Jeg var også længe på jagt efter et nyt fjernsyn, og jeg fik ligeledes masser af tid til at gå med at "lure" herinde på flatpanels.dk. De store plasmaskærme fra Panasonic og Samsung overvejde jeg længe, men jeg endte altså også med et Sony Z5500. 
Hvorfor så det, når man betænker Rasmus' ikke alt for overstrømmende anmeldelse?  

Tjah, generelt har jeg vel præference for Sony. Flere i familien har en, så jeg var bekendt med udstyr, betjening og kvaliteten af såvel billedet som apparatet i sin helhed. Jeg oplevede det som et sikkert køb uden overraskelser.
Nu har jeg så haft fjernsynet i en måned, og jeg er meget tilfreds. Biografprofilen blev indtillet efter Rasmus' målinger, og det ser rigtig godt ud. Den første BD-film, fruen og jeg så, var The Bourne Identity.  

Vi sidder ca. 2,80 meter skærmen, og det er OK, men man skal bestemt ikke være længere væk, når man ser 1080p.
Nu venter vi så på, at vores kære afdelingsbestyrelse får lukket op DVB-signalet, så vi kan se noget HD-tv. Ifølge et opslag ude på trappen skal man bruge en såkaldt "digibox" i den forbindelse, og man advarer imod selv at købe en digitaltuner, før vi har fået nærmere besked. Personligt regner jeg dog med, at den indbyggede DVB-C tuner i vores nye fjernsyn nok skal klare opgaven... 

Signalet kommer fra TDC/Yousee. Lige nu har vi kun et analogt signal, og jeg kan bekræfte Rasmus' observation fra anmeldelsen: det ligner noget, der er løgn... 

Vi bestilte vores fjernsyn på nettet hos Midt-Data, og det gik sådan set fint. Beklageligvis følte Post Danmark anledning til behandle vores pakke til kr. 22.000 på sammen måde, som man behandler en sæk kartofler.  

Da jeg pakkede fjernsynet ud, konstaterede jeg, at bagbeklædningen gabte en forneden samt en lille flig (ca. 2 centimeters længde) var slået af i nederste venstre hjørne på rammen. Emballagen bar ingen synlige spor af hårdhændet behandling, men mange af flamingostykkerne indvendig var flækkede, så den har fået en "omgang" - ingen tvivl om det.
Jeg anmeldte straks sagen til Post Danmark, men her efter en måned er det endnu ikke lykkedes at arrangere en afhentning. Jeg talte ellers med dem for tre uger siden, hvor de lovede at ringe tilbage. Siden er intet sket. De har tre telefonnumre, en mailadresse og en postadresse - intet sker.
På baggrund af disse erfaringer, det forhold, at fjernsynet tilsyneladende fungerer perfekt samt, at skaderne er kosmetiske, har min kone og jeg valgt at opgive sagen mod Post Danmark. Hvis det tager så længe overhovedet at få det afhentet, hvor længe vi det så ikke tage, før vi får fjernsynet tilbage? Tre måneder? Seks måneder? Det orker vi simpelthen ikke. I går satte jeg bagbeklædningen på plads, og kassen blev sat i kælderen, og det gamle CRT-fjernsyn og DVD-afspiller ryger på QXL i dag. Så er der ryddet op.
Og den lille afslåede flig? Sandheden er, at skaden ikke er særlig synlig, så den lever vi så med, men det betyder selvfølgelig, at Post Danmark slipper afsted med at sparke til andres folks ejendele, og det er principielt set ikke OK, men vi vil også gerne videre med vores liv - og ikke mindst nyde vore nye og ellers dejlige fjernsyn.
Hvad har jeg så lært af denne sag? Næste gang, jeg skal købe et fjernsyn på nettet, husker jeg at sætte et flueben i feltet "sendes som forsigtigpakke". Det koster selvfølgelig, men hellere det end at modtage et beskadiget fjernsyn. Omvendt er den eneste forskel mellem forsigtigpakker og almindelige pakker måske kun den, at Post Danmarks medarbejdere bruger gummisko, når de sparker til en forsigtigpakke og ikke som normalt træsko... 

Jeg beklager at have trættet jer denne lange smøre.  

God søndag.