Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Her er en helt konkret udfordring til alle jer skærm-eksperter....

1. STØRRELSE OG OPLØSNING
Betragtnings-afstand: fra 1,5 - 4,5 meter. Så er vi vel oppe i 50 tommer med 1080p? Eller er 46 tommer nok?
Vi vil gerne have lidt biograf-fornemmelse over det, i hvert fald fra 2,5 meter, som bliver den typiske afstand. Vores to sofaer vender "fodenden" til skærmen. De nærmeste sidder i sagens natur ret skråt for, så den skal have god betragtningsvinkel.

2. PANEL-TYPE
Ovenstående taler vel for plasma, selv om jeg er lidt nervøs for burn-in og genskin. Er reflekserne i en plasmaskærm værre end i en billedrørskærm? Eller er problemet bare større pga. ringere lysstyrke? Skærmen vender ud mod et vinduesparti, men vi har da rullegardiner og ser også mest film om aftenen.

3. BILLEDKVALITET
Billed (og lyd) kvaliteten er altafgørende. Vi kommer fra et glimrende 36 tommer Philips billedrørs-tv (nypris over 30.000 kr.) og lægger stor vægt på fx. naturlige hudtoner, bevægelser og mørke nuancer. Fås det overhovedet lige så godt i en fladskærm?
Kilden til live-tv er YouSee, så MPEG4 DVB-C er et must. Er det korrekt forstået, at jeg bare kan smække antennestikket i skærmen - og så har jeg fx. DR HD, selv om vi kun har grundpakken? Altså uden CA-modul eller lignende?
Den anden hovedkilde er dvd-film, nogle af disse i let komprimeret format (typisk 70-80 pct med dvd-shrink). Så skærmen skal være nogenlunde tilgivende med den slags - men samtidig yde optimalt i digital HD. Herunder også PlayStation 3.

4. DIVERSE FINESSER
Netværk: Vi har en NAS (Synology) med fotos og video, vi gerne vil nyde i tv-stuen. Kunne være rart, om skærmen understøttede dette, men ikke et ultimativt krav, da vi jo kan bruge PS3.

3D: Kommer vel først næste år? Og kræver vist en hurtigere skærmopdatering?

Trådløs HDMI: er jo en kostbar luksus. Vi vil helst hænge skærmen på væggen, men gider ikke have en kabelskinne kørende op til den.
Omvendt har vi små børn i huset - og er lidt bange for at skærmen vælter, hvis den bare står på foden. Kan man fastgøre den til bagvæggen med beslag, som man gør med reoler? Hvis I foreslår et konkret tv, kender I måske også et matchende møbel, der rummer receiver osv.?

5. PRISEN
Jeg vil nødig betale over 12.000 kroner. Men hvis et par tusser ekstra gør en afgørende forskel, kan jeg måske overbevises. Alternativt: Hvis man kan få "næsten det hele til den halve pris", vil jeg købe billigt nu - og så igen om fx. 3 år.

Lad os få nogle bud på bordet, så jeg kan komme i Elmutanten (eller TapeConnection eller hvor den udkårne model nu er billigst...).

BONUS-SPØRGSMÅL:
Når jeg nu ikke vil betale for YouSees PVR-boks: Kan jeg trække et scartkabel fra tv'et til min gamle harddiskoptager og så optage i digital kvalitet (samme kanal som tv'et viser)? I alle tilfælde kan man vel sætte en T-splitter i tv-stikket på væggen - og så køre signalet analogt ind i harddiskoptageren og bruge dennes tv-tuner? Måske endda med picture-in-picture?
Bigby skrev:1. STØRRELSE OG OPLØSNING
Betragtnings-afstand: fra 1,5 - 4,5 meter. Så er vi vel oppe i 50 tommer med 1080p? Eller er 46 tommer nok?
Jeg vil anbefale en 50". Det giver en god oplevelse ved 2,5 m afstand.

Bigby skrev:2. PANEL-TYPE
Ovenstående taler vel for plasma, selv om jeg er lidt nervøs for burn-in og genskin. Er reflekserne i en plasmaskærm værre end i en billedrørskærm? Eller er problemet bare større pga. ringere lysstyrke? Skærmen vender ud mod et vinduesparti, men vi har da rullegardiner og ser også mest film om aftenen.
Ja, det taler mest for plasma. Genskin er ikke værre en med et CRT TV i min mening, og da I har gardiner, så ville jeg slet ikke bekymre mig. Jeg har ingen gardiner i min stue og har vinduer i øst/vest-vendte facader, og har valgt plasma alligevel.
Bigby skrev:3. BILLEDKVALITET
Billed (og lyd) kvaliteten er altafgørende. Vi kommer fra et glimrende 36 tommer Philips billedrørs-tv (nypris over 30.000 kr.) og lægger stor vægt på fx. naturlige hudtoner, bevægelser og mørke nuancer. Fås det overhovedet lige så godt i en fladskærm?
Ja, det kan du sagtens få på et moderne fladskærms-TV. Der er ingen garanti for, at dit CRT TV er bedre på den front. En godt kalibreret fladskærms-TV vil være mindst ligeså godt.
Bigby skrev:Er det korrekt forstået, at jeg bare kan smække antennestikket i skærmen - og så har jeg fx. DR HD, selv om vi kun har grundpakken? Altså uden CA-modul eller lignende?
Ja. DR HD vil kunne ses i alle pakker uden kort og CA modul. Se mere her:
http://yousee.dk/element.php?dogtag=ktv_priv_tv_nye_spk
Bigby skrev:4. DIVERSE FINESSER
Netværk: Vi har en NAS (Synology) med fotos og video, vi gerne vil nyde i tv-stuen. Kunne være rart, om skærmen understøttede dette, men ikke et ultimativt krav, da vi jo kan bruge PS3.
Med en PS3 ville jeg ikke lade dette være et afgørende krav. Hellere et godt billede uden DLNA, end et middelmådigt billede med DLNA.
Bigby skrev:3D: Kommer vel først næste år?
Trådløs HDMI: er jo en kostbar luksus. Vi vil helst hænge skærmen på væggen
...
5. PRISEN
Jeg vil nødig betale over 12.000 kroner. Men hvis et par tusser ekstra gør en afgørende forskel, kan jeg måske overbevises. Alternativt: Hvis man kan få "næsten det hele til den halve pris", vil jeg købe billigt nu - og så igen om fx. 3 år.
At stille så mange krav, og så kun ville betale 12.000 kr. hænger ikke sammen. Trådløs HDMI, 3D mv. får du ikke for den pris. Gang det med mindst 2, hvis du vil hoppe på dén vogn.

