Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har i lørdags købt et panasonic g10.

Tv'et flimre og blinker dog som en crt skærm ved en 60 - 75 hz.

For hurtigt meget tratte øjne.

Hvadan kan det være at denne ulempe ikke er nævnt ret mange steder?

Står med et tv' jeg reelt ikke kan bruge.

Ja, jeg er meget følsom for dette, kan slet ikke holde ud at se på et 50hz crt tv.

Må se om jeg kan komme af med det....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TV'et kører ved 100 Hz, så det burde ikke flimre synligt. Nogle er mere følsomme end andre, men faktisk så blinker alle typer TV. LCD TV blinker også i deres baggrundsbelysning -både som CCFL og LED.

Giver du anmeldelsen skylden for at du synes dit TV flimrer? Hvis Rasmus ikke hører til skaren der kan se flimmeret, så er det jo svært at skrive om?

Har du aktiveret 100 Hz?
Af JacobPoulsen
Nej, giver ikke anmelderen skylden for noget som helst.

Undre mig bare over at det stort set ikke er nævnt nogen steder (anmeldelser/fora tråde)
Kan på ingen måde se at min gamle lcd skærm blinker. Heller ikke min Macbook pro med LED belysning kan jeg se blinke.

Men det gør de jo nok, bare ved højere hz.

Aktiverer 100 hz på et pana plasma? Det kan man da ikke?
Af BrianH
JacobPoulsen skrev:Nej, giver ikke anmelderen skylden for noget som helst.

Undre mig bare over at det stort set ikke er nævnt nogen steder (anmeldelser/fora tråde)
Kan på ingen måde se at min gamle lcd skærm blinker. Heller ikke min Macbook pro med LED belysning kan jeg se blinke.

Men det gør de jo nok, bare ved højere hz.

Aktiverer 100 hz på et pana plasma? Det kan man da ikke?
Jo, du kan slå 100Hz til og fra i menuen, men den burde være slået til som default
Af Abuu
Hej,
Naturligvis kan du aktivere og deaktivere 100 Hz.

På mit X10.. Menu .. indstilling .. andre indstillinger .. billedfrekvens

Måske er det nogelunde samme sti på dit G10?
Af Turbo
På mit PZ80 er default 50Hz hvilket giver som trådstarteren skriver flimmer/blinkeri - i menuén kan man slå 100Hz til og så er det næsten umuligt at se noget flimmer/blinkeri.

Dit G10 kan også køre 100Hz, det er bare dig der ikke har fundet det endnu i menuén.
http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Prod ... kInfo=true
Af hdmi
Turbo skrev:På mit PZ80 er default 50Hz hvilket giver som trådstarteren skriver flimmer/blinkeri - i menuén kan man slå 100Hz til og så er det næsten umuligt at se noget flimmer/blinkeri.

Dit G10 kan også køre 100Hz, det er bare dig der ikke har fundet det endnu i menuén.
http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Prod ... kInfo=true
Man kan ikke slå 100hz fra eller til....men man kan på med IFC. det kan være det hjælper...
Af Turbo
hdmi skrev:Man kan ikke slå 100hz fra eller til....men man kan på med IFC. det kan være det hjælper...

Hvad snakker du om, PZ80 eller G10?

Iflg. specifikationerne hedder det "100 Hz Double Scan" på G10 lige som på mit PZ80 - så jeg tror ikke på dig før evt. andet er bevist.

Hertz skrives med stort H når det forkortes (Hz).

Af hdmi
Turbo skrev:
hdmi skrev:Man kan ikke slå 100hz fra eller til....men man kan på med IFC. det kan være det hjælper...

Hvad snakker du om, PZ80 eller G10?

Iflg. specifikationerne hedder det "100 Hz Double Scan" på G10 lige som på mit PZ80 - så jeg tror ikke på dig før evt. andet er bevist.

Hertz skrives med stort H når det forkortes (Hz).

hej turbo....du har da ret i at der er 100hz..men man kan ikke slå det fra/til...har selv g10.. :)
Af bantam
Man kan på G10 ikke skifte mellem 50Hz og 100Hz (eller 48Hz og 96Hz for Blu-ray) som på f.eks. X10.
Af hdmi
bantam skrev:Man kan på G10 ikke skifte mellem 50Hz og 100Hz (eller 48Hz og 96Hz for Blu-ray) som på f.eks. X10.
tak Bantam :)
Af Turbo

Okey, jamen sorry da HDMI :)

Af hdmi
Turbo skrev: 
Okey, jamen sorry da HDMI :)

helt i orden ;)
Af JacobPoulsen
Problemet er mest når jeg spiller. Koncentrerer mine øjne, kan ikke spille mere end 30 min uden at få ondt i øjne.

Noget af det har helt sikkert også at gøre med afstanden og størrelsen på tv'et.

Har købt det i bilka, for 7800. Har skrevet en mail til dem. De siger at de nok godt vil tage det tilbage, dog med et tab til mig da de kun kan sælge det som en demo model. Aner så ikke hvor meget det er.

Det er helt sikkert mig der er "overfølsom", mange vil nok sige det er pjat. Men ved at det vil irretere mig hver gang jeg ser på tv'et.