Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Strandvasker
Jeg har kontaktet Samsung 3 gange nu og mærkværdigt nok fik jeg faktisk bedst respons på min første email, som til gengæld var den mindst konstruktive.

Første email var af karakteren "Helt ærligt, kan det virkelig passe? Vi er i 2009, kom ind i kampen gutter!", ikke specielt konstruktiv, og der fik jeg svaret:
Du har ganske ret i, at der er en del som kontakter os vedrørende
sortering af digitale kanaler.
Jeg håber også snart at ingeniørerne finder på en løsning, hvor du kan
sortere digitale kanaler uden at skulle lave nye kanalsøgninger hver
gang de ændrer i de digitale signaler. Det er derfor Samsung har lavet
den sådan som det er p.t.
Vi sender også dit bidrag videre "op i systemet", men vi er godt klar
over at der er mange som ville blive rigtigt glade for den mulighed.
Sådan, "vi ved det godt, vi arbejder på sagen, det ville være rigtigt fedt at få løst.

I min anden email skitserede jeg den ide jeg også har postet her i tråden med at bruge kanalernes navne til at omgås at kabeludbyderne åbenbart flytter rundt på tingene. Når jeg trykker knap 7, så vis mig den kanal der hedder Disco uanset hvor den ligger idag, bare lad et stykke software rende channel list igennem for mig så jeg ikke behøver gøre det selv. Jeg er godt klar over at de ikke bare lige klamper noget software sammen og skovler på markedet fordi en forbruger har en halvbagt ide, men jeg ved også at det programmeringsmæssigt er relativt enkelt at lave sådan en søgning når de allerede har en channel list liggende et sted i memory (og det må de jo have for at kunne vise mig listen når jeg trykker på channel list knappen).

Min anden email fik jeg ingen respons på.

I min tredie email fortæller jeg dem så at jeg har set funktionen virke i et samsung tv, dvs. ingen grund til at de skal have ingeniørerne til at opfinde den dybe tallerken endnu en gang. Modelnummer og hele svineriet er lagt med, så selv om det måske ikke lige er en model beregnet til det nordiske marked, så ved de alligevel hvor de kan lede efter en løsning.

..men nej, "det er en hardware dims, dit tv kommer ikke til at kunne det!"

Det er ren Tim & Gordon godnat historie: "Samsung vidste nu hvordan de kunne løse problemet og kunderne glædede sig til en opdatering.. men sådan gik det ikke! Godnat og sov godt".

Jeg tror mit næste træk skal være at høre Forbrugerombudsmanden om den manglende sorteringsmulighed kan anses som en mangel ved produktet, det er vel rimeligt naturligt at forvente det er en funktion alle tv har. De har et eksempel med nogle vandrestøvler der ikke kan tåle regn, det har man lov at forvente vandrestøvler kan og det er en mangel hvis de ikke kan, så lur mig om ikke også man efter 40 år med tv hvor kanalerne kan sorteres har lov at forvente at en 2009 model også kan det?

Jeg ved at den manglende sortering vil irritere mig hver gang jeg bruger tv'et, så det ville være en fornøjelse at give Samsung valget mellem at udbedre manglen eller betale pengene tilbage. Jeg skal naturligvis nok orientere om det her hvis Forbrugerombudsmanden mener det er en mulighed.
Af Aviator
Ved ikke om det er at stramme den lidt m.h.t forbruger instanserne. Men da et forsøg værd.

Men det det får da vikinge blodet til at bruse, og man bliver helt rørt over at Samsung har en hel produktions linje kun rettet mod Scandinavien - og hvor det putter ting i helt specielt til os, og tager andrer ting ud, så de ting de putter i ikke virker efter hensigten alligevel.

Jeg troede egentlig at modellerne blev produceret end til hele verden, og man software specificerede TVet til det enkelte marked. Jeg er ikke ekspert i produktions linjer, men det må da alt andet lige gøre afsætningen simplerer hvis et marked sælger dårligt at man kan "omstille" det til andet marked gennem softwaren.

Det er jo farligt at rode med hjertet af TVet, og det er mere der den ligger?

