 standarden. Denne variant betegnes NorDig. Udstyr til modtagelse af digitalt tv i MPEG4 standarden skal overholde NorDig specifikationen for at kunne vise tv-signalet.

Kan godt forstå, at du glæder dig. O_O
Af Sten
Så har jeg fået "testet" LG's PQ6500'er op imod min gamle plasmaskærm Panasonic TH-42PX60EN, og jeg må ærligt - og desværre - tilstå, at der ikke er forskel på billedperformance. Jeg har ikke haft min Panasonic kalibreret tidligere, så nu var lejligheden der for at få det gjort én gang for alle. Jeg har gjort brug af Joe Kane DVE, HD Basics DVD på begge skærme. Selvom LG'eren praler med større "motor" og i øvrigt et flot datablad (læs: set i lyset af skærmens pris), så var nyanskaffelsen en skuffelse. Det eneste der kunne imponere mig var designet, brugerfladen samt indstillingsmulighederne. Men så var det også det. Jeg vil endda tillade mig at anføre, at Pana'en på nogle punkter billedmæssigt var bedre end LG'eren.

Mht. forskellen på PQ6500 og den "tidligere" PQ6000, har jeg forsøgt at få LG Support i tale igen, mht. at de tidligere havde skrevet om en del ændringer til det bedre på den nye model (se tidligere i denne tråd). Men siden jeg har bedt om en opdatering iht. TV'ets data, er de blevet ret så stille. Jeg må nok tilslutte mig Velsings udmelding, at PQ6500 blot har fået installeret DVB-C foruden DVB-T.
Så Velsing, du kan trygt gå efter Pana S10'eren. Det er et godt valg!

Hovsa! Jeg har netop modtaget en anmeldelse på PQ6000'eren fra Trusted Reviews. Kan læses her: http://www.trustedreviews.com/tvs/revie ... asma-TV/p1

Jeg må desværre tilslutte mig det meste!
Af velsing
Hej Sten

Nå, det var da lidt ærgeligt, mht billedkvaliteten..
Husk dog på, at den forbedres en del i løbet af 100-200 timer, -sådan oplevede jeg det ihvertfald tydeligt med mit gamle PX80..

Jeg har mit S10 hængende på væggen nu, og må sige jeg langt hen ad vejen er virkelig tilfreda, -faktisk også med designet...

Jeg vil dog mene at PX80 klarede SD-tv, måske et lille nøk bedre, da jeg synes billedet bliver lige lovligt blødt indimellem...

Jeg kan også fornemme at billedet vil blive bedre (farver og lys vil falde mere på plads), som tv'et bliver kørt ind...
Synes det har samme lidt uvirkelige skær som PX80 havde lige da jeg satte det til og i de første par uger...
Det har dog et meget dybt sortniveau fra starten af, og jeg skal arbejde lidt med kontrasten som er lige hård nok i udgangspunktet.

-Leder i øvrigt efter et kalibreringsforslag til S10 hvis nogen skulle falde over det.. :)

En anden lille anke, er at tv'et er lidt slemmere til at udsende en højfrekvent 'plasmasummen' som stiger med lyse billeder osv.. i forhold til px80, -kan dog -nok- leve med det... ;)

Men alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds, og kan på det varmeste anbefale Panasonic S10

-PS: Du har jo dine 14 dages fulde returret, hvis du ikke er tilfreds nok...

Mvh Velsing
Af sketchpad
Jeg er overrasket at din PQ6500 kommer med plasmaskærm, dvs. LG har gået "spare-vejen" igen... :/

Så skulle det ikke forundre mig om de også har sparet på andre ting, oh well...et sted skal der jo spares, 50PG6000'eren kostede oprindelig 15K da den kom.

Jeg har en PG6000, den har glas-skærm...
Af Sten
Ja, det var for mig også en overraskelse, - specielt set i lyset af de informationer jeg havde modtaget fra LG Support. Dem har jeg stadig intet hørt noget fra. Lidt tankevækkende!

I går erfarede jeg - et eller andet sted på nettet - af betegnelsen PQ faktisk betyder, at TV'et er forsynet med plastskærm. PG serien skulle være en opgradering mht. TV'ets front (læs: med glasskærm).

Men OK, - set i lyset af prisen må LG jo spare et eller andet sted, og det blev så valget mellem glas/ikke glas. Nuvel, LG har også sparet på supporten. :D

Velsing! TILLYKKE med din nye fladskærm.