Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

jeg har et problem med en tynd stiplet linie øverst på skærmen lige uden for billedet. Den kommer kun ved nogen kanaler, heldigvis gør den det ikke ved DR1, DR2, TV2, TV3, men er en del andre den gør ved, Zulu, TV2 Film, TV2 News og flere andre.

Jeg tror det er et problem med plasma TV, for mine forældre har lige købt LCD TV fra samsung og der kommer den linie ikke.

Skal lige siges det er panasonic jeg har, model TX-P42GA11.

Jeg har snakket med teknisk afdeling hos TV2, han kendte godt til problemet og sagde fejlen lå hos YouSee og at de havde gjort dem opmærksom på det. men tvivler på det bliver rettet, synes ikke der sker så meget hos YouSee. De har også lidt problemer med tilpasningen af billed størrelsen hos YouSee, hvis jeg feks. sætter Aspect til Auto, så er der nogen kanaler hvor den zoomer så meget ind at man ikke kan læse nederste linie af underteksterne, mener bla. den gør det på Discovery Channel, men også ved andre kanaler.

Så jeg har sat min til 16:9, eneste måde der virker så jeg får hele billedet med på alle kanaler.

Tager dog hatten af for at YouSee nu har frigivet de digitale kanaler, så man nu kan se dem uden kort og boks.

Men er der nogen af jer andre som har samme problem med den tynde stiplede linie øverst over billedet?
Af Ponduus
Prøv at slå overscan fra, mener jeg det hedder.
Af xcardman
Det er et panasonic problem og ikke et plasma problem.
men prøv og slå overscan fra eller til og problemet er løst.
kan heller ikke lige huske om det er fra eller til
Af Tom-H
xcardman skrev:Det er et panasonic problem og ikke et plasma problem.
men prøv og slå overscan fra eller til og problemet er løst.
kan heller ikke lige huske om det er fra eller til
Jow det har jeg prøvet, men så zoomer den ind så lidt af billedet ryger udenfor, måske ikke så meget, men kan bedst lide at man kan se hele billedet.

Med hensyn til billed tilpasning oplever i andre så ikke også at der kan være problemer når man kører med auto aspect ?

Synes det lidt sjovt hvis i siger det er et panasonic problem det med den stiplede linie, for ham ved TV2 snakkede om det som om det var kendt problem, ikke bare noget med panasonic. Mener faktisk slet ikke jeg nævnte for ham hvilket mærke jeg havde.
Af Ponduus
Jeg har ingen problemer med aspect radio. Jeg har et PX80 og ser tv fra Canal Digital.
Af xcardman
har selv haft et px80 og den havde samme problem, men kun fra den indbygede tuner. Men ikke på alle kanaler kan man se problemet.
med en ekstern tuner har jeg heller ikke set det.
Af LunD^
Vi har et X10Y 42 i stuen, og et gammelt 32 CRT i soveværelset, og vi har denne stribe på begge tv.

Jeg har dog sat overscan til på panaen, så forsvinder den.
Af andy83
Har et v10 og kender ikke til dette problem... Kun på ps3 men der er igen overscan
Af Tom-H
Okay noget tyder på det er panasonic problem, som sagt ikke alle kanaler den gør det ved heldigvis.

Ang. aspect så det kun hvis man modtager fra YouSee.
Af Tom-H
Tænkte på er det noget der kan repareres eller noget man bare må leve med på panasonics modeller?
Af ckn
Mit V10 gør det også på nogle kanaler... Mener også som andre skriver, at det har noget at gøre med den der overscan-funktion...
Af bantam
Fænomenet forekommer kun på SD TV-kanaler, hvis man kører uden overscan. Det er simpelthen styresignaler og tekst-TV indlejret i billeddelen, som man kan se noget af - men SD har aldrig været beregnet til at køre uden overscan, hvorfor man på et TV normalt ikke ser disse signaler på et TV, med mindre billedet er forskudt vertikalt nedad eller er skaleret til at køre uden overscan (eller endda med underscan).

Hvis man kan tale om en fejl, består fejlen i, at man kan slå overscan fra på SD TV-kanaler.

HD-signaler har ikke denne typer signaler indlejret i billeddelen.
Af Tom-H
bantam skrev:Fænomenet forekommer kun på SD TV-kanaler, hvis man kører uden overscan. Det er simpelthen styresignaler og tekst-TV indlejret i billeddelen, som man kan se noget af - men SD har aldrig været beregnet til at køre uden overscan, hvorfor man på et TV normalt ikke ser disse signaler på et TV, med mindre billedet er forskudt vertikalt nedad eller er skaleret til at køre uden overscan (eller endda med underscan).

Hvis man kan tale om en fejl, består fejlen i, at man kan slå overscan fra på SD TV-kanaler.

HD-signaler har ikke denne typer signaler indlejret i billeddelen.
Hvad betyder SD ? og vil det sige på dem hvor stregen ikke kommer de er ikke en SD kanal ?

Som sagt hvis jeg slår overscan til så bruger den det på alle kanaler, den zoomer lidt ind på billedet, men desværre så meget at der forsvinder for meget af billedet synes jeg, evt. tekst der måtte være nederst i et billed kommer udenfor, og det duer jo ikke.

Lidt sjovt hvis det kun er pansonic der har det problem.
Af bantam
SD = Standard Definition (f.eks. et PAL TV-signal eller et DVD-signal).

Det er ikke kun Panasonic, der kan vise disse signaler - men andre producenter kan jo være smarte og fjerne ("blank'e") et par scan-linier i SD-signalet, før de bliver vist på skærmen - men efter de et blevet fortolket og brugt til det, de er beregnet til.

Problemet med Panasonic er, at man ikke kan flytte billedet op og ned for at få det hele af den nederste tekstlinie med (et problem med visse kanaler) - men overscan er en del af specifikationen for SD-fremvisning.

Panasonic er i øvrigt ikke det eneste type TV, der ikke kan flytte billedet op og ned.