Men spændende at hører hvad forbruger bassen siger :-)
Af Strandvasker
Aviator skrev:Ved ikke om det er at stramme den lidt m.h.t forbruger instanserne. Men da et forsøg værd.
Jeg vil egentlig også helst bare have problemet løst på fredelig vis, jeg er på andre punkter rigtigt glad for tv'et. Jeg ved bare at det er noget der vil blive ved med at irritere mig, og havde jeg haft muligheden for at opdage problemet indenfor de første to uger var tv'et blevet returneret. Desværre havde jeg ikke adgang til digitale kanaler før ca. en måned efter jeg købte tv'et og der var det så for sent at gøre brug af returretten.

Så lige nu står valget mellem at leve med problemet og håbe på samsung en dag får vilje til at fikse det eller forsøge at få erklæret tv'et mangelfuldt så jeg får lov til at forlange de enten udbedrer manglen eller lader købet gå tilbage.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
At sammenligne det med en vandrestøvle, der ikke tåler vand, er nok at sætte den på spidsen. Det svarer vel til et TV, der ikke kan vise grøn og blå. Du synes måske, at det er en væsentlig mangel, som er altødelæggende for din TV-oplevelse, men det er der nok mange der ikke gør. Alle ville nok være trætte af en vandrestøvle, der fungerede som en si...

Ikke, at jeg dermed synes, at det er i orden, at de fejer dig af på den måde, eller i det hele taget laver sådan noget makværk, men i TV-verdenen går det stærkt, og modellerne udskiftes ca. hvert halve år, så motivationen til at fejlrette på gamle modeller er sikker lille. Selvom idéen om god kundeservice burde diktere det modsatte.
Af fkj
Det lyder fuldstændigt vildt det her.

Er det også sådan med de nye tv fra Samsung (f.eks. 6-, 7-, og 8000-serierne)?

Er der andre tv, der har samme problem? Sony, Panasonic,...?

mvh Frank
Af Strandvasker
fkj skrev:Er det også sådan med de nye tv fra Samsung (f.eks. 6-, 7-, og 8000-serierne)?
Svært at sige, min kammerats LE32B541 kan godt sortere men mit LE32B535 kan ikke på trods af de to tv såvidt jeg kan se har identiske specifikationer, hans er blot en tysk model. Hvis man så endda bare kunne se af specifikationerne om tv'et var med kanalsortering eller ej, så vidste man da hvad man skulle lede efter, men som det er nu er det jo ren "koreansk roulette".. :o
Brugeravatar
Af Johnjohn
fkj skrev:Det lyder fuldstændigt vildt det her.

Er det også sådan med de nye tv fra Samsung (f.eks. 6-, 7-, og 8000-serierne)?

Er der andre tv, der har samme problem? Sony, Panasonic,...?

mvh Frank
LG Kan Heller ikke , så LG og Samsung kommer ikke hjem til mig :(
Af andre.t.a
da jeg i sidste uge modtog mit LE32B650T2p søgte jeg på seneste firmware, jeg kunne få. (hvad jeg altid gør ved ny hardware).

hentede 2004.8 på samsung worldwide (ikke den danske) her

på min box hvis jeg går i / Ch.list / marker en kanal / Tools / Edit Channel number / 1-9999 /

Flytter den kanalen til det valgte nr ,hvis der allerede er en kanal bytter de plads, hvis der ingen kanel info er på den valgte, bliver det nummer bare added til din channel list.

note du kan også slette en channel fra den normale channel list (Added Channel) så forsvinder den fra denne visning, men vil stædigvæk være i listen valgt med /all som greyed out. men vil ikke blive valgt med P up eller p Down, du vil altid kunne tilvælge denne channel igen , samme metode.

God fornøjelse nu skal jeg bare få EPG til at vise et billed 8)
Brugeravatar
Af Johnjohn
andre.t.a skrev:da jeg i sidste uge modtog mit LE32B650T2p søgte jeg på seneste firmware, jeg kunne få. (hvad jeg altid gør ved ny hardware).

hentede 2004.8 på samsung worldwide (ikke den danske) her

på min box hvis jeg går i / Ch.list / marker en kanal / Tools / Edit Channel number / 1-9999 /

Flytter den kanalen til det valgte nr ,hvis der allerede er en kanal bytter de plads, hvis der ingen kanel info er på den valgte, bliver det nummer bare added til din channel list.

note du kan også slette en channel fra den normale channel list (Added Channel) så forsvinder den fra denne visning, men vil stædigvæk være i listen valgt med /all som greyed out. men vil ikke blive valgt med P up eller p Down, du vil altid kunne tilvælge denne channel igen , samme metode.

