Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har lige bestilt og betalt Panasonic X10 42" hos komplett, men min fortsatte research gør mig mere og mere sikker på at jeg hellere skulle få fingrene i LG PQ6000.

http://www.avforums.com/reviews/LG-42PQ ... eview.html

Det skal siges at jeg ikke holder stort af Panasonics design linie, -slet ikke PX80, som jeg ellers har været en yderst tilfreds ejer af, takket være dets mange andre gode dyder.

Men jeg vægter design højt, -også lidt højere når det kommer til marginaler på billedkvaliteten.

Retention er jeg ikke nervøs for. Havde det ind imellem på px80 og det gik væk igen...

LG viser SD bedre rapporterer flere, -og jeg kommer jo ikke udenom at det er det jeg ser mest af,

Eneste anke er efterhånden bare sortniveauet.

Det er dog også et punkt jeg er rimeligt fokuseret på....

Tror sku jeg dropper min bestilling og tager LG'en.

Synes simpelthen designet er supert, til den pris...

Men vil meget, meget gerne argumenteres fra det ;-)

Mvh Velsing

PS: Hvor er alle reviewsne af PQ6000??? Det jeg linker til er stort set det eneste grundige jeg har kunnet finde..
Af sketchpad
Jeg har selv haft forskellige Panasonic TV i flere år (13+ år), og er stor fan af Panasonic fordi de laver virkelig nogle produkter der holder.

Da jeg valgte LG plasma, var det lidt fordi det var det der havde alle faciliteter (4 HDMI) og dødlækkert, acceptabelt sortniveau og meget lidt burn-in/retention (intet = efter over 1000 timer+ nu) så det har jeg ikke angret på en dag, så det kan du rolig gøre.
Af Sten
Jeg stod med den samme "udfordring" indtil i går. Skulle det være Panasonic (S10) eller en af LG's plasmaskærme?
Det skal tilføjes, at jeg har haft en og samme Panasonic plasmaskærm siden 2006, hvilket jeg har været yderst tilfreds med. Der har aldrig været bøvl. Men nu var teknologien løbet fra den. Så nu var det tid til fornyelse.
Jeg har brugt ca. 2 måneder på at studere andres budskaber i diverse forums og portaler på nettet, læst brugervejledninger og meget andet. Ditto har jeg besøgt flere butikker, hvor de nævnte mærker/modeller har været opstillet.
Konklusionen på mit searcharbejde blev, at de omtalte mærker havde hver deres fordele og ulemper. Så pludselig skulle der besluttes på "mavefornemmelsen".
NB! Jeg tror på (læs: subjektiv vurdering), at en kalibreret LG skærm vil nå samme billedkvalitet, som en ikke kalibreret Panasonic skærm.

Det blev til LG's nye PQ6500, som netop er kommet på markedet. I morgen torsdag står den i min stue, og så skal der kigges fjernsyn.

Hvorfor det ikke blev Panasonic? Ingen tvivl om, at Panasonic fremstiller kvalitet, og de vil uden tvivl inden for få år bliver markedsledende. Dog skal de oppe sig på designet (læs: på de billigere modeller). I min optik er det for meget "pianolak og læder". Her er LG et skridt foran mht. "udtrykket", og et eller andet sted må vi (jeg) jo erkende - om vi (jeg) så vil det eller ej - at TV'et er et møbel.

Jeg synes også, at du burde afprøve en LG'er, nu hvor du alligevel befinder dig mellem to stole. Dutter det ikke, ja, så har du din returret.

Held og lykke med dit valg.
Af velsing
Godt!

Det bliver LG så!

Men hvad er nu det med PQ 6500? Hvad kan den i forhold til PQ6000?

Så må vi atter sadle op og Google videre

Herligt!

Mvh Velsing
Af Sten
Jeg har været i korrespondance med LG om netop de to modeller og deres forskelle. LG's tilbagemelding var følgende:
* PQ6500 har glasfront
* PQ6000 er ikke fuld HD, det er PQ6500
* PQ6000 er uden DVB-C, PQ6500 er med (både dvb-c og dvb-t)
* PQ6500 elforbrug skulle være halveret i forhold til PQ6000.

Det har ikke været mig muligt at få bekræftet omtalte forskelle fra andre kilder.

Endvidere skulle der designmæssigt også være en lille ændring - men til det endnu bedre. Men vi får se.
Af Sten
Har i formiddags endnu engang været i dialog med LG. Jeg kunne ikke forstå, at skærmen skulle være fuld HD, når ”resolution” er oplyst til 1024 x 768p/1366 x768p. Der var tale om en fejl fra LG's side. Skærmen er "kun" HD Ready. Det var lige et minus point til LG og skærmen. :((

Dermed bliver forskellen på PQ6000 og PQ6500 følgende:
* PQ6500 har glasfront
* PQ6000 er uden DVB-C, PQ6500 er med (både dvb-c og dvb-t)
* PQ6500 elforbrug skulle være halveret i forhold til PQ6000.

Data anført med "fed" er ditto ændret fra tidligere.
Af Sten
Den skulle være rettet tidligere ... altså fra PQ6500 til PQ6000.
Af Flarup
Jeg har faktisk også siddet med samme tanker bare med LG PS8000 i tankerne. Hvorfor har i ikke den med i jeres overvejelser ?
Af Sten
For mit vedkommende ...
1) PS8000 fås fra 50" og opefter ... og den har jeg ikke fysisk plads til
2) PS8000 koster minimum et par tusser mere ... og i disse krisetider ...

Men ellers ..., ja!
Af Supergris
Har selv 50" PQ6000. Troede også den havde glasfront, men måske det bare er plastik???
Vil en glasfront give bedre billede, ligesom det skulle være forskellen på de nye LCD-modeller LS8000 og LS8500???
Det med bedre elforbrug er vist kun, hvis man bruger sparefunktionen, der giver væsentligt mindre lys og kontrast!!!
Ellers er jeg ovenud tilfreds med billedet på min skærm! Retention kan ses ved skift til helt mørk baggrund efter skift fra noget tekst eller logo, men forsvinder hurtigt igen, så jeg ser det ikke som noget større problem...
Af Sten
En eller anden har fortalt mig, at man kan se en forskel på plexiglas og alm. glas, når TV'et er slukket. Først nævnte skulle "bølge", - kalder man det vidst, hvor alm. glas ikke har nogen bløde ujævnheder. Man ser dog ikke forskellen, når TV'et er tændt. Mht. billedoplevelsen giver flere brugere udtryk for, at det giver flere refleksioner med alm. glas. Kan ikke huske mine kilder. Læst det et eller andet sted på.

En netbutik har fortalt mig, at PQ6500 bruger ca. 35% mindre strøm med LG´s nye energi saving panel. Så du har ret mht. sparefunktionen.
Menuen og softwaren er i øvrigt også blevet opdateret på PQ6500.

Supergris! Hvor mange timer har du brugt din 50PQ6000?
Af Supergris
Jeg ved ikke nøjagtigt, hvor mange timer det har været brugt, men jeg har haft det i 4 mdr., og det har været flittigt brugt, både til film og til konsolspil med min Xbox 360!
Fantastisk billede og intet slør. Selv alle mine venner og bekendte er imponerede over biledkvaliteten! Der er jo stadig mange, der mener et 50 " tv er for STORT, dem om dét, nok mest quinderne, men køber nok et større til næste år. Sidder på ca. 4 meters afstand!