Panasonic V10 er et godt bud, men dit budget er for nærrigt til en 50" model. Ligeledes ville Samsung B850 have været et godt bud, men igen så er dit budget for lavt. Disse modeller ville ellers have givet dig mange af de ting du efterspørger, inkl. DLNA.

Hvis du stiller TV'et på en fod, så kan du bruge skruerne til vægbeslaget til at sætte snore ind til væggen bagved, og derved sikre, at det ikke vælter.
Af Bigby
Tak for udførligt svar.

Du anbefaler V10 som jeg netop selv havde kig på pga THX. Som jeg skrev, kan jeg nok lokkes til at bruge et par tusser over de 12K - og V10 har jeg da set til ca. 14K.

Tillader mig så lige et par tillægsspørgsmål om netop denne model:

Har den OK lydkvalitet - i forhold til en god Philips-CRT?
Summende, snurrende vifter (umuligt at afgøre i butikken)?
Virker EPG'en hos YouSee - uden deres PVR-boks ("nu og næste" osv)?

Jeg har self. læst anmeldelsen - og er lidt bekymret over kritik af sortniveau og sågar kommentarer om lilla misfarvninger (så vidt jeg husker)? Men alt er jo relativt. Og de sidste Pioneer-skærme er vel for gamle til at have MPEG4...
Af nkbitsch
5090H og krp-500a har dvb-t mpeg 4
Af RogueAgent
Bigby skrev:Tillader mig så lige et par tillægsspørgsmål om netop denne model:

Har den OK lydkvalitet - i forhold til en god Philips-CRT?
Uanset hvilken fladskærm du vælger, måske med undtagelse af B&O og Loewe, bør du ikke forvente en lydkvalitet som den man var vant til fra de bedre CRT TV - det er simpelthen ikke fysisk muligt at få klemt et fornuftigt højttalerkabinet ind i skærme der skal være så flade som man forventer idag.

V10 hører til i den bedre ende af de nyere fladskærme hvad lyd angår, men bliver stadig slået af et par PC højttalere til 99 kr i Aldi, og er derfor ikke egnet til ret meget andet end TV avisen og sitcoms, hvor lyden ikke er så afgørende...
Af Bigby
Men jo ikke DVB-C? Og som nævnt skal den køre på YouSee.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Bigby skrev: Har den OK lydkvalitet - i forhold til en god Philips-CRT?
Summende, snurrende vifter (umuligt at afgøre i butikken)?
Virker EPG'en hos YouSee - uden deres PVR-boks ("nu og næste" osv)?

Jeg har self. læst anmeldelsen - og er lidt bekymret over kritik af sortniveau og sågar kommentarer om lilla misfarvninger (så vidt jeg husker)? Men alt er jo relativt. Og de sidste Pioneer-skærme er vel for gamle til at have MPEG4...
Lyden vil du ikke få i HIFI-kvalitet, som det også er nævnt af andre. Det er skærmen for flad til.

Der er blæsere i V10, som også afgiver lyd, ligesom selve panelet afgiver en summende lyd. Køb den et sted hvor du kan få lov at prøve skærmen hjemme først, hvis dette er et problem for dig.

Ja, EPG virker på Yousee uden PVR-boks. EPG er jo noget der er indbygget i TV'et, og ikke noget boksen tilfører selve TV'et.

Den lilla misfarvning på V10 er blevet fjernet med en opdatering for adskillige måneder siden. Intet nyt TV burde have dette problem.
Af Bigby
Det lyder da som om, jeg skal se nærmere på 50V10.

TapeConnection sælger den til 14,9 - så mon ikke den ryger ned i 13-14K inden længe. Er TC mon til at tale med hvad prisen angår? Eller kan I anbefale en forhandler med en sund jysk indstilling til dette?

Måske er her nogen, der har købt 50'eren, som har noget at tilføje i forhold til Flatpanels-testen, som jo var af 42-modellen?

Tak for hjælpen - jeg er allerede meget mere afklaret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Søg lidt i forum på 50V10. Der skulle være flere tråde om TV'et herinde.