God fornøjelse nu skal jeg bare få EPG til at vise et billed 8)
Box? hvilken Box
Af Aviator
Hejsa.

Jeg synes efterhånden denne tråd med al ønskelig tydlighed illusterer et reelt problem.
Jeg glædes over at software måske kan løse det, men hvordan ser Samsung Nordic på at vi updaterer "udenlandsk" ? ..

Er der nogen som ved hvordan man kan få denne tråd videre til toppen af Samsung nordic?

Når de ikke selv kan, kan vi da hjælpe lidt.

Og den der kanalguide fungerer heller ikke hos mig - har forhørt mig hos YouSee og de giver mig svar senest imorgen.
Den virker som sådan ok, men den viser bare ikke billede og lyd.
Af andre.t.a
Der igen speciale (Dansk) Firmware , så om du får den fra et tysk / svensk/ international site betyder ikke noget så længe at dem firmware du henter har samme modelnummer understøttelse.

under alle omstændigheder, er der en udmærket backup funktion indbygget, så du kan altid gå tilbage til den version du opgradere fra.

stor firkantet ting til at vise levende billeder på = Box = TV
Af Aviator
Hej Andre,

Tjaa, firmwaren til mit TV er fra April måned, og den er installeret i TVet.
- Den har ændret rækkefølgen af kanaler til at tilgodese de danske kanaler først. Ganske ok, og med EPG, som nu snart kommer til at virke (Ifølge YouSee) særdeles enkelt at få overblik og skifte kanalerne via guide knappen.

Men updaten har ikke highlighted muligheden for digtial kanal selektion. Og om der nogensinde kommer en sådan er nok uvist - Samsung satser antageligt udelukkende på nye kunder, og ikke den masse af allerede etablerede Samsung ejere.

Jeg tror nu EPG/guiden knappen er det som gør jeg finder glæde ved en hyggelig aften zapper fremefter :-)
Af molassen
Hej alle.
Ser lige I har problemer med sorteringen at de digitale signaler.
Jeg har løst det på min LE26B455 og det er nemt at fixe :) Jeg ved ikke om DVB-C og dymamisk CI skaber problemer, men hvis man anvender DVB-T er dette en løsning.

Problemet findes på alle de nordiske versioner af Samsungs TV - modellerne, dem som ender på 5. Samsung har låst for sortering af digitale kanaler på alle nordiske modeller. Nogle påstår de er fordi de sælger en digital boks til YouSee. Dette vil de dog ikke indrømme og jeg fik også et svar tilbage om at tuneren var statisk bla bla.
På et andet forum fandt de ud at at man kunne redigere kanalnummeret på de digitale kanaler på LE32B650 som er den Europæiske version men ikke på LE32B655 som er den Nordiske. Løsningen er at gå ind i service menuen og ændre region fra Nordisk til Europæisk. Derefter skal man sætte digitalt land til Andre og tune kanalerne ind igen. Vupti - nu har man menuen Rediger kanalnummer og de digitale kanaler kan placeres som man vil.

Læs mere her http://www.recorders.dk/forum/forum_pos ... PN=1&TPN=1

mvh. Morten, som nu er mega glad for mit Samsung.
Af Aviator
Hej Molassen,

Tak for denne oplysning. Personligt har jeg det ikke godt med at rode i servicemenuen. Lidt ligesom at rode med Bios på sin PC.

Man skal være mere end almindelig vågen, og selve brugerfladen i servicemenuen er meget anderledes, og man risikere at lave forkerte input.

Jeg er stadig af den overbevisning at en sådan vejledning bør komme direkte fra Samsung, og endnu bedre en update som automatisk ændrer relavante parametre i servicemenuen. Ligesom en Bios update.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9