Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Klaus GO
jeg har en PX80'er og er meget tilfreds med det. Er i den heldige situation at der er en som vil købe det, samtidig med det her komplett tilbud.

Dette er mit første indlæg herinde, så jeg vil starte med at sige at jeg har meget lidt styr på alle de nye signaler m.m., så venligst bær over med mig hvis spørgsmålene er helt hen i vejret grin :D

jeg modtager kabeltv (tdc uden boks) og det giver jo et noget dårligt billede, så derfor har jeg også en stueantenne (dvb-t).
imorgen kommer så det nye digi signal og mit spørgsmål er om jeg så via kabeltv kan se DR, TV2 osv + de nye HD kanaler i digi format på x10'eren uden nogen boks?

Vil X10'eren være det bedste valg eller er det pengene værd at købe et andet tv med 1920x1080 istedet f.eks s10?

kommer der mon yderligere nedsættelser af x10 andre steder eller mon kun det gælder denne uge?
Brugeravatar
Af radiomand
Hej Klaus GO.

lige det med datoerne.

Den 14/9-09 blev de digitale signaler hos YouSee givet fri, disse frie kanaler kan ses via DVB-C tuneren (sådanne en har X10Y eren.).

Den 1/11-09(om en mdr.) starter de nye DR kanaler på DVB-T systemet i MPEG4.(disse kanaler vi du ikke kunne modtage på dit PX80 tv, da denne kun har MPEG2 DVB-T tuner, via din stueant.)

YouSee vil pr. 1/11-09 også sende bla. den nye DRHD kanal ud på deres frie digitale kabel net, så denne vil også kunne modtages på X10Y eren.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du blander lidt rundt i lukning af det analoge signal og kabel-TV. De to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Det signal der lukkes for, er det luftbårne analoge signal, som du har kunne fange med en tagantenne.

Med andre ord, så har lukningen at det analoge signal ikke nogen indflydelse på dig. Hvis du ser kabel-TV fra Yousee, så er det digitale signal allerede gratis, og skal kunne se dem via DVB-C tuneren. Hvis du har kabel-TV gennem andre udbydere, så er det kun DR1, DR2, DR Update og TV2 du kan se gratis via din DVB-C tuner.

Du blander vist også rundt i din egen TV-model. Er det X10 eller PX80 du har?
Af Klaus GO
som jeg skriver så har jeg nu en px80'er, men overvejer at købe en X10'er

jeg benytter en stueantenne, da PX80'eren jo kun har en DVB-T tuner, for at få et bedre billede.
Da jeg har adgang til kabeltv vil X10'eren jo give mig et bedre billede da den har DVB-C tuner, korrekt?

Vil X10'eren være det bedste valg eller er det pengene værd at købe et andet tv med 1920x1080 istedet f.eks S10?
Af xcardman
Jeg havde en valgt en s10 eller g10. ikke på grund af full HD.
men gamma kan sættes til 2.2 på de to. oplevelsen af bedre kontrast
som jeg synes var et svagt punkt på en px80
har selv haft en i et år
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du har adgang til digitale kabel-TV kanaler, så vil X10 give dig samme billedkvalitet som PX80 på DVB-T nu. Fuld HD er ligemeget til TV-brug, da der nærmest ikke er nogen kanaler der udelukkende sender i ægte 1080i.

Om S10 er pengene værd ift. X10 må du selv vurdere. Har du brug for fuld HD?
Af Klaus GO
jeg skal bruge skærmen til tv + Bluray, og nu kommer der jo en DR HD kanal. Om jeg har brug for full HD er jeg ikke klar over, da jeg ikke er sikker på hvad begrebet dækker over.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fuld HD dækker udelukkende over en opløsning på 1920x1080. Ikke andet. DR HD vil blive sendt i 720p, dvs. ikke i fuld HD opløsning. Blu-Ray er i fuld HD.

Hvis du ikke har tænkt dig, at gå op i mere end 42" så er fuld HD ret ligegyldigt. Du skal sidde usandsynlig tæt på en fuld HD skærm ift. en alm. 720p skærm for at kunne se forskellen.
Af Klaus GO
-så med andre ord er 42X10'eren det rette valg (da jeg i forvejen er meget glad for mit 42PX80)!

Tak for hjælpen :-)